Σε κούρεμα… a la cart των κρατικών δάνειων που διατέθηκαν μέσω των πρώτων τριών κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής προσανατολίζεται η κυβέρνηση, καθώς οι δανειστές απορρίπτουν την πρόταση για οριζόντιο ψαλίδισμα.
Η λύση που φαίνεται να περνάει τον σκόπελο των θεσμών προβλέπει περικοπές ανά περίπτωση που θα λαμβάνουν υπόψη τόσο τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε δικαιούχου όσο και το πλήγμα που δέχτηκε στην οικονομική του δραστηριότητα λόγω των lockdown. Αντί δηλαδή να παγώσει -οριζόντια- η επιστροφή του 50% όλων των κρατικών δανείων (όπως ισχύει στην 4η και 5η επιστρεπτέα προκαταβολή), το υπουργείο Οικονομικών θα κουρεύει τα κρατικά δάνεια των πρώτων τριών κύκλων βάσει κριτηρίων, όπως ο τζίρος, τα τυχόν κέρδη, η απασχόληση – μισθοδοσία, ενώ είναι πιθανό να λαμβάνονται υπόψη και άλλες παράμετροι, όπως το αν υπάρχει ιδιόκτητο κτίριο ή αδιάθετο εμπόρευμα (στοκ) κ.ά.
Τα κριτήρια αυτά θα συνθέτουν έναν αλγόριθμο από τον οποίο θα καθορίζεται το ύψος του κουρέματος των πρώτων κρατικών δανείων, λαμβάνοντας υπόψη ότι ήδη υπάρχει πρόβλεψη για μη επιστροφή μέρους των κρατικών δανείων από τους πρώτους τρεις κύκλους. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τις ΚΥΑ για την Επιστρεπτέα 1, 2 και 3 υπάρχει πρόβλεψη για επιστροφή μόνο ποσοστού 70% της ενίσχυσης, εφόσον ο κύκλος εργασιών της επιχείρησης ένα έτος μετά τη λήψη της ενίσχυσης είναι μειωμένος κατά 70% ή παραπάνω σε σχέση με το ύψος του κύκλου εργασιών αναφοράς ή των ακαθάριστων εσόδων αναφοράς, δηλαδή του 2019.
Επίσης, υπάρχει πρόβλεψη επιστροφής μόνο ποσοστού 60% της ενίσχυσης, με βάση τη διατήρηση των θέσεων απασχόλησης. Συγκεκριμένα, για τις επιχειρήσεις που απασχολούσαν περισσότερους από 20 εργαζομένους, εφόσον διατηρήσουν κατά μέσο όρο τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσαν ένα έτος μετά τη λήψη της ενίσχυσης.
Οι τελικές αποφάσεις για το κούρεμα της επιστρεπτέας προκαταβολής 1, 2 και 3 θα ληφθούν μέσα στους επόμενους μήνες. Πίεση χρόνου δεν υπάρχει, καθώς το 2021 είναι η μεταβατική περίοδος. Η αποπληρωμή των κρατικών δανείων όλων των κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής θα ξεκινήσει από το 2022 και θα γίνει με δόσεις.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης με τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών προβλέπει ότι το μη επιστρεπτέο κομμάτι (π.χ. 30%, 40%, 50%) των τριών πρώτων κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής θα καθορίζεται μέσα από τις εξής παραμέτρους:
– Εάν η επιχείρηση ήταν κλειστή χωρίς δυνατότατα πωλήσεων, εάν μπορούσε να δουλέψει με ηλεκτρονικές συναλλαγές ή click away (και για ποιο διάστημα) ή παρέμεινε ανοιχτή αλλά εντάχθηκε στους πληττόμενους ΚΑΔ.
– Τα οικονομικά στοιχεία, όπως η μορφή και το μέγεθος της επιχείρησης, τα ίδια κεφάλαια, ο δανεισμός, ο τζίρος και τυχόν κέρδη. Υπάρχουν δε εισηγήσεις να λαμβάνονται υπόψη τα οικονομικά αποτελέσματα και για τα τρία προηγούμενα χρόνια, 2017-2019, ώστε να φανεί αν είχαν από πριν ζημίες ή κατέστησαν προβληματικές λόγω κορωνοϊού. Στην κατεύθυνση αυτή θα εξετάζεται και η ρευστότητα της επιχείρησης κατά τον χρόνο της αποπληρωμής της ενίσχυσης.
– Τα ανοίγματα που θα πρέπει να καλύψουν οι επιχειρήσεις (ασφαλιστικές, φορολογικές οφειλές, τοκοχρεολύσια δανείων, προμηθευτές) στις αρχές του 2022, όταν δηλαδή θα αρχίσουν να αποπληρώνουν τις ενισχύσεις της επιστρεπτέας προκαταβολής. Αυτό που θα ελεγχθεί είναι αν οι υποχρεώσεις, οι οποίες δυσκολεύουν τις επιχειρήσεις να επιστρέψουν την επιστρεπτέα προκαταβολή, δημιουργήθηκαν μέσα στην κρίση του κορωνοϊού ή αφορούν και έτη πριν το 2020.
– Η διατήρηση του αριθμού των απασχολουμένων και το λειτουργικό κόστος (μισθοδοσία).
– Η έδρα και τα υποκαταστήματα της επιχείρησης, αν δηλαδή στεγάζεται σε ιδιόκτητα ή σε νοικιασμένα κτίρια. Στη δεύτερη περίπτωση οι επιχειρήσεις που πληρώνουν ενοίκιο θεωρούνται περισσότερο οικονομικά ευάλωτες. Τούτο διότι μετά το τέλος της κρίσης θα χάσουν το ευνοϊκό μέτρο του μειωμένου ενοικίου και θα επανέλθουν στο προ της κρίσης μίσθωμα.
– Εάν υπάρχουν αδιάθετα αποθέματα εμπορευμάτων (στοκ), ειδικά από την περίοδο των εορτών, όταν δηλαδή είχαν καλλιεργηθεί οι προσδοκίες ότι θα λειτουργούσε κανονικά η αγορά, κάτι που οδήγησε τις επιχειρήσεις σε αυξημένες παραγγελίες.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το πακέτο επανεκκίνησης των επιχειρήσεων θα περιλαμβάνει και άλλα μέτρα-ανάσα, τα οποία για την ώρα τελούν υπό την αίρεση των δανειστών.
Μεταξύ άλλων εξετάζονται και τα εξής:
– Η επέκταση του προγράμματος επιδότησης των επιχειρήσεων για τη δημιουργία 100.000 νέων θέσεων εργασίας.
– Η δημιουργία ενός πολύ στοχευμένου εγγυοδοτικού προγράμματος που θα εξασφαλίζει τραπεζική χρηματοδότηση για τις επιχειρήσεις που επλήγησαν από την πανδημία, αλλά έχουν προοπτικές ανάκαμψης.
– Πάγωμα και το 2021 της προκαταβολής φόρου των επιχειρήσεων, που ίσχυσε το 2020.
Στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν και τη δέσμη προτάσεων που έχει υποβληθεί από το Οικονομικό Επιμελητήριο, που θεωρεί ότι πρέπει να γίνουν συγκεκριμένες κινήσεις για την ομαλή μετάβαση στην επόμενη μέρα.
Ενέργειες όπως:
– Επέκταση του προγράμματος «Γέφυρα» για όλο το 2021.
– Παράταση του προγράμματος των αναστολών πληρωμών δόσεων των ενήμερων δανείων, πέραν των 9 μηνών.
– Αμεση ρύθμιση των ενήμερων δανείων που βρίσκονταν σε κατάσταση μορατόριουμ, αφού η επαναφορά θα έρθει σταδιακά, π.χ. με την καταβολή της μισής δόσης δανείου (50%) για το 2021.
– Δημιουργία ενός πλέγματος ασφαλείας ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα καθυστερήσεων πληρωμών, αλλά και να ενισχυθεί η ρευστότητα των επιχειρήσεων.
– Ενίσχυση της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων μέσω της αξιοποίησης κοινοτικών πόρων.
– Αμεση εφαρμογή του πλαισίου χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων έως 25.000 ευρώ χωρίς εμπράγματες εξασφαλίσεις σε πολύ μικρές επιχειρήσεις και αυτοαπασχολούμενους.
– Δημιουργία bad bank για τα κόκκινα δάνεια της πανδημίας.
Διαβάστε ακόμη:
Το μοντέλο hive – down, ο Νόμος Χαρδούβελη και η Εθνική Τράπεζα
Αντίστροφη μέτρηση για τη Ναυτεμπορική
Tο πακέτο στήριξης που σχεδιάζει η κυβέρνηση για όσες επιχειρήσεις παραμείνουν κλειστές