Από μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου phishing που μιμούνται αξιόπιστες εταιρείες μέχρι εξελιγμένες εκστρατείες κακόβουλου λογισμικού, η περίοδος των εκπτώσεων της Black Friday έχει αποδειχθεί πρόσφορο έδαφος για κάθε είδους δόλια και κακόβουλη δραστηριότητα.
Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν οι ερευνητές της ομάδας Antispam Lab της εταιρείας προστασίας από κυβερνοεπιθέσεις Bitdefender που παρακολουθούν τα spam με θέμα τη Μαύρη Παρασκευή από τον Οκτώβριο.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, 3 στα 4 spam email της Black Friday το 2024 είναι απάτες, αύξηση 7% σε σχέση με το 2023.
Η Ευρώπη αποτελεί τον κορυφαίο στόχο των κυβερνοαπατεώνων. Στην Ευρώπη κατευθύνθηκε το 44% της παγκόσμιας δραστηριότητας ανεπιθύμητων μηνυμάτων, με τους χρήστες σε Γερμανία (10%) και Γαλλία (9%) να λαμβάνουν τα περισσότερα spam-απάτες παγκοσμίως. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι τρίτη αγαπημένη χώρα των spam είναι η Βουλγαρία (7%) μαζί με την Ιρλανδία (7%) . Οι Ηνωμένες Πολιτείες έλαβαν το 38% των συνολικών spam που εστάλησαν παγκοσμίως.
Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά των εκστρατειών εξαπάτησης της φετινής Black Friday είναι η ποικιλομορφία τους.
Οι απατεώνες έχουν προσαρμόσει τα μηνύματα και τις τακτικές τους ώστε να απευθύνονται σε διαφορετικές ομάδες αγοραστών, από λάτρεις της τεχνολογίας (με ψεύτικες προσφορές gadget) έως τους λάτρεις της μόδας (με απομιμήσεις σε είδη πολυτελείας) , με καμπάνιες που στοχεύουν διάφορα δημογραφικά στοιχεία και περιοχές. Επίσης συχνός στόχος γίνονται οι καταναλωτές που αγοράζουν διαδικτυακά είδη σούπερ μάρκετ (απάτες έρευνας Tesco και Costco).
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα με κακόβουλα email που φαίνονταν να προέρχονται από την αλυσίδα Fnac στην Ισπανία και ισχυρίζονταν ψευδώς ότι οι παραγγελίες των χρηστών (π.χ. iPhone) ήταν έτοιμες για αποστολή, με ένα συνημμένο PDF που οδηγούσε σε κλοπή στοιχείων τραπεζικών λογαριασμών. Επίσης αποδείχθηκε ότι απατεώνες οικειοποιούνται επωνυμίες όπως αυτή της Amazon για να προσφέρουν -ψεύτικες- απίστευτες εκπτώσεις σε smartphone, tablet και άλλα ηλεκτρονικά είδη.
Επίσης στην κορυφή των επιλογών των κυβερνοαπατεώνων βρέθηκαν όμιλοι ειδών πολυτελείας όπως οι Louis Vuitton, Hermes και Chanel που υποτίθεται ότι πρόσφεραν μεγάλες εκπτώσεις και έστελναν τους χρήστες σε ψεύτικους ιστότοπους.
Όμως και μεγάλες κινεζικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου έγιναν αντικείμενο ψευδών μηνυμάτων. Η Fake Shein πραγματοποίησε μαζικές αποστολές μηνυμάτων κυρίως σε Γαλλία και Ιταλία, προσφέροντας ψευδώς εκπτώσεις στο Shein Mystery Box και εξαπατώντας τους χρήστες ώστε να υποβάλουν στοιχεία πληρωμής.
Διαβάστε ακόμη:
Επιχείρηση «καθαρά Airbnb» από την ΑΑΔΕ
Εξωδικαστικός: Πώς να τακτοποιήσετε οφειλές και να αποκτήσετε φορολογική ενημερότητα
Μετρό Θεσσαλονίκης: Λίγο πριν πατηθεί… το κουμπί της εκκίνησης (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα