Σημαντική αύξηση εμφάνισε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Οκτώβριο, επιβεβαιώνοντας τους φόβους ότι η ακρίβεια παραμένει το Νο.1 πρόβλημα στην εγχώρια οικονομία.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε, σε ετήσια βάση, στο 3,4% τον Οκτώβριο έναντι 1,6% τον Σεπτέμβριο και 2,7% τον Αύγουστο.
Την ίδια στιγμή, σε μηνιαία βάση, δηλαδή σε σύγκριση Οκτωβρίου – Σεπτεμβρίου, ο σχετικός δείκτης παρουσίασε άνοδο κατά 0,6%.
Ο μέσος δείκτης της περιόδου Νοεμβρίου 2022 – Οκτωβρίου 2023, παράλληλα, καθορίστηκε στο +4,2%.
Τα παραπάνω στοιχεία, επί της ουσίας, ευθυγραμμίζονται με τις πρόσφατες εκτιμήσεις της Eurostat, η οποία υποστήριξε ότι, σε εναρμονισμένο επίπεδο, ο ετήσιος πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 3,9% τον Οκτώβριο έναντι 2,4% τον Σεπτέμβριο και 3,5% τον Αύγουστο.
Στο +9,9% τα τρόφιμα
Επιστρέφοντας στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η ετήσια αύξηση στο +3,4% προήλθε από τις μεταβολές στους εξής δείκτες:
- 9,9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 3,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 2,8% στην ομάδα Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 3,1% στην ομάδα Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό – υπολογιστές – επισκευές.
- 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
- 4,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια – ζαχαροπλαστείακαφενεία – κυλικεία.
- 2,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Από την άλλη, ετήσια μείωση κατεγράφη στους εξής δείκτες:
- 2,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 0,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Στο +26% το λάδι
Στα επιμέρους προϊόντα, η μεγαλύτερη ετήσια άνοδος παρατηρήθηκε στα παρακάτω:
- Έλαια και λίπη +26%
- Φρούτα +20,5%
- Μεταλλικό νερό – αναψυκτικά – χυμοί φρούτων +14,3%
- Λαχανικά +12,3%
- Φαρμακευτικά προϊόντα +11,8%
- Στερεά καύσιμα +10,8%
- Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο +10,5%
- Κινηματογράφοι θέατρα +10,2%
Αντίθετα, αισθητή αποκλιμάκωση σε σχέση με πέρυσι παρατηρήθηκε στην τιμή του φυσικού αερίου, η οποία υποχώρησε κατά 60,5%. Καύσιμα – λιπαντικά και τηλεφωνικές υπηρεσίες, δε, μειώθηκαν κατά 6,2% και 3,6% αντίστοιχα.
Διαβάστε ακόμα
Στάσσης: H ΔΕΗ χτίζει ισχυρές βάσεις στο retail, οι συνέργειες με την Κωτσόβολος
Νέες επενδύσεις 120 εκατ. για τη Lidl και αύξηση του κατώτατου μισθού στα 1.000 ευρώ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ