Οι παγκόσμιες αεροπορικές εταιρείες μπορεί να καταγράψουν απώλειες εσόδων ύψους έως και 113 δισεκατομμυρίων δολαρίων ανακοίνωσε η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA).
«Η κατάσταση που δημιουργείται από τον Covid-19 είναι σχεδόν χωρίς προηγούμενο», υπογράμμισε ο γενικός διευθυντής της IATA Αλεξάντρ ντε Ζουνιάκ, σε ανακοίνωση που εξέδωσε μετά από συνεδρίαση στη Σιγκαπούρη.
«Μέσα σε λίγο περισσότερο από δύο μήνες, οι προοπτικές του τομέα στις περισσότερες περιφέρειες του κόσμου επιδεινώθηκαν ριζικά», επισήμανε. Ο κορωνοϊός πρόκειται να προκαλέσει τη μεγαλύτερη πτώση στον κλάδο της αεροπορίας από την οικονομική κρίση του 2008.
Ηδη ο αντίκτυπος του κορωνοϊού στις κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων αποδείχθηκε το τελευταίο καρφί στην «ταφόπλακα» για την Flybe με έδρα το Εξετερ που εξυπηρετεί το 40% ή σχεδόν δύο στις πέντε πτήσεις εσωτερικού του Ηνωμένου Βασιλείου, απασχολώντας περισσότερους από 2.000 υπαλλήλους και είναι ο κύριος αερομεταφορέας σε αεροδρόμια όπως το Μπέλφαστ, το Σαουθάμπτον, το Μάντσεστερ και το Μπέρμιγχαμ, όπως γράφει ο Guardian.
Η IATA απευθύνεται στους παγκόσμιους ρυθμιστές της αεροπορίας για να ζητήσει την αναστολή των κανόνων που διέπουν τη χρήση των διαθέσιμων χρόνων αερολιμένων, slots, άμεσα αλλά και για όλο το 2020, λόγω του αντίκτυπου του COVID-19 (Coronavirus), και της παγκόσμιας κατάρρευσης των αριθμών των επιβατών.
Περίπου το 43% όλων των επιβατών αναχωρούν από περισσότερα από 200 αεροδρόμια που συντονίζονται σε θέματα slots σε όλο τον κόσμο. Επί του παρόντος, οι κανόνες για την κατανομή των slots σημαίνουν ότι οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να καλύπτουν με πτήσεις το 80% τουλάχιστον των διαθέσιμων χρόνων χρήσης τους υπό κανονικές συνθήκες. Η μη συμμόρφωση με αυτό σημαίνει ότι η αεροπορική εταιρεία χάνει το δικαίωμα στην απαίτηση των slots την επόμενη αντίστοιχη περίοδο. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, οι ρυθμιστικές αρχές μπορούν να χαλαρώσουν αυτή την απαίτηση. Η κρίση COVID-19 είχε σοβαρό αντίκτυπο στην εναέρια κυκλοφορία, και έτσι οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν σοβαρή μείωση της ζήτησης.
Τα σωματεία εργαζομένων στις αερομεταφορές ανησυχούν για το πώς αυτό θα επηρεάσει τους ανθρώπους που εργάζονται στον κλάδο. «Υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός αυτοαπασχολούμενων εργαζομένων, οπότε αν δεν δικαιούνται άδεια ασθενείας, πιθανότατα θα είναι πιο επιφυλακτικοί να σταματήσουν να δουλεύουν, γι ‘αυτό είναι επικίνδυνο γι’ αυτούς, αλλά και για τους άλλους επίσης», είπε η Λίβια Σπέρα, γενική γραμματέας της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ντόμινο στον τουριστικό τομέα της Ευρώπης σύμφωνα με Ευρωπαίους πολιτικούς.
«Περισσότεροι από δύο εκατομμύρια τουρίστες από τρίτες χώρες δεν έρχονται στην Ευρώπη τους τελευταίους δύο μήνες και δεν προσθέσαμε πόσα εκατομμύρια ακυρώνουν τα ταξίδια τους λόγω της κρίσης στην Ιταλία. Πολλές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ξενοδοχεία, εστιατόρια θα χρεοκοπήσουν», λέει ο ευρωβουλευτής από την Ουγγαρία Ιστβάν Ουγέλι, αντιπρόεδρος της αρμόδιας επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Η British Airways, η Ryanair και άλλοι έχουν ακυρώσει εκατοντάδες πτήσεις όπως άλλωστε και οι Ασιάτες και Αμερικανοί ανταγωνιστές τους.