Η πανδημία δημιούργησε σημαντικές καθυστερήσεις στην πορεία των ιδιωτικοποιήσεων την περασμένη χρονιά με τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις να αγγίζουν μόλις τα 45 εκατ. ευρώ, ενώ οι εκτιμήσεις για φέτος συμπεριλαμβανομένων και των έργων που βρίσκονται ήδη ή αναμένονται να εισέλθουν σε διαγωνιστική φάση το 2021 κάνουν λόγο για ένα νούμερο στα 1,8 δισ. ευρώ.
Συνολικά, τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις την τελευταία δεκαετία, από το 2011 ως το 2020 ανήλθαν σε 7,1 δισ. ευρώ.
Τα στοιχεία προέρχονται από την ετήσια μελέτη της γνωστής εταιρείας συμβούλων PwC για τις «Εξαγορές και Συγχωνεύσεις στην Ελλάδα το 2020». Όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά πέρυσι υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις λόγω της πανδημίας, ενώ από το 1,8 δισ. ευρώ που προϋπολογίζεται για φέτος, η μερίδα του λέοντος, ήτοι 1,48 δισ. ευρώ αφορά έργα που βρίσκονται ήδη ή αναμένεται να εισέλθουν σε διαγωνιστική φάση το 2021: πώληση 30% του ΔΑΑ, των ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας, παραχώρηση Εγνατίας Οδού, περιφερειακών λιμανιών και μαρίνων, κοίτασμα LNG Ν. Καβάλας κι άλλα έργα real estate.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται, η πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2021, δεδομένου ότι η πανδημία δημιούργησε σημαντικές καθυστερήσεις στην πορεία του διαγωνισμού. «Η διαδικασία για την πώληση των ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών έχει ξεκινήσει, ενώ αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2021».
Επιπλέον 300 εκατ. ευρώ αναμένονται ως προκαταβολή από το project του Ελληνικού και το οικονομικό κλείσιμο της εν λόγω συναλλαγής, που αναμένεται επίσης φέτος, ενώ 21 εκατ. ευρώ θα είναι έσοδα από καταβολές δόσεων προηγούμενων ετών.
Για το 2020, τη σημαντικότερη συνεισφορά στα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων για το 2020 είχε η ολοκλήρωση της παραχώρησης της μαρίνας Αλίμου. Για την περίοδο της τελευταίας δεκαετίας από το 2011 έως το 2020, από το σύνολο των 7,1 δις. ευρώ εσόδων, τα 5,8 δισ. ευρώ προήλθαν από 5 χρονιές, το 2011 με έσοδα 1,17 δις. ευρώ, το 2013 με 1 δισ. ευρώ, το 2017 με 1,34 δισ. ευρώ, το 2018 με επίσης 1 δισ. ευρώ και το 2019 με 1,2 δισ. ευρώ.
Για το 2020, τη σημαντικότερη συνεισφορά στα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων για το 2020 είχε η ολοκλήρωση της παραχώρησης της μαρίνας Αλίμου για 40 έτη και καταβολή της πρώτης δόσης ύψους 27,8 εκατ. ευρώ του συνολικού τιμήματος που αγγίζει τα 177 εκατ. ευρώ. Επίσης την περασμένη χρονιά πραγματοποιήθηκε η συναλλαγή για το ακίνητο Castello Bibelli στην Κέρκυρα και καταβολή της πρώτης δόσης ύψους 1,6 εκατ. ευρώ έναντι συνολικού τιμήματος 4,2 εκατ. ευρώ, ενώ ολοκληρώθηκε και η ιδιωτικοποίηση της μαρίνας Χίου, με την καταβολή της πρώτης δόσης ύψους 0,6 εκ. από το συνολικό τίμημα που ανέχεται σε 6,2 εκατ. ευρώ.
Νέα έγκριση από το ΚΣΝΜ για το Ελληνικό
Εν τω μεταξύ στο πλαίσιο των πολυάριθμων εγκρίσεων που απαιτεί το mega project στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, σήμερα έχει προγραμματιστεί να συζητηθεί στην τηλεδιάσκεψη του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων το θέμα της έγκρισης (ή μη) για την τροποποίηση εγκεκριμένης μελέτης αποκατάστασης με προσωρινή αλλαγή χρήσης του χαρακτηρισμένου ως μνημείου Υποστέγου Γ της Πολεμικής Αεροπορίας, εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού-Αγ. Κοσμά, σε συνέχεια σχετικής απόφασης του υπουργείου Πολιτισμού στις αρχές της χρονιάς.
Τον περασμένο Ιανουάριο, εγκρίθηκε η μελέτη αποκατάστασης του χαρακτηρισμένου ως μνημείου Υποστέγου Γ της Πολεμικής Αεροπορίας, με προσωρινή αλλαγή χρήσης ως κέντρου ενημέρωσης και εκθεσιακού χώρου του Μητροπολιτικού Πόλου για τρία χρόνια με δυνατότητα παράτασης, καθώς και τα συμπληρωματικά στοιχεία διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου των τριών υποστέγων. Η μελέτη, όπως αναφέρεται στοχεύει «τόσο στην αποκατάσταση των αυθεντικών χαρακτηριστικών του Υποστέγου Γ όσο και την ανάδειξη του κτηρίου, διατηρώντας και αναδεικνύοντας τον χαρακτήρα του».
Στην περιοχή, η οποία έχει ορισθεί ως Μητροπολιτικό Πάρκο Πρασίνου και Αναψυχής, βρίσκονται τα 3 υπόστεγα Α, Β, Γ της Πολεμικής Αεροπορίας μαζί με τα προσκτίσματα τους τα οποία ανήκουν στον αρχικό σχεδιασμό του συγκροτήματος, τα οποία χαρακτηρίσθηκαν μνημεία βάσει των διατάξεων του αρχαιολογικού νόμου «διότι αποτελούν ειδικές κατασκευές ιδιαίτερης τεχνικής σημασίας με ιδιαίτερα βιομηχανικά και τεχνικά χαρακτηριστικά και είναι σημαντικά για τη μελέτη της ιστορίας της βιομηχανικής αρχιτεκτονικής στη χώρα μας». Ειδικά το υπόστεγο Γ είναι μεταγενέστερο σε σχέση με τα δύο προηγούμενα και χρονολογείται στο 1950.
Υπενθυμίζεται πως ήδη έχει κατατεθεί στη Βουλή ο κυρωτικός νόμος επί της Σύμβασης Διανομής – Σύστασης Δικαιώματος Επιφανείας και του Ειδικού Διαγράμματος Διανομής, ένα από τα σημαντικότερα βήματα στην προσπάθεια προώθησης της επένδυσης στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού. Πρόκειται ουσιαστικά για την ιδιοκτησιακή ωρίμανση του ακινήτου που αποτελεί και ένα από τα βασικά προαπαιτούμενά ώστε να επέλθει το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής μεταξύ του επενδυτή, της Lamda Development και του Ελληνικού Δημοσίου.
Οι διατάξεις εξειδικεύουν τη διανομή της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων, όπου η Lamda θα αποκτήσει την πλήρη κυριότητα για το 30% της έκτασης και το δικαίωμα εκμετάλλευσης επί της επιφάνειας για 99 χρόνια στο υπόλοιπο 70% της έκτασης (4.200 στρέμματα). Στο νομοθέτημα περιλαμβάνονται οι απαιτούμενες διατάξεις για τη διαδικασία εισφοράς εμπραγμάτων δικαιωμάτων από το ΤΑΙΠΕΔ προς την Ελληνικό Α.Ε., καθώς επίσης και η πρόβλεψη της δυνατότητας διενέργειας πρόδρομων εργασιών στο ακίνητο από τον φορέα της επένδυσης, πριν από τη μεταβίβαση των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε., χωρίς επιβάρυνση του Ελληνικού Δημοσίου, με στόχο την επιτάχυνση των βημάτων υλοποίησης του έργου. Επίσης περιλαμβάνονται σχετικές διατάξεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που αφορούν πρωτίστως σε διαδικαστικά ζητήματα αδειοδότησης των αναγκαίων έργων, και δευτερευόντως σε ζητήματα λειτουργίας των επιμέρους χρήσεων.
Διαβάστε ακόμη:
Επίδομα 534 ευρώ: Πότε πληρώνονται οι αναστολές Μαρτίου – Ποιοι οι νέοι δικαιούχοι