ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΛΣΤΑΤ: «Τσίμπησε» στο 2,5% ο πληθωρισμός τον Ιούλιο – Άλμα +12,3% στα τρόφιμα

Από το 1,8% τον Ιούνιο στο 2,5% τον Ιούλιο - Επιμένουν οι πιέσεις στα τρόφιμα, ακριβότερα κατά σχεδόν 20% τα φρούτα - Σε ποιες κατηγορίες υπήρξαν επιμέρους μειώσεις - Με μαζικούς ελέγχους και αλλαγές στο «καλάθι» και στο «πλαφόν κέρδους» η «μάχη κατά της ακρίβειας»

Τους φόβους για επιτάχυνση του πληθωρισμού επιβεβαίωσε η ΕΛΣΤΑΤ, η οποία διαπίστωσε ότι οι τιμές αγαθών και υπηρεσιών στην Ελλάδα «τσίμπησαν» ελαφρώς κατά τη διάρκεια του Ιουλίου.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα πρώτα δεδομένα της στατιστικής αρχής, ο ετήσιος δείκτης τιμών καταναλωτή διαμορφώθηκε στο +2,5% τον Ιούλιο έναντι 1,8% τον Ιούνιο.

Ο μηνιαίος δείκτης, από την άλλη πλευρά, ανήλθε στο -1,1% από +0,6% τον προηγούμενο μήνα (κυρίως λόγω των εκπτώσεων), ενώ ο μέσος όρος της περιόδου Αυγούστου 2022 – Ιουλίου 2023 καθορίστηκε στο +6,2% έναντι 7,1% της αντίστοιχης περιόδου 2021 – 2022.

Υπενθυμίζεται ότι, σε εναρμονισμένο επίπεδο, δηλαδή με βάση τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat, ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα ενισχύθηκε στο 3,4% από 2,8% προηγουμένως.

Παρά την άνοδο του Ιουλίου, πάντως, οι τιμές καταναλωτή εξακολουθούν να απέχουν παρασάγγας από τα πρόσφατα ιστορικά υψηλά (12,1%).

Άλμα 12,3% στα τρόφιμα

Η άνοδος του ετήσιου πληθωρισμού κατά 2,5%, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οφείλεται στις παρακάτω αυξήσεις των δεικτών:

  • 12,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
  • 3,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 5,2% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 6,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 7,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 3,5% στην ομάδα Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
  • 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία-κυλικεία.

Από την άλλη πλευρά, αποκλιμάκωση εμφάνισαν οι τιμές στις εξής κατηγορίες:

  • -11,8% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, υγραέριο, στερεά καύσιμα.
  • -3,7% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλαταμοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  • -2,8% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες

Ακριβότερα κατά σχεδόν 20% τα φρούτα

Στα επιμέρους αγαθά και υπηρεσίες, οι τιμές στα φρούτα «πέταξαν» κατά 19,4% σε ετήσιο επίπεδο, στα λαχανικά κατά 15,5%, στα γαλακτοκομικά – αυγά κατά 14,4%, στα λοιπά τρόφιμα κατά 13,7%, στο μεταλλικό νερό – αναψυκτικά – χυμοί φρούτων κατά 13,3%, στη ζάχαρη – σοκολάτες – γλυκά – παγωτά κατά 11,6%, στα κρέατα κατά 10,9% και στα έλαια – λίπη κατά 10,6%.

Την ίδια στιγμή, τα φάρμακα ακρίβυναν κατά 18,7% τον Ιούλιο, η μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο κατά 11,6%, τα ανταλλακτικά – αξεσουάρ αυτοκινήτου κατά 11,5%, οι κινηματογράφοι – θέατρα κατά 10,9%.

Από την άλλη πλευρά, οι τιμές σε ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο και πετρέλαιο θέρμανσης υποχώρησαν κατά 16%, 68% και 20%, αντίστοιχα, με τα καύσιμα – λιπαντικά να καταγράφουν μείωση κατά 15,6%.

Πώς εξηγείται η μηνιαία μείωση

Στη μείωση του πληθωρισμού από μήνα σε μήνα κατά 1,1% συνέβαλαν οι εκπτώσεις (-23,8% στην ένδυση και υπόδηση), η πτώση στην τιμή του φυσικού αερίου κατά 5,9%, των φρούτων κατά 9,3%, του ηλεκτρισμού κατά 2,2%, της τηλεφωνίας κατά 0,1% και άλλων προσωπικών ειδών κατά 3,1%.

Ωστόσο η μείωση στις δαπάνες στέγασης ήταν μόλις 0,5%, διότι μέρος της επίπτωσης από τις μειώσεις τιμών σε ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο, αντισταθμίστηκε από αυξήσεις κυρίως στα ενοίκια κατοικιών.

Αντιθέτως ανατιμήσεις καταγράφηκαν μέσα σε ένα μήνα κατά 8,5% στα αεροπορικά εισιτήρια, 0,6% στο ψωμί, κατά 0,8% στα κρέατα, κατά 2,5% στα ψάρια, στο κρασί κατά 3,1%, στα κατεψυγμένα λαχανικά 6,7% και στα νωπά λαχανικά 1,9%.

Διαβάστε ακόμα

Με μαζικούς ελέγχους και αλλαγές στο «καλάθι» και στο «πλαφόν κέρδους» η «μάχη κατά της ακρίβειας»

Bloomberg: Πώς η ΕΚΤ έφερε την οικονομία της Ευρωζώνης ένα βήμα πριν από την κρίση (πίνακες)

Δεύτερο πλήγμα για τις ΗΠΑ – Υποβάθμιση αμερικανικών τραπεζών από την Moody’s

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

string(0) ""