Θετικό αντίκτυπο φαίνεται να είχε η online αγορά μόδας στους καταναλωτές με το 50% να δηλώνει ότι σκοπεύει να αγοράσει περισσότερα προϊόντα online, ακόμη και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων, αφού ανακάλυψε καινούργια eshop και είδε τα θετικά των ηλεκτρονικών αγορών ενώ το 40% σκοπεύει να διατηρήσει την ίδια αγοραστική συχνότητα με το παρελθόν. Τέλος, 9% ήταν το ποσοστό αυτών που αγόρασε για πρώτη φορά προϊόντα μόδας online κατά την περίοδο της καραντίνας.
Η θετική αυτή εικόνα φαίνεται να συμφωνεί και με τα δεδομένα που συλλέγει όλο αυτό το διάστημα το GLAMI. Παρά τη μείωση των πωλήσεων που παρατηρήθηκε στις αρχές του Μαρτίου 2020, και έφτασε το -35%, από το Πάσχα και μετά καταγράφεται ταχεία ανάκαμψη με τις πωλήσεις να παρουσιάζουν εντυπωσιακή αύξηση και να κινούνται στο +113% σε σύγκριση με την εβδομάδα 09-15.03.
Μεταβολές σε κατηγορίες προϊόντων
Ο Απρίλιος ξεκίνησε με αυξητικές τάσεις σε τζίρο, αριθμό παραγγελιών και αναζητήσεις χρηστών στο GLAMI.gr με τις κατηγορίες αθλητικού, παιδικού- βρεφικού ρουχισμού, εσωρούχων και ρούχων ύπνου να καταγράφουν τα υψηλότερα νούμερα. Κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας καθώς και το επόμενο διάστημα η αύξηση ήταν ακόμη μεγαλύτερη συμπεριλαμβανομένων και κατηγοριών όπως τα φορέματα, τα γυαλιά ηλίου, οι βερμούδες κ.ά
Οι μεγαλύτερες εβδομαδιαίες μεταβολές καταγράφηκαν την εβδομάδα 20-26.04 στις παρακάτω κατηγορίες:
⦁ Σανδάλια και πέδιλα (+90 %),
⦁ Γυαλιά ηλίου (+85%)
⦁ Ρούχα ύπνου (+76 %),
⦁ Φορέματα (+56 %),
⦁ Εσπαντρίγιες (+52 %),
⦁ Εσώρουχα (+49 %),
⦁ Παιδικά ρούχα (+34%)
Τις τελευταίες μέρες του Απριλίου άλλες δύο καλοκαιρινές κατηγορίες κινήθηκαν ανοδικά: τα μαγιό (+62%) και οι βερμούδες/ σορτς (+76%) ενώ τα εσώρουχα (-35%) και τα παιδικά ρούχα (-31%) παρουσιάζουν την μεγαλύτερη εβδομαδιαία πτώση. * Η ποσοστιαία μεταβολή αφορά στην εξέλιξη του αριθμού πωλήσεων.
Καταναλωτική συμπεριφορά κατά τη διάρκεια της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων
Σχεδόν ισότιμα μοιράζονται οι διαφορετικές ομάδες των καταναλωτών ως προς τη δαπάνη σε προϊόντα μόδας κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το 28% δηλώνει ότι ξόδεψε περισσότερα, το 31% παρέμεινε στις ίδιες δαπάνες ενώ το 37% συγκρατήθηκε και δήλωσε ότι ξόδεψε λιγότερα. Η ανάγκη για συγκεκριμένα προϊόντα (π.χ ρούχα για το σπίτι) λόγω των συνθηκών και οι online προσφορές αποτέλεσαν τους δύο βασικούς λόγους που οι καταναλωτές προχώρησαν σε αγορές. Σημαντικό είναι και το συναισθηματικό υπόβαθρο αφού το 28% δήλωσε ότι ο κυριότερος λόγος ήταν να προσφέρουν χαρά στον εαυτό τους ή σε κάποιον άλλο. Το 12% των χρηστών είχε ως κίνητρο να υποστηρίξει Ελληνικές μάρκες και καταστήματα.
Πως θα αλλάξει το πλάνο αγορών μόδας των Ελλήνων στο μέλλον;
Στην ερώτηση Τι θα σας έκανε να ξοδέψετε περισσότερο σε προϊόντα μόδας; το 53% δήλωσε ότι επενδύει στην καλύτερη ποιότητα των υλικών που θα αντέξουν στον χρόνο ενώ για το 34%, το στιλ παίζει σημαντικό ρόλο αφού οι λεπτομέρειες στο σχέδιο και η εφαρμογή του ρούχου αποτελούν τον δεύτερο πιο σημαντικό στοιχείο για να ξοδέψουν περισσότερα.
Image
Το 46% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα προσπαθήσει να περιορίσει τα έξοδά του αλλά θα κοιτάει για προσφορές από τις αγαπημένες του μάρκες. Το 25% έχει στόχο να περιορίσει τα έξοδά του και να αγοράσει τα απολύτως απαραίτητα στις φθηνότερες τιμές, το 19% δεν θα αλλάξει συνήθειες ενώ ένα 8% θα ψωνίσει περισσότερο από ότι συνήθως. Τέλος μόλις το 2% απάντησε ότι δεν νομίζει ότι θα αγοράσει κανένα προϊόν μόδας.
Τι θέλουν οι καταναλωτές από τα online καταστήματα μόδας
Για σχεδόν το 40% των ερωτηθέντων, η δωρεάν παράδοση είναι το πιο σημαντικό στοιχείο που πρέπει να διαθέτει ένα online κατάστημα. Το 37% ενδιαφέρεται για την ιδανική αναλογία τιμής-ποιότητας ενώ οι αυστηροί κανόνες υγιεινής και η άριστη εξυπηρέτηση αποτελούν την τρίτη πιο δημοφιλή απάντηση με 30%. Τέλος οι εκπτώσεις και οι φθηνότερες τιμές επηρεάζουν το με 25% των πελατών. Ψηλά στις προτιμήσεις (21%) βρίσκεται και η πληρωμή με αντικαταβολή, πάγια επιλογή των Ελλήνων εδώ και χρόνια. Τέλος, το 73% των Ελλήνων αναμένουν ότι τα καταστήματα ειδών μόδας θα αποστειρώνουν τα προϊόντα μετά από κάθε δοκιμή ή επιστροφή.
Στην μεγαλύτερη έως τώρα έρευνα κοινού που έχει διενεργήσει το GLAMI με τη συμμετοχή 3.444 Ελλήνων, καταγράφονται και παρουσιάζονται μέσω του ειδικά διαμορφωμένου Fashion (RE)Search η καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων του τελευταίους δύο μήνες, καθώς και οι τάσεις για το μέλλον.