© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ακόμη και στη λήξη της σύμβασης παραχώρησης ο άξονας της Αττικής οδού θα συνεχίσει να μοιράζει παχυλά μερίσματα και έσοδα από επιστροφή κεφαλαίου στους δύο παραχωρησιούχους, τις εταιρείες Ακτωρ Παραχωρήσεις και Avax.
Αν και απομένει ενάμιση χρόνος πριν από την ολοκλήρωση του μεγάλου έργου (Οκτώβριο του 2024), οι μέτοχοι του «χρυσού» αυτοκινητόδρομου θα έχουν να λαμβάνουν σημαντικά ποσά. Ο πρόεδρος της Αvax Χρήστος Ιωάννου, σε πρόσφατη παρουσίαση στους αναλυτές, ανέφερε ότι η εταιρεία έχει να εισπράξει μέχρι τη λήξη της σύμβασης 100 εκατ. ευρώ.
Η Αττική Οδός, όμως, θα συνεχίσει να παράγει σημαντικές μερισματικές ροές και έσοδα από επιστροφή κεφαλαίου έως το 2027, τα οποία υπολογίζονται περί τα 300 εκατ. ευρώ. Από αυτά στην Avax αναλογούν περίπου 90 εκατ., καθώς η εταιρεία έχει λάβει μέρος από την επιστροφή κεφαλαίου το 2021, και τα υπόλοιπα στην Ακτωρ Παραχωρήσεις. Αντίστοιχα, μερίσματα της τάξης των 80 έως 100 εκατ. ευρώ θα διανέμονται ετησίως έως το 2025.
Συνολικά από το 2019 μέχρι και σήμερα, οι μέτοχοι της Αττικής Οδού υπολογίζεται ότι έχουν αντλήσει από τον αυτοκινητόδρομο περί τα 427 εκατ. ευρώ (μερίσματα, επιστροφή κεφαλαίου) και έπεται συνέχεια. Από αυτά, μόνο για πέρυσι προβλέπεται η είσπραξη 46,8 εκατ. ευρώ, στα οποία θα πρέπει να προστεθεί και προμέρισμα 30 εκατ. ευρώ που έχουν λάβει οι δύο μέτοχοι της παραχώρησης, ανεβάζοντας το όφελος στα 76,8 εκατ. ευρώ.
Το 2022 ήταν μια χρονιά με θετικό πρόσημο για την Αττική οδό, καθώς οι επιδόσεις της ανέκαμψαν σημαντικά και ξεπέρασαν τα προ πανδημίας επίπεδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ Ευθύμιος Μπουλούτας, η επισκεψιμότητα ήταν αυξημένη κατά 13% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2021 και με μηνιαίους μέσους όρους που ξεπέρασαν την προ COVID περίοδο.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα και τη σημαντική αύξηση κατά 11,6% του κύκλου εργασιών, ο οποίος διαμορφώθηκε στα 197,3 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη έφτασαν στα 67 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 17,5%.
Μέχρι και το 2012 οι μέτοχοι δεν εισέπραξαν κανένα μέρισμα από την εκμετάλλευσή της Αττικής οδού, καθώς τα έσοδα αποπλήρωναν τα δάνεια που είχαν ληφθεί για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου, αλλά και την κάλυψη των εξόδων λειτουργίας του. Από το 2013 και μετά, όμως, άρχισαν να καταβάλλονται τα υψηλά μερίσματα ενισχύοντας σε πολύ δύσκολες εποχές, μηδαμινού κατασκευαστικού αντικειμένου και βαθιάς οικονομικής κρίσης, τις δύο ναυαρχίδες του τεχνικού κλάδου.
Τι αλλάζει στις κοινοπραξίες του ΤΑΙΠΕΔ
Το βλέμμα πλέον των δύο πρωτοπόρων εταιρειών παραχώρησης πέφτει στον διαγωνισμό για την 25ετή σύμβαση παραχώρησης του έργου, τον οποίο το ΤΑΙΠΕΔ έχει μετακινήσει για τις 10 Ιουλίου λόγω προεκλογικής περιόδου. Αν και διατυπώνονται αρκετές αμφιβολίες για το αν θα τηρηθεί κι αυτό το χρονοδιάγραμμα, ο σχεδιασμός του έργου και των διεκδικητών είναι η υποβολή δεσμευτικών προσφορών να γίνει μέσα στο καλοκαίρι.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος, ακόμη και μετά τις πρόσφατες αλλαγές που έκανε το ΤΑΙΠΕΔ, κατόπιν πιέσεων των μνηστήρων, για αναπροσαρμογή των τιμών των διοδίων ανά πενταετία, αποτελεί μια παραχώρηση που σε τίποτε δεν θυμίζει τις διψήφιες αποδόσεις του παρελθόντος. Από υποψήφιους παρομοιάζεται σαν ένα ομόλογο που θα είναι εκεί για να εξασφαλίζει μια ικανοποιητική απόδοση, υποστηρίζοντας ότι είναι πολύ πιο ελκυστικές οι νέας γενιάς παραχωρήσεις, ενώ από τις παλιές η Ολυμπία Οδός.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στις αρχές της χρονιάς, αποφάσισε αιφνιδίως να μειώσει τα διόδια στα 2,50 ευρώ (από 2,80). Μετά τις αλλαγές που έγιναν στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται ότι η αναπροσαρμογή του κομίστρου θα μπορεί να γίνει με βάση στοιχεία και μελέτες που θα προσκομίζει ο παραχωρησιούχος για να τεκμηριώσει τη μείωση της κυκλοφορίας και των εσόδων του.
Το ενδιαφέρον επομένως των υποψηφίων του διαγωνισμού παραμένει ισχυρό αλλά με ανακατατάξεις και αλλαγές στα γκρουπ διεκδίκησης του έργου. Πριν από λίγες μέρες ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat Αλέξανδρος Εξάρχου είχε αναφέρει ότι η εταιρεία έχει υποβάλει επίσημο αίτημα στο ΤΑΙΠΕΔ για την έγκριση της προσχώρησής της στο ήδη προεπιλεγμένο σχήμα της κοινοπραξίας Brisa – Auto Estradas de Portugal S.A. – Rubicone Bidco, προκειμένου να αποκτήσει το 30%.
Αλλαγές, όμως, κυοφορούνται και στη διεκδίκηση της νέας σύμβασης παραχώρησης και από την κοινοπραξία που διαχειρίζεται το έργο τα τελευταία 20 χρόνια. Αν και οι μέτοχοι της Αττικής Οδού αποφεύγουν να σχολιάσουν τις πληροφορίες για αποχώρηση του γαλλικού επενδυτικού fund Ardian, πληροφορίες αναφέρουν ότι το ίδιο σχήμα που έχει επιλεγεί για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ, δηλαδή το γαλλικό fund Μeridiam και η Egis Projects (η εταιρεία ελέγχει το 0,04% της Αττικής Οδού), θα προσχωρήσει και στον διαγωνισμό της Αττικής Οδού.
Στους υπόλοιπους μνηστήρες του διαγωνισμού συγκαταλέγονται η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – FS Ark Holdco, το σχήμα ΜYTILINEOS – Vinci Highways – Vinci Concessions – Mobility Partner και η κοινοπραξία Macquarie – Fincop Infrastructure, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου.
Στον διαγωνισμό συμμετέχουν επίσης οι Abertis Infraestructuras από την Ισπανία, το ιταλικό σχήμα των Gruppo Fininc – INC SpA και η γαλλικής προέλευσης κοινοπραξία των Vauban – DIF – Egis, η οποία, αν τελικά η Egis επιλέξει τους υφιστάμενους μετόχους του αυτοκινητόδρομου, ενδέχεται επίσης να αλλάξει σύνθεση.
Διαβάστε ακόμα
Η επενδυτική βαθμίδα έρχεται: Τι αλλάζει για οικονομία και επιχειρήσεις
Φορολογική δήλωση: Πώς ξεκλειδώνουν εκπτώσεις φόρου έως και 2.200 ευρώ
Πάρος: To νέο επενδυτικό hot spot των Κυκλάδων – «Τρέχουν» projects εκατομμυρίων (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ