Σε μετωπική σύγκρουση οδηγείται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τους παραχωρησιούχους των αυτοκινητοδρόμων με αφορμή την πίεση που υπάρχει για τιμαριθμική αναπροσαρμογή των διοδίων από τη νέα χρονιά.
Μία τέτοια επεισοδιακή συνάντηση, όπως επιβεβαιώνουν αρμόδιες πηγές, είχαν την περασμένη εβδομάδα στο υπουργείο εκπρόσωποι του κλάδου με τον υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη και υπηρεσιακούς παράγοντες.
Η συζήτηση, σύμφωνα με πληροφορίες ολοκληρώθηκε σε κλίμα έντονης αντιπαράθεσης καθώς οι μεγάλες πολυεθνικές που συμμετέχουν στα οδικά έργα (Vinci, Hochtief) βγαίνουν μπροστά και πιέζουν να εφαρμοστούν οι προβλέψεις των συμβάσεων παραχώρησης για αναπροσαρμογές διοδίων.
Στο παρασκήνιο τις αυξήσεις σιγοντάρουν και οι Έλληνες συνεταίροι τους, οι οποίοι έχουν ανεβάσει στα ύψη το ανεκτέλεστο υπόλοιπο αλλά σε ένα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον με αυξημένο κόστος δανεισμού και συντήρησης έργων.
Κάθε χρόνο οι έξι συμβάσεις παραχώρησης, πλην Αττικής οδού (Ολυμπία Οδός, Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Μορέας, Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου), προχωρούν σε τιμαριθμικές αναπροσαρμογές που έχουν ως βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
Μέχρι σήμερα, οι αναπροσαρμογές αυτές ήταν περιορισμένες ακόμη και με αρνητικές μεταβολές λόγω χαμηλού πληθωρισμού. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες που ο πληθωρισμός καλπάζει, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι για πρώτη φορά αντιμέτωπο με γενναίες αναπροσαρμογές έως και 10%.
Ο χρόνος όμως εφαρμογής των αυξήσεων αυτών που σε άλλη περίοδο ίσως να μην δημιουργούσε μεγάλη αναστάτωση, κρίνεται πλέον εντελώς άκυρος από την κυβέρνηση για δύο κυρίως λόγους. Ο πρώτος έχει να κάνει με τα μεγάλα βάρη που επωμίζονται οι πολίτες από την ενεργειακή κρίση και τον πληθωρισμό και ο δεύτερος από το γεγονός ότι η χώρα έχει μπει σε προεκλογική περίοδο, επομένως είναι απαγορευτική κάθε συζήτηση για ανατίμηση διοδίων.
Τη θέση αυτή έχει διαμηνύσει στις εταιρείες του κλάδου και ο υπουργός Υποδομών κ. Κώστας Καραμανλής, υποστηρίζοντας ότι αυξήσεις διοδίων δεν μπορούν να εφαρμοστούν σε αυτή την συγκυρία.
Για να βρεθούν συμβιβαστικές λύσεις στο τραπέζι, φαίνεται να έχουν πέσει εισηγήσεις από συμβούλους για λελογισμένες αυξήσεις ώστε να αντιμετωπίσουν το ενεργειακό κόστος και τις ανατιμήσεις υλικών που επηρεάζουν το κόστος λειτουργίας και συντήρησης των έργων. Ωστόσο ούτε για αυτές φαίνεται ότι υπάρχει κοινή γραμμή πλεύσης. Άλλοι προτείνουν να δοθεί στις εταιρείες μια έξτρα χρηματοδότηση για να καλυφθούν τα κενά που προκαλεί στο χρηματοοικονομικό μοντέλο η κρίση όπως έγινε με την πανδημία. Τότε όμως οι δρόμοι έκλεισαν με ευθύνη της πολιτείας και οι αποζημιώσεις που χορηγήθηκαν δόθηκαν για λόγους ανωτέρας βίας.
Άλλοι βάζουν τα νέα τιμολόγια σε μια συνολικότερη κουβέντα που έχουν ανοίξει παραχωρησιούχοι –κυβέρνηση για παράταση των συμβάσεων παραχώρησης μέσα στην οποία εντάσσουν και την ανάληψη του αυξημένου κόστους επενδύσεων για να αναπτυχθεί ένα εκτεταμένο δίκτυο φόρτισης σε όλη την χώρα.
Το συγκρουσιακό κλίμα μεταξύ εργολάβων και κυβέρνησης αποτυπώθηκε τις προηγούμενες μέρες με αφορμή την κατολίσθηση βράχων στην περιοχή της Κακιάς Σκάλας. Πολύ γρήγορα εκδηλώθηκε ένα μπρα ντε φερ ευθυνών μεταξύ των δύο πλευρών με τον εκπρόσωπο της Vinci και επικεφαλής της Ολυμπίας Οδού κ. Παναγιώτη Παπανικόλα να επιρρίπτει εμμέσως πλην σαφώς ευθύνες στο δημόσιο για το καθάρισμα των βράχων, λέγοντας ότι η κατολίσθηση έγινε έξω από τα όρια της παραχώρησης του οδικού άξονα.
Στην Ολυμπία Οδό απάντησε το υπουργείο με την σύσταση Επιτροπής προκειμένου να διερευνηθούν τα αίτια για το κλείσιμο της εθνικής οδού Αθηνών –Κορίνθου στο ύψος της Κακιάς Σκάλας που προκάλεσε πολύωρες ουρές και ταλαιπωρία των οδηγών.
«Η συντήρηση του έργου εντός των ορίων είναι δική μας. Υπάρχουν όρια παραχώρησης στα οποία έχουμε βάλει και φράχτες. Είναι πολύ καθορισμένα τα όρια του έργου μας», δήλωσε το στέλεχος της Vinci και πρόσθεσε πως εκτός των ορίων η ευθύνη είναι του υπουργείου και για να υπάρξει επέμβαση πρέπει να δοθεί εντολή από το Δημόσιο. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, για το θέμα της επικινδυνότητας του δρόμου υπήρξαν απανωτές επιστολές της Ολυμπίας Οδού από το καλοκαίρι ενώ για μεσολάβησε και συνάντηση μεταξύ Δημοσίου και παραχωρησιούχου λίγες μέρες πριν την εκδήλωση του φαινομένου.
Όσοι αναφέρονται στις προσπάθειες των εργολάβων να πιέσουν για τις αυξήσεις στα διόδια, υπενθυμίζουν την απόπειρα το καλοκαίρι του 2019 (παραμονές εκλογών και τότε) για αυξήσεις στα διόδια της Αττικής Οδού, μέσα σε ένα περιβάλλον δεινής οικονομικής κατάστασης, στην οποία βρισκόταν τότε ο όμιλος Ελλάκτωρ.
Η αύξηση εκείνη ουδέποτε εφαρμόστηκε οδηγώντας στα χαρακώματα την εταιρεία με την τότε κυβέρνηση και την αντιπολίτευση.
Διαβάστε ακόμη:
Σε ισχύ το εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο και το όριο τιμής
My Θέρμανση: Ξεπέρασαν οι «followers» το 1 εκατομμύριο για το επίδομα πετρελαίου (pic)