search icon

Οικονομία

Φοροδιαφυγή πολυτελείας με… πινακίδες Βουλγαρίας

Σαρωτικοί έλεγχοι σε 10.000 Ελληνες που δηλώνουν ότι έχουν επιχειρήσεις στη Βουλγαρία για να μπορούν να κυκλοφορούν πολυτελή οχήματα με ξένες πινακίδες και να μην πληρώνουν φόρους στην Ελλάδα

Τουλάχιστον 10.000 Ελληνες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που δηλώνουν ότι έχουν επιχειρήσεις στη Βουλγαρία για να μπορούν να κυκλοφορούν πολυτελή οχήματα με ξένες πινακίδες και να μην πληρώνουν φόρους στην Ελλάδα έχει βάλει στο στόχαστρο η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

Οι έλεγχοι πλέον βγάζουν λαβράκια και η ΑΑΔΕ μοιράζει πρόστιμα δεκάδων χιλιάδων ευρώ, καθώς έχει αποκτήσει πρόσβαση στα μητρώα επιχειρήσεων της Βουλγαρίας, μέσω των οποίων διαπιστώνει αν υποκρύπτεται προσπάθεια φοροδιαφυγής ή όχι. Η ΑΑΔΕ κάνει φύλλο και φτερό τα μητρώα επιχειρήσεων που έχουν μεταφέρει την έδρα τους στη Βουλγαρία. Κατόπιν εφαρμογής κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου, καταρτίστηκε λίστα για έλεγχο επιχειρήσεων ελληνικών συμφερόντων που δραστηριοποιούνται στη Βουλγαρία και παρουσιάζουν «ασυνήθιστη» επιχειρηματική συμπεριφορά. Παράλληλα πήρε και επεξεργάστηκε στοιχεία σχετικά με οχήματα που αποταξινομήθηκαν στην Ελλάδα και επαναταξινομήθηκαν στη Βουλγαρία από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Ολα ξεκίνησαν πριν από περίπου έναν χρόνο, όταν η ΔΟΥ Καβάλας επέβαλε πρόσθετο φόρο 20.370,56 ευρώ σε Καβαλιώτη επιχειρηματία, όταν διαπίστωσε ότι δεν είχε δηλώσει στον Πίνακα 5 της φορολογικής του δήλωσης (πίνακας τεκμηρίων) δύο Ι.Χ. αυτοκίνητα και την κύρια κατοικία του, που ανέβαζαν τα τεκμαρτά εισοδήματά του κατά 22.541,93 ευρώ. Ο ελεγχόμενος προσέφυγε στη Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών Θεσσαλονίκης, ισχυριζόμενος ότι έχει επιχείρηση με έδρα στη Βουλγαρία και ότι το Ι.Χ. αυτοκίνητό του έχει πινακίδες κυκλοφορίας Βουλγαρίας.

Πράγματι διαπιστώθηκε ότι ο επιχειρηματίας είχε ενημερώσει από το 2013 την Εφορία ότι είναι διαχειριστής και μοναδικός εταίρος μονοπρόσωπης ΕΠΕ στη Βουλγαρία. Στην ιδιοκτησία της εταιρείας ανήκει και το θηριώδες 7θέσιο τζιπ 4Χ4 Mercedes ML 400 CDI με τον κινητήρα των 4.000 κυβικών εκατοστών που οδηγούσε ο επιχειρηματίας. Μόνο για τέλη κυκλοφορίας στην Ελλάδα ένα τέτοιο όχημα πληρώνει 1.150 ευρώ τον χρόνο.

Απαλλάσσεται όμως και από εισφορά αλληλεγγύης, φόρους τεκμηρίου πολυτελούς διαβίωσης, προστιθέμενη διαφορά ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης κ.λπ. Ωστόσο η ΑΑΔΕ δεν αρκέστηκε στη δήλωση. Προχώρησε σε έρευνα και ζήτησε πληροφορίες από τις φορολογικές αρχές της Βουλγαρίας. Διαπίστωσε ότι η βουλγάρικη επιχείρηση δεν είχε καμία οικονομική δραστηριότητα. Και έκρινε ότι ο ελεγχόμενος παραμένει φορολογικός κάτοικος Ελλάδας και δεν δικαιούται να κυκλοφορεί με ξένες πινακίδες.

Γκάζια στη φοροδιαφυγή…

Από τη στιγμή εκείνη μπήκαν στο στόχαστρο και όλα τα οχήματα που αποταξινομήθηκαν στην Ελλάδα και επαναταξινομήθηκαν στη Βουλγαρία τα τελευταία 5-6 χρόνια. Από την πρώτη κιόλας επεξεργασία προέκυψαν περίπου 9.500 υποθέσεις οχημάτων, αλλά ακολούθησαν και άλλες οι οποίες προωθήθηκαν αρμοδίως προκειμένου να ταυτοποιηθούν οι κάτοχοί τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να κληθούν να πληρώσουν πρόστιμα και άλλοι ιδιοκτήτες.

Οι έλεγχοι αυτοί ξεκινούν από το 2013 ή 2014 και μετά, επεκτείνονται όμως και σε λειτουργούσες νόμιμα επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, 30.775,32 ευρώ πλήρωσε ο ιδιοκτήτης ενός VW Touareg 2.461 κυβικών και μιας Porche Carrera 911 με 3.824 κ.ε. με βουλγαρικές πινακίδες κυκλοφορίας. Η διασταύρωση που έκανε η ΑΑΔΕ με τη βουλγαρική βάση δεδομένων Ciela έδειξε ότι ο επιχειρηματίας και η σύζυγός του ίδρυσαν πράγματι στη Βουλγαρία εμπορική επιχείρηση, όπου ανήκουν και τα αυτοκίνητα αυτά. Ωστόσο, διαπιστώθηκε ότι για τη λειτουργία της βουλγαρικής επιχείρησης δεν απαιτείται η φυσική παρουσία του επιχειρηματία. Μάλιστα, δεν προέκυψε καν η παρουσία και εργασία του προσφεύγοντος στη Βουλγαρία για τουλάχιστον 185 ημέρες τον χρόνο, ώστε να θεωρηθεί κάτοικος εξωτερικού.

Μπροστά στην πίεση της Δ’ ΔΟΥ Θεσσαλονίκης και της Ελεγκτικής Υπηρεσίας Τελωνείων (ΕΛΥΤ) ο ελεγχόμενος έκανε ό,τι μπορούσε για να γλιτώσει τα πρόστιμα. Προσκόμισε συμβόλαιο ενοικίασης ακινήτων τόσο της οικίας όσο και της επαγγελματικής έδρας της επιχείρησης, αλλά αυτά ήταν ανυπόγραφα χωρίς να επιβεβαιώνεται η ισχύς ή η γνησιότητά τους. Επιπλέον, από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που είχε ήδη ο ίδιος υποβάλει στην Ελλάδα, προέκυψε ότι κατοικεί με την οικογένειά του (σύζυγό και δύο παιδιά που φοιτούν σε σχολείο) στη Θεσσαλονίκη, όπου διατηρεί και ατομική επιχείρηση. Παράλληλα δεν δήλωνε εισοδήματα αλλοδαπής προέλευσης, ούτε όμως δήλωνε στους κωδικούς 319 και 385 κάτοικος εξωτερικού. Με βάση τα ανωτέρω η Εφορία έκρινε ότι ο προσφεύγων έχει τη φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα και ως εκ τούτου έπρεπε να εφαρμοστούν τα τεκμήρια εξόδων συντήρησης και κυκλοφορίας των οχημάτων ιδιωτικής χρήσης με ξένες πινακίδες.

Ετσι, πλήρωσε πρόσθετους φόρους, πλέον προστίμου και τόκων, πλέον εισφοράς αλληλεγγύης ποσού, πλέον φόρου τεκμηρίου πολυτελούς διαβίωσης ποσού – συνολικά δηλαδή πάνω από 30.000 ευρώ.

Exit mobile version