Νέες υποχρεώσεις αλλά και διευκολύνσεις για τους φορολογουμένους φέρνει το ερχόμενο φθινόπωρο η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), αφού από τη μια πλευρά ενεργοποιεί το ψηφιακό πελατολόγιο για τους επαγγελματίες και από την άλλη παρέχει νέες υπηρεσίες μέσω κινητού τηλεφώνου, όπως η ψηφιακή έκδοση τιμολογίων και δελτίων αποστολής.
Ειδικότερα, τον Σεπτέμβριο ενεργοποιείται το ψηφιακό πελατολόγιο, ένα υποχρεωτικό ψηφιακό βιβλίο πελατών που θα τηρούν υποχρεωτικά συγκεκριμένοι επαγγελματικοί κλάδοι, όπως:
■ Επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών σε οχήματα: συνεργεία, ηλεκτρολογεία, βουλκανιζατέρ, φανοποιεία, πώληση ανταλλακτικών, χώροι στάθμευσης, πλυντήρια, ενοικίαση οχημάτων, πώληση καινούριων/μεταχειρισμένων οχημάτων.
■ Επιχειρήσεις εκδηλώσεων: χώροι δεξιώσεων, catering, διοργάνωση εκδηλώσεων (γάμοι, βαφτίσεις), ταξίδια, ψυχαγωγία, διακόσμηση.
Επίσης, θα εξεταστεί η επέκταση του ψηφιακού πελατολογίου και σε άλλους επαγγελματικούς κλάδους, όπως γιατροί, εκμεταλλευτές χώρων διαμονής ή φιλοξενίας, εκπαιδευτήρια, κλινικές, θεραπευτήρια, κέντρα αισθητικής, γυμναστήρια κ.λπ.
Το ψηφιακό πελατολόγιο αποτελεί ένα ακόμα εργαλείο κατά της φοροδιαφυγής, καθώς μαζί με τα ηλεκτρονικά τιμολόγια και τα ηλεκτρονικά βιβλία myData σφίγγουν τον κλοιό γύρω από τους επαγγελματίες που κρύβουν από την Εφορία τα πραγματικά τους εισοδήματα. Ουσιαστικά πρόκειται για τη σύγχρονη ψηφιακή έκδοση των πρόσθετων βιβλίων που τηρούσαν έως το 2012 χιλιάδες επαγγελματίες. Σε αυτά καταγράφονταν όλοι όσοι εισέρχονταν στην επαγγελματική εγκατάσταση και με την αναγραφή ενός πελάτη θα έπρεπε να εκδοθεί και η απόδειξη παροχής υπηρεσιών.
Με το ψηφιακό πελατολόγιο οι επαγγελματίες που θα καθοριστούν θα πρέπει να το τηρούν ώστε να είναι διαθέσιμο στον έλεγχο και τις διασταυρώσεις. Θα καταχωρείται ο αριθμός των πελατών κάθε επαγγελματία και θα συγκρίνεται με τον αριθμό των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών που θα εκδίδεται και θα περνάει στα ηλεκτρονικά βιβλία myData. Η δήλωση περιορισμένου αριθμού πελατών από τον επαγγελματία θα χτυπάει καμπανάκι στην ΑΑΔΕ και θα συνιστά κριτήριο για την πραγματοποίηση επιτόπιου ελέγχου.
Εξάλλου, το φθινόπωρο επαγγελματίες και επιχειρήσεις θα μπορούν να εκδίδουν τιμολόγια και δελτία αποστολής απευθείας από το κινητό τους, ενώ όλοι οι φορολογούμενοι θα αποθηκεύουν πιστοποιητικά που απαιτούνται από φορείς και οργανισμούς για την ολοκλήρωση των συναλλαγών τους. Ειδικότερα, ο προγραμματισμός της ΑΑΔΕ προβλέπει τα εξής:
1. Νέα εφαρμογή για επαγγελματίες και επιχειρήσεις μέσω της οποίας θα μπορούν ανά πάσα στιγμή απ’ όπου κι αν βρίσκονται να εκδίδουν τιμολόγιο το οποίο αυτόματα θα ανεβάζουν στα ηλεκτρονικά βιβλία.
2. Εκδοση ψηφιακού δελτίου αποστολής, με το οποίο ο ελεγκτικός μηχανισμός θα μπορεί σε πραγματικό χρόνο να ελέγχει τη διακίνηση των προϊόντων.
3. Αποθήκευση εγγράφων και πιστοποιητικών που χρειάζονται οι φορολογούμενοι για τις συναλλαγές.
4. Πληρωμή φόρων, λήψη ειδοποιήσεων και παρακολούθηση υποχρεώσεων.
5. Ειδοποιήσεις για το υπόλοιπο των δόσεων της ρύθμισης και για περιπτώσεις απώλειας κάποιας από τις τρέχουσες ρυθμίσεις.
6. Ενημέρωση για τις ημερομηνίες πληρωμής του φόρου εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ και άλλων φόρων και τελών.
Ειδικότερα, η ενημέρωση θα αφορά:
■ Τα βεβαιωμένα χρέη εκτός ρύθμισης, όπως ο ΕΝΦΙΑ, το ποσό της βεβαίωσης, τις πληρωμές, τους τυχόν συμψηφισμούς με επιστροφές και το υπόλοιπο της οφειλής στο τέλος του μήνα.
■ Το συνολικό ποσό της βεβαίωσης για τον φόρο εισοδήματος, την ειδική εισφορά αλληλεγγύης και το τέλος επιτηδεύματος, τις καταβολές και το υπόλοιπο της οφειλής.
■ Τυχόν οφειλές και πληρωμές για τον φόρο μεταβίβασης ακινήτων.
■ Τα χρέη που έχουν ενταχθεί σε ρυθμίσεις, τις δόσεις που έχουν πληρωθεί και τα ποσά που απομένουν για εξόφληση.
■ Τα ποσά που πιστώθηκαν στους τραπεζικούς λογαριασμούς, όπως κέρδη από τη φορολοταρία, καταβολή κοινωνικών επιδομάτων κ.ά.
■ Τις συνολικές συναλλαγές του μήνα που αφορούν πληρωμές, συμψηφισμούς, διαγραφές, εισπράξεις από το Δημόσιο, καθώς και τα υπόλοιπα των ρυθμισμένων ή μη οφειλών.
Η ΑΑΔΕ προχωρά και στη δημιουργία ενός σύγχρονου τηλεφωνικού κέντρου που θα δίνει απαντήσεις στα ερωτήματα των φορολογουμένων, αντίστοιχου με αυτό που λειτουργεί στο υπουργείο Εργασίας και τον ΕΦΚΑ. Επίσης, θα τεθεί σε λειτουργία ένα chatbot που με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης θα μπορεί να δίνει απαντήσεις σε μια σειρά από ζητήματα.
Διαβάστε ακόμη
Αντρέα Πινιατάρο: Ποιος είναι ο Ιταλός που βρίσκεται πίσω από την αυτοκρατορία της ION Group
Το «πακέτο» της ΔΕΘ φέρνει κίνητρα για οικονομική στήριξη της οικογένειας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ