© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Δεν προλαβαίνει να τρέχει να σβήνει φωτιές που άναψε στη διεθνή οικονομία η ενεργειακή κρίση ακρίβειας.
Τον Ιούνιο, μετά τις τελικές ρυθμίσεις για το «ψαλίδι» στους λογαριασμούς ρεύματος και την τύχη της ρήτρας αναπροσαρμογής, το οικονομικό επιτελείο θα κληθεί να λάβει μέτρα και για την τεράστια αύξηση στα υγρά καύσιμα.
Και αναλόγως και της πορείας του πολέμου ή του εμπάργκο στη Ρωσία, εξετάζεται και νέα επιδότηση ή προσωρινή μείωση των έμμεσων φόρων στα ενεργειακά προϊόντα.
Με τη μέση τιμή της αμόλυβδης να πετάει ήδη στα 2,18 ευρώ το λίτρο (ή και πάνω από 2,50 ευρώ στα νησιά), οι πιέσεις για νέα παρέμβαση αυξάνονται ακόμα περισσότερο.
Τα δύο στοιχεία που θα καθορίσουν τα επόμενα νέα μέτρα είναι:
■ Ο απολογισμός του σχεδίου «fuel pass» και της επιδότησης καυσίμων «στην αντλία», από το οποίο φαίνεται ότι θα περισσέψουν και χρήματα για το Δημόσιο. Το μέτρο δεν θα συνεχιστεί ως έχει, καθώς πολλοί πήραν τα λεφτά σε τραπεζικό λογαριασμό για να καλύψουν άλλους σκοπούς και ανάγκες πληρωμών, αλλά όχι αγορές καυσίμων. Η επιδότηση μπορεί να συνεχιστεί, αλλά με διαφορετικά κριτήρια, προκειμένου να στηριχθούν μόνο οι πιο ευάλωτοι.
■ Η επιτυχία του μέτρου της άμεσης επιδότησης του πετρελαίου κίνησης «στην πηγή». Το μέτρο λειτούργησε χωρίς σοβαρά προβλήματα. Γενικά θεωρείται ότι η μείωση έφτασε στον καταναλωτή και δεν «χάθηκε μέσα στην εφοδιαστική αλυσίδα». Ενώ κρούσματα κερδοσκοπίας από πρατήρια εντοπίστηκαν τις πρώτες ημέρες, θα αντιμετωπιστούν με το «πλαφόν» αυξήσεων του υπουργείου Ανάπτυξης και μέσω του συστήματος «εισροών – εκροών».
Σύμφωνα με πληροφορίες του «business stories», τα νέα μέτρα που εξετάζονται για τα καύσιμα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, και τα εξής:
■ Παράταση για τον Ιούνιο της επιδότησης «στην πηγή» κατά 14,5 λεπτά το λίτρο στο πετρέλαιο κίνησης.
■ Επέκταση της επιδότησης και σε άλλα υγρά ή και αέρια καύσιμα για τον Ιούλιο. Σε αυτή την περίπτωση εξετάζεται να υπάρξουν επιδοτήσεις πολλών ταχυτήτων: άλλη για το πετρέλαιο, άλλη για τα λοιπά καύσιμα. Σε κάθε περίπτωση, η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης θα είναι υψηλότερη από όποια τυχόν δοθεί στα λοιπά καύσιμα, επειδή επηρεάζει ευθέως το μεταφορικό κόστος και τις τιμές σε όλο το φάσμα της παραγωγής και μεταφοράς αγαθών.
■ Αύξηση της επιδότησης για το πετρέλαιο κίνησης πάνω και από τα 15 λεπτά το λίτρο, αν συνεχιστεί και τον Ιούνιο το ράλι αυξήσεων για το αργό πετρέλαιο στα διεθνή χρηματιστήρια. Στόχος είναι να μη φτάσουν ξανά πετρέλαιο και βενζίνη να έχουν σχεδόν ίδια τιμή.
Το παράδειγμα της Ιταλίας
Το μόνο σίγουρο είναι πάντως ότι οι κυβερνήσεις δεν θα μένουν πλέον με σταυρωμένα τα χέρια να βλέπουν την κούρσα ανόδου στη βενζίνη και όλα τα καύσιμα, ιδιαίτερα μετά και τις ανακοινώσεις για την επέκταση των οικονομικών κυρώσεων και στο ρωσικό πετρέλαιο.
Στη γειτονική Ιταλία, για παράδειγμα, ανακοινώθηκαν επείγοντα μέτρα όπως η μείωση ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα για δύο μήνες (από 3 Μαΐου έως 8 Ιουλίου 2022), καθώς και μείωση ΦΠΑ στο 5% για το φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται στις μεταφορές. Στην Ελλάδα, όμως, φυσικό αέριο και ρεύμα γενικά είναι ήδη και σήμερα στον υπερμειωμένο συντελεστή 4,5% ή 6% ΦΠΑ.
Εκτακτα μέτρα ανακοινώθηκαν επίσης για τις επιχειρήσεις, όπως:
■ Εκπτωση φόρου ίση με το 28% των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν το α’ τρίμηνο του 2022 για την αγορά ντίζελ από εταιρείες οδικών μεταφορών.
■ Εκπτωση φόρου ίση με το 15% της αυξημένης δαπάνης που είχαν στο α’ τρίμηνο του 2022 για ηλεκτρική ενέργεια.
■ Εκπτωση φόρου ίση με το 1/10 της δαπάνης που είχαν για φυσικό αέριο εταιρείες με υψηλή κατανάλωση στο α’ τρίμηνο του 2022.
Διαβάστε ακόμη:
Επενδυτικός πυρετός των Ελλήνων εφοπλιστών μέσα στην άνοιξη
Πότε γίνονται κατασχέσεις χρημάτων ακόμα και από… ακατάσχετους λογαριασμούς