Το «λουκέτο» στην Flybe, τη μεγαλύτερη περιφερειακή αεροπορική εταιρία της Ευρώπης θα μπορούσε να είναι η αρχή αλυσιδωτών ατυχημάτων στην αγορά των αερομεταφορών λόγω του κορωνοϊού. Οι φόβοι των αναλυτών φαίνεται να επιβεβαιώνονται μετά και την προειδοποίηση της IATA ότι το πλήγμα από τον COVID-19 θα μπορούσε να φτάσει τα 113 δισ. δολάρια, μόνο φέτος.
Οι αναλυτές αεροπορικών εταιρειών προβλέπουν ότι θα υπάρξουν μεγάλα προβλήματα καθώς οι επιβάτες ακυρώνουν μαζικά πτήσεις. Η κατάρρευση της Flybe «θα είναι πιθανώς η πρώτη από πολλές περισσότερες το 2020», λέει ο Τζέιμς Γκούντολ, αναλυτής μεταφορών στη Redburn και προσθέτει:0 «Αναμένουμε ότι οι καταστροφικές συνέπειες της ζήτησης εξαιτίας του Covid-19 θα επιταχύνουν και θα προκαλέσουν πτωχεύσεις αεροπορικών εταιρειών τους προσεχείς μήνες».
Οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να χάσουν έσοδα από την μείωση της επιβατικής κίνησης σε παγκόσμιο επίπεδο φέτος κατά 63 δισεκατομμύρια έως 113 δισεκατομμύρια δολάρια, εκτίμησε η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).
«Σε αυτό το σενάριο θα υπάρξει σημαντική αύξηση των απωλειών αεροπορικών εταιρειών», εκτιμά ο Μάικλ Νταφ διευθύνων σύμβουλος της The Airline Analyst. Ο ίδιος αναφέρει κάποιες αεροπορικές εταιρείες με έδρα την Κίνα, το Χονγκ Κονγκ, την Ταϊλάνδη, τη Νότια Κορέα, τη Νορβηγία και το Μεξικό, οι οποίες εκτιμούν πολύ χαμηλά τον δείκτη χρηματοοικονομικής ισχύος της εταιρείας. «Αυτή είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος για την αεροπορική βιομηχανία» λέει ο Γκρέγκ Γουόλντρον, αναπληρωτής διευθυντής της Asia στο περιοδικό Flightglobal. «Θα είναι μια πολύ δύσκολη στιγμή για τις αεροπορικές εταιρείες που δεν έχουν ρευστό ειδικά για εκείνες που έχουν εμπλακεί σε έναν πόλεμο τιμών».
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες στην Ασία είναι πιο ευάλωτες καθώς βασίζονταν σε μεγάλο βαθμό στους επιβάτες από την Κίνα, το επίκεντρο της επιδημίας. «Πρόκειται για εταιρείες που έχουν κάνει κάποιες από τις μεγαλύτερες παραγγελίες αεροσκαφών οπότε αναμένουμε κάποια πίεση στην Airbus και τη Boeing με καθυστερήσεις στις παραδόσεις ακόμη και με επιστροφή προκαταβολών λέει ο Νταφ στο BBC.
Πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν ήδη ανακοινώσει περικοπές δαπανών. Η Emirates για παράδειγμα ζήτησε από τους εργαζόμενους να λάβουν άδεια άνευ αποδοχών για ένα μήνα, ενώ η Cathay Pacific ζήτησε από το προσωπικό να λάβει τρεις εβδομάδες άδεια. Η Singapore Airlines έχει παγώσει κάποιες προσλήψεις και προχώρησε σε περικοπές μισθών της τάξης του 10 έως 15% στελεχών της που καλούνται να βοηθήσουν με όλους τους τρόπους την αεροπορική εταιρεία να αντιμετωπίσει το ξέσπασμα του COVID-19.
Η ζήτηση έχει μειωθεί, όχι μόνο από τους παραθεριστές, αλλά και από τα εταιρικά ταξίδια, καθώς οι επιχειρήσεις περιορίζουν τα επαγγελματικά ταξίδια για τους υπαλλήλους τους ενώ τα συνέδρια το ένα μετά το άλλο αναβάλλονται.