search icon

Οικονομία

Capital Link: Επενδύοντας στο μέλλον των υποδομών – Πού εστιάζουν οι ηγέτες του κλάδου (pics)

Τι ανέφεραν από τη Νέα Υόρκη στελέχη των ΓΕΚ Τέρνα, Άβαξ, Ελλάκτωρ και ΕΥΔΑΠ - Εξάρχου στο Capital Link: Ανάγκη για μεταρρυθμίσεις και αλλαγές του παραγωγικού μοντέλου – Έτος ορόσημο το 2032

χριστίνα ρωμιού

Την αισιοδοξία τους για το μέλλον των μεταφορών εξέφρασαν οι εκπρόσωποι των μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας κατά τη διάρκεια συζητήσης στο πλαίσιο του 26ου Capital Link Forum με θέμα «Επενδύοντας στο μέλλον των υποδομών».

Τη συζήτηση συντόνισε ο κ. Γιάννης Κουρνιώτης της Lambadarios Law Firm, επισημαίνοντας στην ομιλία του ότι η πρόοδος που έχει σημειωθεί στις μεταφορές είναι πολύ σημαντική- παραθέτοντας ως παράδειγμα το μεγαλύτερο έργο που έχει συντελεστεί στο λεκανοπέδιο – την Αττική Οδό.

Από την πλευρά της η κα Πηνελόπη Λαζαρίδου, Εντεταλμένη Σύμβουλος, Εκτελεστικό Μέλος και Γενική Διευθύντρια Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, περιέγραψε το νέο επενδυτικό τοπίο που διαμορφώνεται για τη χώρα μας, και αναφέρθηκε στη σημασία των πράσινων έργων.

Όπως είπε, μετά τις πρόσφατες αναβαθμίσεις της επενδυτικής βαθμίδας, και «έχοντας πλέον ισχυρές συστημικές τράπεζες και 70 δισεκατομμύρια ευρώ χρηματοδότηση από την Ε.Ε., η Ελλάδα έχει μία ιστορική ευκαιρία σε ένα φωτεινότερο και πιο πράσινο μέλλον».

Την τελευταία 10ετία εστιάσαμε στις υποδομές, ανέφερε από τη Νέα Υόρκη η κα Λαζαρίδου και σημείωσε ότι στο μέλλον οι προτεραιότητες της Ελλάδας θα συνεχίσουν να περιλαμβάνουν έργα μεταφορών, «αλλά θα είναι σίγουρα περισσότερο διαφοροποιημένες και πολυδιάστατες απαντώντας στις περιβαλλοντικές και κλιματικές προκλήσεις της εποχής μας».

Κοιτάζοντας μπροστά, όπως είπε, πρέπει να υπάρξει διαφοροποίηση λόγω της κλιματικής αλλαγής που συντελείται.

Στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, 6,3 δισ. ευρώ έχουν διατεθεί σε έργα πράσινης μετάβασης και συγκεκριμένα:

2,5 δισ. ευρώ για έργα διαχείρισης υδάτων, με επενδύσεις για την αντιμετώπιση πλημμυρικών φαινομένων, τον εκσυγχρονισμό της άρδευσης καθώς και εγκαταστάσεις επεξεργασίας νερού για γεωργία και τα νοικοκυριά.
2,5 δισ. ευρώ για έργα διαχείρισης απορριμμάτων που στοχεύουν στη μείωση της εξάρτησης από χωματερές και στην τόνωση της υγειονομικής ταφής και των ποσοστών ανακύκλωσης.
Μονάδες αφαλάτωσης
Αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου που θα ενισχύσει την εθνική συνδεσιμότητα και θα συμβάλει στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των μεταφορών.

Εν συνεχεία αναφέρθηκε στα μεγάλα έργα της ΓΕΚ Τέρνα ύψους €10 δισ., που ικανοποιούν τις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, όπως το έργο αποθήκευσης ενέργειας 700 MW, με τη μέθοδο  της αντλησιοταμίευσης που είναι η Αμφιλοχία, έργα διαχείρισης ύδατος, απορριμμάτων και αρδευτικά έργα, παραδοσιακά έργα μεταφορών όπως η Εγνατία Οδός, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης και το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι, η Αθηναϊκή Ριβιέρα στο Ελληνικό.

Για την εξέλιξη που συντελείται στον κατασκευαστικό κλάδο της χώρας, μίλησε ο εκτελεστικός δ/ντής της ΑΒΑΞ, κ. Αντώνης Μιτζάλης, παρουσιάζοντας παράλληλα το στρατηγικό πλάνο της εταιρείας.

Ο κ. Μιτζάλης έκανε λόγο για αύξηση των διαθέσιμων έργων και για την ανάγκη να ανακάμψει ο κλάδος μετά από μια χαμένη 10ετία.

Όπως είπε, ο κλάδος των υποδομών επεκτείνεται και υπάρχει οργανική ανάπτυξη. «Πρέπει να επικεντρωθούμε στο ότι υπάρχουν οι απαιτούμενοι πόροι, να προσελκύσουμε νέα ταλέντα και να κάνουμε ελκυστικό το περιβάλλον για το προσωπικό, να προσελκύσουμε όχι μόνος μηχανικούς, αλλά και δικηγόρους, ΙΤ, διοικητικούς». «Πρέπει να γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πόροι χρηματοδότησης και σταθερότητα», πρόσθεσε ο κ. Μιτζάλης, μιλώντας για αύξηση του Ομίλου ΑΒΑΞ στον τομέα των υποδομών.

Στο πάνελ συμμετείχε επίσης ο κ. Πιότρ Μιετκόβσκι, επικεφαλής επενδυτικής τραπεζικής της BNP Paribas σε Ελλάδα, Τουρκία και Ισραήλ, o οποίος τόνισε το μεγάλο ενδιαφέρον των επενδυτών για τους κλάδους των υποδομών και της ενέργειας. Θύμισε ότι το 2009 επενδυόταν μόλις το 1% του ΑΕΠ σε υποδομές και το διάστημα 2020 – 2024 δόθηκαν για υποδομές στην Ελλάδα 6-7 δισ. ευρώ. Όπως τόνισε, «η επενδυτική βαθμίδα αλλάζει τα πάντα και τίποτα. Συνεχίσουμε τη δουλειά μας, δίνοντας ένα θετικό σήμα για τη συνέχεια».

Επιχειρήσεις και νοικοκυριά έχουν πλέον καινούργιες υποχρεώσεις και δεσμεύσεις, ανέφερε, από την πλευρά του ο κ. Γιώργος Μυλωνογιάννης, πρόεδρος του ΔΣ της Ελλάκτωρ, τονίζοντας ότι το ESG πρέπει να υποστηριχθεί με κατάλληλη νομοθεσία. Η υπερρύθμιση της ΕΕ είναι, είπε ο κ. Μυλωνογιάννης, σε βάρος των επιχειρήσεων και δεν θα πρέπει να οδηγεί σε εμπόδια για τη λειτουργία τους. Για τη χρήση του ΑΙ ανέφερε χαρακτηριστικά ότι υπάρχει φοβία για την τεχνολογία («technophobia»), ενώ τόνισε ότι είναι αδύνατο να μιλάμε για υποδομές χωρίς το κατάλληλο μακρο-οικονομικό περιβάλλον στην ΕΕ, καθώς η ύπαρξη επαρκών πόρων είναι απαραίτητη. Μεγάλα κράτη όπως η Γαλλία είναι πιθανόν σε ύφεση, ενώ και η Γερμανια αντιμετωπίζει δυσκολίες. «Η υπερρύθμιση βλάπτει τα μικροοικονομικά της βιομηχανίας».

H διαχείριση του νερού είναι κρίσιμης σημασίας για τομείς, όπως η γεωργία και ο τουρισμός, ανέφερε ο CEO Της ΕΥΔΑΠ, κ. Χάρης Σαχίνης. «Κάθε χρόνο χάνουμε 200 εκατ. κυβικά μέτρα νερό με κόστος 500 εκατ. ευρώ». Η αφαλάτωση είναι μια ακριβή λύση καθώς κοστίζει 85 σεντς ανα κυβικό μέτρο νερού από 55 σεντς που είναι το κόστος κανονικά. Αναφορά έκανε και στη συνένωση των ΕΔΕΥΑ. Αυτή τη στιγμή, είπε, έχουμε 400 εταιρείες ύδρευσης, θα έπρεπε να συγχωνευτούν σε 11. Για το Ελληνικό δε, πρόσθεσε ότι οι ανάγκες υδροδότησης στη Νότια Αττική με αυτό το έργο –μαμούθ αυξάνονται και θα πρέπει να επενδυθούν γύρω στα 50 εκατ. ευρώ για να φέρουμε περισσότερο νερό στα νότια.

Τέλος, έκανε αναφορά στον ρόλο της ρυθμιστικής αρχής που έχει δημιουργηθεί, καθώς οι επενδυτές πρέπει να λειτουργούν με σαφείς κανόνες και να γνωρίζουν πώς μπορούν να επενδύσουν.

Για αναβάθμιση της Ελλάδας του 2030 μέσω του τομέα των υποδομών έκανε λόγο ο κ. Μανώλης Σιγάλας, Managing Director Europe της Hill International. Όπως είπε, η συσσώρευση του know how και η δημιουργία πρέπει να είναι οι στόχοι για τη χώρα. Εξίσου σημαντική είναι η υποστήριξη των πράσινων εταιρειών με στόχο να επεκταθούν διεθνώς και η χρησιμοποίηση ταλέντων στον τεχνολογικό κλάδο ώστε να δημιουργηθούν καινοτόμα προϊόντα.

Όπως τόνισε στην ομιλία του, μόνο στην Αττική βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη ένα επενδυτικό πρόγραμμα άνω των 7 δισ. ευρώ, ενώ μέσα στο 2025 ξεκινά ένα κορυφαίο έργο υποδομής για τον ελληνικό τουρισμό: η μεγάλη επέκταση του Αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος.

Σημείωσε επίσης ότι υλοποιούνται έργα διεθνούς εμβέλειας, με ορισμένα εντυπωσιακά εργοτάξια να αναπτύσσονται από όλους τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους από την Κρήτη μέχρι τη Θράκη, όπως ο Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης (Καστέλι), ΒΟΑΚ, πρόγραμμα έργων στο Ελληνικό, Γραμμή 4 Μετρό, Πρωτοβουλία για την Υγεία ΙΣΝ, FSRU Αλεξανδρούπολης, Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής, Data Centers κλπ. ενώ ειδική αναφορά έκανε στη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, τονίζοντας ότι «πρόκειται ουσιαστικά για διαδικαστικό και συμβατικό χρόνο dt κι ένα θετικό παράδειγμα για τις συναλλαγές σε έργα παραχωρήσεων στη χώρα».

Διαβάστε ακόμη

Μάριο Ντράγκι: «Κενό ηγεσίας» στην ΕΕ

Επιχειρήσεις: Λήγει η προθεσμία για επιχορήγηση έως 100% με την πρόσληψη ανέργων

Στο ασφαλές καταφύγιο του δολαρίου στρέφονται οι επενδυτές (πίνακες)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version