Αλλάζει η σχέση της Εφορίας με τα Ι.Χ.! Το υπουργείο Οικονομικών και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων εξετάζουν ένα νέο πλαίσιο, με μειωμένα ασφάλιστρα και τέλη κυκλοφορίας για νέους οδηγούς που επιδεικνύουν σωστή οδική συμπεριφορά και, στον αντίποδα, δρομολογούν κατασχέσεις για όσους κυκλοφορούν με ανασφάλιστα οχήματα.
Σήμερα η ΑΑΔΕ απλώς εντοπίζει μέσα από διασταυρώσεις ανασφάλιστα Ι.Χ. και σταματά εκεί, ενώ δεν προβλέπεται κάποιο πλαίσιο κινήτρων για τους συνεπείς οδηγούς. Αυτό σχεδιάζεται να αλλάξει! Η ΑΑΔΕ, δηλαδή, θα μπορεί όχι μόνο να επιβάλει τα πρόστιμα (200-250 ευρώ) σε ανασφάλιστα οχήματα, αλλά και να τα εισπράττει. Θα μπορεί επίσης να κάνει και «εκπτώσεις» στα τέλη κυκλοφορίας για νέους οδηγούς που είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους και δεν έχουν υποπέσει σε παραβάσεις. Στα κίνητρα θα συνδράμουν και οι ασφαλιστικές εταιρείες που θα μπορούν να χαμηλώνουν ακόμα περισσότερο (ήδη προβλέπονται μειώσεις) τα συμβόλαια γι’ αυτές τις περιπτώσεις. Τα οικονομικά κίνητρα, σύμφωνα με την πρόταση που εξετάζεται, θα αφορούν ηλικίες έως 38 ετών και θα έχουν ως στόχο τη συμμόρφωση των νέων οδηγών στους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και την αποφυγή σοβαρών, ακόμα και θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων.
Οι νέοι οδηγοί
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ιδέα που έχει συζητηθεί από κυβερνητικά στελέχη με εκπροσώπους των ασφαλιστικών προβλέπει την αναπροσαρμογή του πλαισίου σχετικά με τα όρια κάλυψης και τους κινδύνους και την εφαρμογή διαφορετικής τιμολογιακής πολιτικής για τους νέους οδηγούς. Η υπό εξέταση ιδέα στηρίζεται σε τρεις πυλώνες:
- Πρώτον, μείωση του ασφαλίστρου για νέους με συνεπή οδηγική συμπεριφορά. Η μείωση των ασφαλίστρων θα συνδέεται με επαναπροσδιορισμό των ορίων και των κινδύνων κάλυψης, σε συνδυασμό με άντληση περισσότερων στοιχείων σχετικά με την οδηγική συμπεριφορά, τα ατυχήματα και άλλα δημογραφικά χαρακτηριστικά.
- Δεύτερον, δημιουργία δεδομένων για τα στοιχεία των οδηγών και σύνδεση με την ΑΑΔΕ.
- Τρίτον, κίνητρα για αύξηση των ασφαλισμένων οχημάτων και περιορισμός εσόδων από τέλη και ανασφάλιστα οχήματα, μέσω διασύνδεσης συστημάτων ΑΑΔΕ και ασφαλιστικών εταιρειών.
Σήμερα, η ΑΑΔΕ εντοπίζει με διασταυρώσεις τα ανασφάλιστα οχήματα και απλώς εκδίδει το πρόστιμο-παράβολο που πρέπει να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες για να τα ασφαλίσουν ξανά.
Τα ανασφάλιστα
Αν όμως οι ιδιοκτήτες των οχημάτων επιλέξουν να αγνοήσουν τα ειδοποιητήρια, η Εφορία δεν μπορεί να κάνει κάτι γι’ αυτό. Με νομοθετική ρύθμιση όμως που ετοιμάζεται, η ΑΑΔΕ θα μπορεί να επιβάλλει εισπρακτικά μέτρα και για τα πρόστιμα αυτά και όταν δεν καταβάλλονται θα μπορούν να εντάσσονται στα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την Εφορία. Μάλιστα, από 500 ευρώ και πάνω θα ξεκινούν οι κατασχέσεις. Θα μπορεί δηλαδή η Εφορία να κατάσχει το ανασφάλιστο Ι.Χ. αν τα χρέη δεν ρυθμιστούν.
Σήμερα υπολογίζεται ότι κυκλοφορούν στους δρόμους περίπου 600.000 ανασφάλιστα Ι.Χ., περίπου 1 στα 10 (!), θέτοντας σε κίνδυνο όχι μόνο τους οδηγούς τους, αλλά και όλους τους υπόλοιπους που συναντούν. Το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο δεν είναι λειτουργικό, καθώς προβλέπει τη μετάθεση εκατοντάδων χιλιάδων περιπτώσεων στην Αστυνομία, η οποία δεν μπορεί να επωμιστεί τόσον μεγάλο όγκο εργασιών. Για τους λόγους αυτούς αποφασίστηκε να γίνει ανασχεδιασμός του τρόπου διενέργειας μαζικών ελέγχων για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων, καθώς και ξεκαθάρισμα των ηλεκτρονικών βάσεων δεδομένων για τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν πραγματικά στους δρόμους.
Αλλο ένα πρόβλημα είναι ότι σήμερα για εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα και άλλα οχήματα που, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων της ΑΑΔΕ, κυκλοφορούν, οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας! Και το περίεργο είναι ότι δεν υπάρχουν πουθενά στις λίστες του υπουργείου Μεταφορών, οπότε είναι αδύνατο -με βάση το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο- να διασταυρωθούν τα στοιχεία τους, ώστε να διαπιστωθεί εάν οι ιδιοκτήτες τους τα έχουν ασφαλίσει (σ.σ.: η ηλεκτρονική διασταύρωση γίνεται μεταξύ των στοιχείων της ΑΑΔΕ και του υπουργείου Μεταφορών για τα κυκλοφορούντα οχήματα με τα στοιχεία των ασφαλιστικών εταιρειών για τα ασφαλισμένα οχήματα).
Ολα αυτά τα ζητήματα θα αντιμετωπιστούν με τον νέο ρόλο που θα αποκτήσει η ΑΑΔΕ, αλλά και με την παροχή κινήτρων για τήρηση του ΚΟΚ.
Διαβάστε ακόμη
Παντελιάδης: Πώς πέτυχε αύξηση κερδοφορίας η METRO ΑΕΒΕ παρά τα ανεβασμένα κόστη