Ποιος θα φανταζόταν ότι ένα απλό “like” στις αναρτήσεις φίλων και ομάδων του Facebook θα μαρτυρούσαν τόσα πολλά για τη σεξουαλικότητα, τις πολιτικές προτιμήσεις ακόμη και τα επίπεδα νοημοσύνης και κοινωνικότητας ενός ατόμου;
Κι όμως, οι ερευνητές του Cambridge, κατάφεραν χρησιμοποιώντας αλγόριθμους να αναλύσουν τα “likes” των χρηστών που πήραν μέρος στην έρευνα και να δημιουργήσουν τα “προσωπικά πορτραίτα” τους, πέφτοντας μέσα στις θρησκευτικές, πολιτικές, φυλετικές και σεξουαλικές προτιμήσεις τους.
Όπως απέδειξε η έρευνα, κάθε φορά που ο χρήστης πατάει “Μου αρέσει” σε βιβλία, μουσικά κομμάτια, ταινίες και φωτογραφίες, αφήνει αρκετά σημεία του εαυτού του “εκτεθειμένα”.
Το θρήσκευμα μπορεί να προσδιοριστεί με επιτυχία 82%, η χρήση ναρκωτικών, αλκοόλ και άλλων ουσιών με 65% έως 73% και η ύπαρξη ή όχι σχέσης με άλλο πρόσωπο με ποσοστό επιτυχίας 65%. Οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιήθηκαν επεξεργάστηκαν ένα πολύ μεγάλο αριθμό αγαπημένων αναρτήσεων των χρηστών και δεν στηρίχθηκαν μόνο σε προφανή “likes”. Όπως εξηγεί το δημοσίευμα του BBC που δημοσίευσε την έρευνα, λιγότερο από το 5% των ομοφυλόφιλων για παράδειγμα, κάνουν like σε θέματα σχετικά με τις σεξουαλικές προτιμήσεις τους.
Η συγκεκριμένη έρευνα θα αποτελέσει πολύ χρήσιμο “εργαλείο” στα χέρια των εταιρειών που ασχολούνται με την προώθηση προϊόντων μέσω των κοινωνικών μέσων δικτύωσης, χρησιμοποιώντας εξατομικευμένη διαφήμιση.
Την ίδια στιγμή όμως προκύπτουν σοβαρά θέματα καταπάτησης των προσωπικών δεδομένων. Ήδη οργανώσεις προστασίας του προσωπικού απορρήτου, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου επισημαίνοντας ότι παρά τις “Ρυθμίσεις Απορρήτου” τα προσωπικά δεδομένα δεν είναι εύκολο να προστατευθούν.
Ο.Μ.