Την ικανοποίησή τους εκφράζουν με ανακοινώσεις τους η ΕΣΕΕ και η ΓΣΕΒΕΕ για την απόφαση της κυβέρνησης να καταργήσει τη ρύθμιση για τον βάσιμο λόγο απόλυσης όσο και αυτή που αφορούσε τους εργολάβους.
Για σπάνια αντιστοίχιση λόγων και πράξεων εκ μέρους της κυβέρνησης κάνει λόγο η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΣΕ) υπογραμμίζοντας ότι η κατάργηση του βάσιμου λόγου απόλυσης ήταν ένα από τα αιτήματα που είχε υποβάλλει στον αρμόδιο υπουργό.
Συγκεκριμένα όπως αναφέρει η ανακοίνωση της ΕΣΕΕ ο εμπορικός κόσμος και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας εκφράζουμε την ιδιαίτερη ικανοποίησή μας για τις άμεσες πρωτοβουλίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στην κατεύθυνση της εξισορρόπησης του γενικότερου εργασιακού περιβάλλοντος.
Μεταξύ των αιτημάτων που έθεσε το Προεδρείο της ΕΣΕΕ κατά τη συνάντησή του με τον κ. Υπουργό, πριν από λίγες ημέρες, ήταν η κατάργηση του βάσιμου λόγου απόλυσης και της αυξημένης ευθύνης του εργοδότη απέναντι στους εργαζόμενους του εργολάβου στις συμβάσεις έργου.
Η ΕΣΕΕ, εκφράζοντας τη φωνή της λογικής, από την αρχή είχε ταχθεί απέναντι στις συγκεκριμένες ρυθμίσεις, τόσο στον κοινωνικό διάλογο, όσο και προ μηνών, στην σχετική συζήτηση στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής. Οι λόγοι ήταν απλοί….
Ο βάσιμος λόγος απόλυσης, του οποίου η απόδειξή βάρυνε πλέον τον εργοδότη, στρέβλωνε το ευρωπαϊκό νομοθέτημα στο οποίο υποτίθεται ότι στηριζόταν (δηλ. στον Αναθεωρημένο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη), αντίβαινε στην διαμορφωμένη νομολογία του Αρείου Πάγου και καθιστούσε επαχθέστερη τη θέση της επιχείρησης.
Είναι πεποίθησή μας ότι εντέλει ζημίωσε και τους εργαζόμενους, αφού αποτέλεσε το σημαντικότερο αντικίνητρο πρόσληψης με σύμβαση αορίστου χρόνου, ευνοώντας τις μη σταθερές μορφές εργασίας (σύμβαση ορισμένου χρόνου, μερική ή εκ περιτροπής απασχόληση) και συμβάλλοντας στην στασιμότητα της ανεργίας. Αποτελούσε ωστόσο ένα πρώτης τάξεως κίνητρο για μαξιμαλιστικές απαιτήσεις, ακόμη περισσότερα δικαστήρια, μεγαλύτερη οικονομική επιβάρυνση και απόλυτη ανασφάλεια δικαίου. Η ΕΣΕΕ επισημαίνει πάντως πως η νέα διάταξη θα πρέπει να ισχύσει αποκλειστικά για το μέλλον, χωρίς αναδρομικότητα. Ως ψηφίστηκε, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο της αναδρομικής εφαρμογής, γεγονός που θα περιέπλεκε τις επιχειρήσεις, στις περιπτώσεις των απολύσεων που έχουν ήδη προβεί .
Σε ότι αφορά την αυξημένη ευθύνη του εργοδότη στις συμβάσεις έργου απέναντι στους εργαζόμενους του εργολάβου, επρόκειτο για μία παράλογη διάταξη, η οποία είχε σκοπό να καταστήσει τον εργοδότη επίσημο «ελεγκτή» του εργολάβου, στην θέση που κανονικά θα έπρεπε να είχαν οι κρατικές υπηρεσίες της Επιθεώρησης εργασίας και του ΕΦΚΑ.
Ωστόσο, από την πρώτη στιγμή επισημάναμε ότι αυτό είναι ευσεβής πόθος!
Είναι πρακτικά αδύνατο να ελέγχει ο επιχειρηματίας αν, ο εργολάβος που χρησιμοποιεί, τηρεί τις υποχρεώσεις του προς το προσωπικό του. Αντίστοιχα, σε όλους όσους είχαν στοιχειώδη γνώση της αγοράς, το αποτέλεσμα ήταν προδιαγεγραμμένο: αντί η διάταξη να διευρύνει τα δικαιώματα των εργαζομένων, εντέλει «σκότωσε» τις συμβάσεις έργου, οι οποίες συνιστούν βασικό εργαλείο για την ανάπτυξη της οικονομίας και το ξεπέρασμα της κρίσης.
Για όλους αυτούς τους λόγους, ο εμπορικός κόσμος και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν θετικά τις σχετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την κατάργηση των παραπάνω αλυσιτελών διατάξεων και δεν μπορούν παρά να επισημάνουν ότι σπάνια η αντιστοίχιση λόγων και πράξεων ήταν τόσο άμεση και αποτελεσματική.
Απομένουν βεβαίως πολλά ακόμα να γίνουν για ένα καλύτερο περιβάλλον τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τον κόσμο της εργασίας, όπως είναι η μείωση του μη μισθολογικού κόστους για εργοδότες και εργαζόμενους, η άρση της αυξημένης γραφειοκρατίας, η επιβράβευση της συνεπούς επιχειρηματικότητας κ.α. Σε αυτή την δύσκολη πορεία, που θα συμβάλλει ώστε να αφήσουμε την κρίση πίσω μας, η ΕΣΕΕ θα βρίσκεται δίπλα στο Υπουργείο στις θετικές κινήσεις και πρωτοβουλίες του, βοηθώντας εποικοδομητικά με τις τεκμηριωμένες θέσεις και τις ρεαλιστικές προτάσεις της.
ΓΣΕΒΕ: Θετική η τροπολογία
«Η ΓΣΕΒΕΕ είχε κατ’ επανάληψη επισημάνει τόσο στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, όσο και μέσα από τις δημοσιευμένες θέσεις της ότι μια σειρά εργασιακών ρυθμίσεων που συντελέστηκαν κυρίως την τελευταία διετία, δημιουργούσαν επιπρόσθετο και δυσβάστακτο γραφειοκρατικό και διοικητικό κόστος συμμόρφωσης, ιδιαίτερα για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που δεν έχουν την δυνατότητα να διατηρούν οργανωμένα λογιστήρια και νομικά τμήματα, χωρίς μάλιστα να προσδίδουν ένα καλύτερο πλαίσιο προστασίας των εργαζομένων», υποστηρίζει η Συνομοσπονδία σε ανακοίνωσή της.
«Ενδεικτικά αναφερόμαστε στις διατάξεις που θεσμοθετήθηκαν και αφορούν: α) την Ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι των εργαζομένων (αρθρ. 9, Ν. 4554/2018), β) του Βάσιμου λόγου απόλυσης (αρθρ. 48, Ν. 4611/2019, γ) την Καταχώρηση της ετήσιας κανονικής άδειας στο ΠΣ Εργάνη (αρθρ. 53, Ν. 4611/2019), δ) την Αναστολή προθεσμιών κατά τη συμφιλιωτική διαδικασία και τη διαδικασία επίλυσης εργατικών διαφορών (άρθρο 58, Ν. 4611/2019), την Αναγγελία του απασχολούμενου προσωπικού επί εκτέλεσης οικοδομικής εργασίας ή τεχνικού έργου στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ (άρθρο 59, Ν. 4611/2019), αλλά και το άρθρο 46 του Ν. 4387/2016 περί Αντικειμενικού συστήματος τεκμαρτού υπολογισμού εισφορών.
Η ΓΣΕΒΕΕ αλλά και οι υπόλοιποι εργοδοτικοί κοινωνικοί εταίροι έχουν τεκμηριώσει επαρκώς τόσο τα περιττά εμπόδια που δημιουργούν οι εν λόγω διατάξεις στην επιχειρηματική δραστηριότητα και την απασχόληση, όσο και νομικά όπου έχει επισημανθεί ότι το ελληνικό δίκαιο προστασίας των εργαζομένων ήταν και χωρίς τις διατάξεις αυτές πλήρες και τυπικά και ουσιαστικά.
Σημειώνουμε ότι το ελληνικό δίκαιο αποτελείται από ένα πυκνό πλέγμα διατάξεων εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας που καλύπτει όλες τις πιθανές παραβάσεις και προβλέπει σχετικές κυρώσεις. Εκείνο συνεπώς που απαιτείται δεν είναι η προσθήκη ρυθμίσεων που το μόνο που τροφοδοτούν είναι την ελληνική γραφειοκρατία και αυξάνουν αναίτια το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων, αλλά κωδικοποίηση της νομοθεσίας, απλοποίηση των διαδικασιών συμμόρφωσης, αποτελεσματικός έλεγχος και εξορθολογισμός των προστίμων όπου χρειάζεται.
Με βάση τα παραπάνω η τροπολογία του Υπουργού Εργασίας, Ιωάννη Βρούτση, στο ψηφισθέν νομοσχέδιο “Ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, διατάξεις για την ψηφιακή διακυβέρνηση και άλλα επείγοντα ζητήματα”, με την οποία επανέρχεται το προηγούμενο καθεστώς για τον Βάσιμο λόγο απόλυσης, την Ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι των εργαζομένων και την Αναστολή προθεσμιών κατά τη συμφιλιωτική διαδικασία και τη διαδικασία επίλυσης εργατικών διαφορών, αξιολογείται ως θετική από την ΓΣΕΒΕΕ.
Αναμένουμε από το Υπουργείο Εργασίας να επιληφθεί και των υπόλοιπων εκκρεμών ζητημάτων που τελικά δημιουργούν περισσότερα προβλήματα από αυτά που θεωρητικά προσπαθούν να επιλύσουν. Τέλος, οφείλουμε να τονίσουμε πως πάγια και διαχρονική θέση της ΓΣΕΒΕΕ είναι η ανάγκη για ουσιαστική διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και στο μέτρο του δυνατού και η επίτευξη συναίνεσης, πριν την υιοθέτηση ρυθμίσεων που έχουν αντίκτυπο τόσο στην επιχειρηματική δραστηριότητα, όσο και στην αγορά εργασίας, κάτι που δεν έγινε πριν την εισαγωγή και την θεσμοθέτηση των εν λόγω ρυθμίσεων από την προηγούμενη κυβέρνηση.