Του Κωστή Πλάντζου
Στο μικροσκόπιο των δανειστών μπαίνει ξανά σήμερα η Ελλάδα, καθώς η κυβέρνηση καταφέρνει να βάλει ξανά την χώρα στο κάδρο των προβλημάτων της Ευρώπη.
Το Euro Working Group συνεδριάζει σήμερα και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κύριο Γιώργος Χουλιαράκης θα κληθεί από τους εκπροσώπους των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων να δώσει εξηγήσεις αν και κατά πόσον η κυβέρνηση συμμορφώνεται με τις μεταμνημονιακές δεσμεύσεις της, ενόψει της έκθεσης Προόδου που θα παρουσιάσουν οι θεσμοί στις 27 Φεβρουαρίου.
Με βάση την Έκθεση αυτή για την Ελλάδα, το Eurogroup της 11ης Μαρτίου θα αποφανθεί εάν πρέπει να της δοθεί η δόση ελάφρυνσης του χρέους, επιστρέφοντας 700-750 εκατ. ευρώ (ANFA’s και SMP’s) από τα κέρδη των ευρωπαϊκών τραπεζών. Αν και κάθε διάθεση σύγκρουσης για τους χειρισμούς στάση της κυβέρνησης εξανεμίζεται μπροστά στην ανάγκη για «ήπιο κλίμα» ως τις ευρωεκλογές, μια αρνητική διατύπωση στο κείμενο συμπερασμάτων του Eurogroup μπορεί να στοιχίσει στη χώρα κάποιες μονάδες επιτοκίου παραπάνω (και εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ επιπλέον) στο επόμενο ομόλογο που θα εκδώσει η χώρα.
«Κρυφτούλι» με τις παροχές
Η ενημέρωση των εκπροσώπων των υπουργείων Οικονομικών της Ευρωζώνης από τον κύριο Γιώργο Χουλιαράκη θα ξεκινήσει από τα αποτελέσματα του νέου ομολόγου.
Ωστόσο κοινοτικές πηγες ανέφεραν στο newmoney.gr ότι ακόμα και οι πιο φιλικοί από τους Ευρωπαίοι «την έχουν στημένη» στον εκπρόσωπο της ελληνικής κυβέρνησης, καθώς έχου ενοχληθεί από μια σειρά ενεργειών της κυβέρνησης:
1. Η ανακοίνωση για αύξηση του κατώτατου μισθού: αρμόδιες πηγές ανέφεραν ότι στις συζητήσεις την περασμένη εβδομάδα μεταξύ θεσμών και κυβέρνησης, οι αρμόδιοι υπουργοί απέκρυψαν ότι το Μαξίμου θα ανακοίνωνε αύξηση 11% στον κατώτατο μισθό. Μιλούσαν για αυξήσεις έως 10% το πολύ, σύμφωνα με τις προτάσεις της Επιτροπής «Σοφών» που μελέτησαν τις επιπτώσεις του μέτρου.
Μπορεί η διαφορά να είναι μόλις 5,8 ευρώ μικτά το μήνα (1% από τα 586 ευρώ) γι να βγουν «στρογγυλά» τα 650 ευρώ του νέου κατώτατου μισθού, αλλά δείχνει μια τάση για πολιτική και προεκλογική υπέρβαση εκ μέρους της κυβέρνησης, που δεν στηρίζεται στα δεδομένα της ελληνικής Οικονομίας.
Αντιθέτως μάλιστα, πριν δύο μήνες και στην 1η μεταμνημονιακή έκθεση, οι θεσμοί είχαν επισημάνει στην Αθήνα και στους Ευρωπαίους εταίρους ότι ο κατώτατος μισθός βρίσκεται στον μέσο ευρωπαϊκό όρο και όχι χαμηλότερα, συνεπώς και είναι κρίσιμο οι κοινωνικοί εταίροι και οι ελληνικές αρχές να λάβουν αποφάσεις ευθυγραμμισμένες με την πορεία της παραγωγικότητας, ώστε να προστατεύσουν τα μνημονιακά οφέλη στην ανταγωνιστικότητα της απασχόλησης (και ειδικά των νέων).
2. Ρυθμίσεις χρεών: η Αθήνα –όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές- δεν έδωσε ούτε μία σελίδα χαρτί στους θεσμούς με αριθμούς για τα όρια προστασίας και τα κριτήρια στήριξης των νοικοκυριών που θα υπαχθούν στο νέο καθεστώς μετά την λήξη του ν.Κατσέλη. Δεν έθεσε καν επίσης το ζήτημα των 120 δόσεων για τα χρέη στην Εφορία. Κατόπιν τούτων, στις Βρυξέλλες ανησυχούν ότι η Αθήνα παίζει προεκλογικό παιχνίδι, με άγνωστες επιπτώσεις για τις τράπεζες, την διατηρησιμότητα των πλεονασμάτων και την βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους.
3. Καθυστερήσεις και εμπόδια στις μεταρρυθμίσεις: οι ελεγκτές διαπίστωσαν αναβλητικότητα στην πρόοδο ιδιωτικοποιήσεων (Εγνατία), στις τοποθετήσεις ανεξάρτητων «μονίμων» γενικών γραμματέων στο δημόσιο, αλλά και στην αποπληρωμή των ληξιπροθέσμων χρεών του δημοσίου προς τους ιδιώτες. Επίσης δεν έλαβαν καμία σαφή απάντηση για το κόστος των αναδρομικών που επιδικάζουν τα δικαστήρια και πώς αυτά θα αντιμετωπιστούν από δώ και στο εξής (για περικοπές συντάξεων, δώρα και επιδόματα δημοσίων υπαλλήλων ή συνταξιύχων κλπ).
4. ΦΠΑ στα νησιά: την ανησυχία -ιδίως του Γερμανού υπουργού Οικονομικών- προκαλεί όμως και η αναστολή της αύξησης του ΦΠΑ στα 5 νησιά του Αιγαίου (Λέσβος, Σάμος, Χίος, Κως, Λέρος) η οποία ανακοινώθηκε σαν τετελεσμένο χωρίς ουσιαστικά οι Βρυξέλλες να εχουν καμία προηγούμενη ενημέρωση. Αν και το κόστος για τον προϋπολογισμό θεωρείται ασήμαντο και οι ανάγκες των νησιωτών στις περιοχές αυτές είναι μεγάλες λόγω του προσφυγικού κύματος, η έλλειψη προηγούμενης συνεννόησης δημιουργεί κινδύνους για αντιδράσεις εκ μέρους των κρατών που θα κληθούν να περάσουναπό την «βάσανο» των εθνικών Κοινοβουλίων τους τις αποφάσεις του Eurogroup για την ελάφρυνση χρεους της Ελλάδος. Κανείς δεν ξεχνά και το «κακό προηγούμενο» το περασμένο καλοκαίρι, που το Γερμανικό Κοινοβούλιο έκανε «καψόνια» για την εκταμίευση της τελευταίας δόσης του 3ου Μνημονίου, παρότι η Αθήνα αναγκάστηκε να λάβει «ισοδύναμα μέτρα» (περικοπές κοδνυλίων του Εθνικής Άμυνας) για να καλύψει το κόστος στον Κρατικό Προϋπολογισμό από την μη αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ.
Ο κίνδυνος από όλα αυτά δεν είναι τόσο αν καθυστερήσουν ή χαθούν τα 700-750 εκατομμύρια ευρώ των ANFA’s και SMP’s αλλά να μην σταλεί θετικό μήνυμα στις αγορές για την πορεία της χώρας και επισρέψει η ανησυχία των ξένων επενδυτών που καλούνται να τοποθετήσουν τα κεφάλαιά τους στην Ελλάδα.
Σε περίπτωση που στην έκθεση του Eurogroup τεθούν «αστερίσκοι» και ξεκινήσει πάλι μια συζήτηση διεθνώς για τεκταινόμενα στη χώρα μας, η Ελλάδα θα χάνει χρόνο και χρήμα, η αποκλιμάκωση των επιτοκίων δανεισμού θα καθυστερεί και αυτό μεταφράζεται σε παράταση της αβεβαιότητος, της οικονομικής καχεξίας και της σκληρής λιτότητας για τη χώρα μας.