Το Ταμείο βάζει φρένο στη ρήση Τσακαλώτου «ένα ευρώ αντίμετρα για κάθε ένα ευρώ μέτρα λιτότητας» – Ζητά μείωση του αφορολόγητου το 2019 αντί για το 2020 – Προειδοποιεί πως τυχόν ανατροπή των μεταρρυθμίσεων θα πλήξει την ανταγωνιστικότητα και θα εκτροχιάσει την ανάκαμψη της οικονομίας
Αδύνατο θεωρεί το ΔΝΤ να ισχύσουν τα αντίμετρα που ψήφισε η κυβέρνηση, τουλάχιστον πριν το… 2023, καθώς εκτιμά πως είναι αδύνατο να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ ως το 2022. Στη σελίδα 12 της έκθεσης του Ταμείου για τη διαπραγμάτευση, υποστηρίζεται ότι η μείωση του αφορολογήτου θα χρειαστεί να επιβληθεί τελικά έναν χρόνο νωρίτερα από ό,τι έχει συμφωνηθεί, δηλαδή από το 2019 και όχι από το 2020. Το Ταμείο, επίσης, εμφανίζεται βέβαιο ότι τα αντίμετρα της κυβέρνησης (1% του ΑΕΠ από κοινωνικές δαπάνες το 2019 και 1% από φοροαπαλλαγές το 2020) δεν πρόκειται να εφαρμοστούν από το 2019, αλλά το νωρίτερο από το 2023, όταν θα περιοριστούν σε χαμηλότερα επίπεδα οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα, κοντά στο 2% του ΑΕΠ. Τότε μονον θα μπορεί η Ελλάδα να επιτυγχάνει τον στόχο αυτό χωρίς αποκλίσεις κι έτσι να ισχύσουν και τα λεγόμενα αντίμετρα.
Η υστέρηση του 1,3 % του ΑΕΠ (περίπου 2,45 δισ. ευρώ) σε σχέση με το στόχο για 3,5% του ΑΕΠ που προβλέπει το πρόγραμμα για το 2018 είναι και η βασική αιτία για την οποία το Ταμείο επιμένει ότι τελικά αν και η μείωση της έκπτωσης φόρου κατά 650 εκατ. ευρώ ( δηλαδή η μείωση της έμμεσου αφορολόγητου ) δεν θα εφαρμοστεί όπως συμφωνήθηκε το 2020 αλλά το 2019 μαζί με την περικοπή της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις.
Πρόκειται για εκτιμήσεις με τις οποίες το ΔΝΤ χαράσσει το ασφυκτικό πλαίσιο των νέων απαιτήσεών του στις διαπραγματεύσεις των επόμενων μηνών. Εξάλλου, υπάρχει ήδη συμφωνία ότι το Ταμείο θα πρέπει να πιστοποιεί πρώτο μαζί με τους υπόλοιπους δανειστές την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.
Σε ό,τι αφορά τα πρωτογενή πλεονάσματα το Ταμείο προβλέπει ότι φέτος η Ελλάδα μπορεί να καταφέρει να πετύχει πλεόνασμα 1,8% του ΑΕΠ, αλλά το 2018 δεν πρόκειται να ξεπεράσει το 2,2% του ΑΕΠ. Τα επόμενα τρία χρόνια μπορεί μεν να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ αλλά δεν θα έχει δημοσιονομικό περιθώριο να εφαρμόσει αντίμετρα μαζί με τα μέτρα που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει . Αν δηλαδή από το 2019 έως και το 2021 εφαρμοστούν αντίμετρα τότε το πρωτογενές πλεόνασμα θα υπολείπεται του απαιτούμενου 3,5% του ΑΕΠ.
Από την πλευρά της, η ελληνική πλευρά προετοιμάζεται να απαντήσει παρουσιάζοντας δικά της οικονομικά μοντέλα, που θα καταρρίπτουν τεχνοκρατικά εκείνα του ΔΝΤ.
Υπενθυμίζεται ότι το πολυνομοσχέδιο για τα μέτρα και τα αντίμετρα της διετίας 2019-2020 που ψηφίστηκε πρόσφατα, προβλέπει, μεταξύ άλλων:
-Την αξιοποίηση των εξοικονομούμενων πόρων από τη μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης προς την ενίσχυση ευρύτερων κοινωνικών ομάδων μεταξύ των οποίων και οι συνταξιούχοι.
Έτσι από 1.1.2019 και υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, προβλέπεται:
– η θέσπιση εκτεταμένου επιδόματος στέγασης με στόχο τη μείωση των δαπανών στέγασης των νοικοκυριών που διαμένουν σε μισθωμένη κατοικία ή επιβαρύνονται με το κόστος εξυπηρέτησης στεγαστικού δανείου πρώτης κατοικίας.
– η επέκταση του προγράμματος «Βρεφονηπιακή Φροντίδα» και του προγράμματος«Σχολικά Γεύματα» στην υποχρεωτική Δημόσια Εκπαίδευση.
– η αύξηση των πιστώσεων του Ενιαίου Επιδόματος Στήριξης Τέκνων και η ρύθμιση με Κοινή Υπουργική Απόφαση των περιουσιακών/εισοδηματικών κριτηρίων και των κατηγοριών δικαιούχων. Επίσης η εκτέλεση προγραμμάτων στοχευμένων ομάδων ανέργων, πλέον των συντρεχόντων προγραμμάτων απασχόλησης, με σκοπό την τόνωση της αγοράς εργασίας.
– από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων η χρηματοδότηση έργων υποδομής στον τομέα αγροτικής παραγωγής και έργων ενεργειακής εξοικονόμησης και αναβάθμισης μικρομεσαίων επιχειρήσεων και της Βιομηχανίας.
– ο καθορισμός απαλλαγών από τη φαρμακευτική δαπάνη για πρόσωπα με ατομικό εισόδημα έως 1200 ευρώ.