© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ενα θέμα μονοπωλεί το τελευταίο διάστημα τις συζητήσεις σε πολιτικό και αυτοδιοικητικό επίπεδο στη Θεσσαλονίκη. Ο χρόνος λειτουργίας του μετρό που έχει επιμηκυνθεί αόριστα για το 2024, έπειτα από 20 χρόνια αστοχιών, η διάλυση των αστικών συγκοινωνιών που αδυνατούν όπως είναι σήμερα να σηκώσουν το βάρος μιας πόλης που την πνίγει το κυκλοφοριακό και η επικείμενη έναρξη εργασιών της υπερυψωμένης γέφυρας fly over που θα χτιστεί πάνω από την Περιφερειακή της πόλης τα επόμενα 4 χρόνια και προβλέπεται να δώσει τη χαριστική βολή στις αστικές και υπεραστικές μετακινήσεις.
Πρόσφατη μελέτη του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου και του ομότιμου καθηγητή Παπαϊωάννου έδειξε ότι η κατάργηση μιας από τις τρεις λωρίδες της Περιφερειακής που εξυπηρετεί τις διαδημοτικές αλλά και τις εξωαστικές μετακινήσεις από και προς το μεγαλύτερο τουριστικό θέρετρο της Χαλκιδικής, θα μειώσει κατά 40% τη φέρουσα ικανότητα της λεωφόρου. Αυτό, σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Πάρη Μπίλλια, αρμόδιο για θέματα υποδομών και δικτύων, σημαίνει ότι το 90% της κίνησης αυτής θα διοχετευτεί στο κέντρο της πόλης, που ήδη ασφυκτιά από την κίνηση των Ι.Χ., και το υπόλοιπο 10% θα χαθεί.
Οι βίαιες αυτές αλλαγές για τον πολεοδομικό ιστό της Θεσσαλονίκης θα γίνουν ορατές όχι σε βάθος χρόνου αλλά με την έναρξη των εργασιών του έργου, πράγμα που σημαίνει ότι οι λύσεις που δρομολογούνται έχουν τον χαρακτήρα του επείγοντος καθώς η κυβέρνηση επιδιώκει την έναρξη των εργασιών ώστε να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος.
Η ΣΔΙΤ των 376 εκατ.
Οι εργασίες του έργου που θα γίνει με ΣΔΙΤ και θα κοστίσει 376 εκατ. ήταν να ξεκινήσουν μέσα στον Ιούλιο, ωστόσο για λόγους που συνδέονται με την προετοιμασία του αναδόχου αλλά και τις απανωτές εκλογικές αναμετρήσεις επιλέχθηκε η μετάθεση του χρονοδιαγράμματος για τον προσεχή Οκτώβριο.
Ο υπερυψωμένος αυτοκινητόδρομος ταχείας κυκλοφορίας θα απορροφήσει σημαντικό ποσοστό της κυκλοφορίας από την Περιφερειακή της Θεσσαλονίκης που ξεκίνησε να σχεδιάζεται τη δεκαετία του ’70 για να εξυπηρετεί 5.000 αυτοκίνητα την ώρα ανά κατεύθυνση, ενώ έως το 2030 έχει υπολογιστεί ότι ο όγκος των οχημάτων θα γίνει 7.500. Είναι όμως βέβαιο ότι δεν θα εξαφανίσει το πρόβλημα, για το οποίο θα απαιτηθεί ένας συνολικός σχεδιασμός από έναν φορέα που θα αγκαλιάσει όλο το μεταφορικό έργο, θα διασφαλίσει τη συστηματική συλλογή συγκοινωνιακών δεδομένων και θα επιφορτιστεί με τη μελέτη και τον σχεδιασμό παρεμβάσεων όπου θα κρίνονται απαραίτητες.
«Το fly over δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα της πόλης», εξηγεί στο «business stories» o υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας και επισημαίνει ότι στόχος του υπουργείου είναι μια ολιστική προσέγγιση του κυκλοφοριακού χάρτη τόσο της Αθήνας όσο και της Θεσσαλονίκης, ζήτημα για το οποίο η πολιτική ηγεσία έχει ήδη λάβει σημαντικές πρωτοβουλίες που συζητούνται μεν χρόνια, χωρίς όμως να υλοποιούνται. Πλέον δρομολογούνται από τον Σεπτέμβριο και προβλέπεται να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις των δύο μεγάλων αστικών κέντρων.
Το μετρό της Θεσσαλονίκης, που αναμένεται να απορροφήσει ένα σημαντικό κομμάτι (περίπου 30%-40%) της κυκλοφορίας, δεν αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία πριν από το 2024. Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών-Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) είναι σε εκκαθάριση από το 2017, γεγονός που τον εμποδίζει να ασκήσει τον θεσμικό και επιχειρησιακό ρόλο που του έχει εκχωρήσει η πολιτεία, με το υπουργείο να προσανατολίζεται σε λύσεις μέχρι τα τέλη του χρόνου αλλά και σε ενδιάμεσες παρεμβάσεις για το προσωπικό και τα οχήματα.
«Το υπουργείο για πρώτη φορά βάζει όλους τους συναρμόδιους φορείς στο ίδιο τραπέζι και για τον σκοπό αυτό ενεργοποιείται μια ομάδα δράσης με τη συμμετοχή όλων των αρμόδιων φορέων της πόλης (Περιφέρεια, Αστυνομία, ΟΑΣΘ, Οργανισμός Συγκοινωνιακού Εργου Θεσσαλονίκης, ανάδοχος, Αττικό Μετρό) που θα συνεδριάζει κάθε εβδομάδα.
Η ομάδα αυτή θα επεξεργάζεται και θα αξιολογεί τα δεδομένα και θα προχωρήσει στις αναγκαίες λύσεις που θα ανακουφίσουν την πόλη», αναφέρει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Η πρώτη συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε την περασμένη Πέμπτη και σε αυτήν αποφασίστηκε η εκπόνηση μελέτης για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κατασκευής του fly over.
Τα μέτρα της πολιτείας δεν αποτελούν καινοτόμες παρεμβάσεις, αλλά δράσεις η εφαρμογή των οποίων μπορεί πολύ γρήγορα να δώσει απτά αποτελέσματα στις μετακινήσεις. Ενα από αυτά είναι η ενίσχυση της αστυνόμευσης. Σε πρώτη φάση εκείνο που προέχει είναι να φύγουν τα διπλοπαρκαρισμένα και τριπλοπαρκαρισμένα οχήματα από κεντρικές αρτηρίες της πόλης όπως η Εγνατία, όπου οι 3 λωρίδες γίνονται 1, και αντίστοιχα η Τσιμισκή, όπου οι 4 λωρίδες στην πράξη γίνονται 2 ή 3, ώστε ο δρόμος να αποκτήσει τη διατομή που χρειάζεται για να εξυπηρετήσει την κυκλοφορία. Ενα δεύτερο είναι οι ρυθμίσεις στους φωτεινούς σηματοδότες που απαιτούνται από την αλλαγή του κυκλοφοριακού μοντέλου και η ενίσχυση ή επαναχάραξη των δρομολογίων του ΟΑΣΘ.
Ο υπουργός έχει σχεδιάσει να επισκέπτεται σε μηνιαία βάση την πόλη, για να συντονίζει το έργο της ομάδας δράσης και να παρεμβαίνει και ο ίδιος όπου απαιτείται.
Ενεργό ρόλο σε όλο τον σχεδιασμό αναλαμβάνει και η κοινοπραξία που θα κατασκευάσει το fly over (ΑΒΑΞ – Μυτιληναίος), η οποία στην πρώτη σύσκεψη, παρουσία του υπουργού, εκπροσωπήθηκε στο υψηλότερο επίπεδο από τον κ. Κώστα Μιτζάλη, διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΒΑΞ, και τον κ. Ευάγγελο Χρυσάφη, πρόεδρο της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, που αποτελεί τον κατασκευαστικό βραχίονα της εταιρείας Μυτιληναίος.
«Το μόνο συγκοινωνιακό μέσο που διαθέτει σήμερα η Θεσσαλονίκη είναι ο ΟΑΣΘ», τονίζει από την πλευρά του ο βουλευτής της Ν.Δ. και πρώην γενικός γραμματέας Υποδομών Στράτος Σιμόπουλος. Οπως επισημαίνει, το κυκλοφοριακό είναι ένα μείζον πρόβλημα το οποίο δεν θα λύσει επαρκώς το μετρό και αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα αστυνόμευσης και εναλλακτικές διαδρομές θα ξεσηκωθεί η πόλη.
Τα πρόδρομα έργα
Σύντομα πρέπει να ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες του αυτοκινητοδρόμου και να γίνει η μετακίνηση των δικτύων κοινής ωφέλειας, η κατάργηση της νησίδας της Περιφερειακής που θα οδηγήσει τον άξονα του δρόμου προς την πόλη και να εγκατασταθεί ο εργοταξιακός χώρος προς την πλευρά του Σέιχ Σου. Επίσης θα χρειαστεί να μετακινηθεί ο ιστός φωτισμού στα πρανή του δρόμου για να ασφαλτοστρωθεί η κεντρική νησίδα και να δοθεί σε κυκλοφορία. Η Περιφερειακή οδός θα αναβαθμιστεί και θα υποδεχθεί και την εναέρια γέφυρα (fly over), ώστε να δώσει ζωτικό χώρο στις μετακινήσεις. Η νέα ταχεία λεωφόρος θα έχει μήκος περίπου 9,5 χιλιόμετρα και θα βρίσκεται πάνω από τη σημερινή Περιφερειακή οδό με στόχο να εξυπηρετεί μέχρι και 4.000 οχήματα την ώρα, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Με την αναβάθμιση και της παλαιάς Περιφερειακής θα μπορεί να υποστηρίζει την κυκλοφορία 10.000 οχημάτων ανά ώρα.
Με βάση τη σύμβαση, στο τμήμα από το Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» μέχρι το ύψος της Κλινικής «Γένεσις» στην Πυλαία θα γίνει η αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου μήκους 9,5 χιλιομέτρων και θα κατασκευαστεί το fly over των 4 χιλιομέτρων, με 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.
Στην υπερυψωμένη λεωφόρο θα υπάρχουν 4 λωρίδες κυκλοφορίας (δύο ανά κατεύθυνση) και λωρίδα έκτακτης ανάγκης. Στο τμήμα από το ύψος της «Γένεσις» μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Κ12 (Νοσοκομείο «Αγιος Παύλος»), αντί των 6 λωρίδων κυκλοφορίας που έχει η σημερινή Περιφερειακή θα αποκτήσει 8 (μία επιπλέον ανά κατεύθυνση), σε μήκος περίπου 3,5 χλμ. Η διάρκεια της σύμβασης μαζί με την κατασκευή είναι 30 χρόνια. Το έργο δεν θα έχει διόδια κατά την περίοδο λειτουργίας του καθώς οι πληρωμές του αναδόχου θα γίνουν με τη μορφή των μηνιαίων πληρωμών διαθεσιμότητας (availability payments).
Διαβάστε ακόμα
Εντ Γιαρντένι: Παραμένει αισιόδοξος – Οι ΗΠΑ θα αποφύγουν την ύφεση
Υδροπλάνα: Τρεις «παίκτες» από το εξωτερικό σε αναμονή για μπίζνες στην Ελλάδα (pic)
ΕΛΦΙΚΟ: Στα «γενέθλια» των 50 χρόνων βγαίνει σε διπλό σφυρί (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ