Της Μαριάννας Τζάννε
Εναλλακτικές λύσεις για τη διαχείριση δεδομένων ή εμπεριστατωμένη τεκμηρίωση για τον σχεδιασμό που ήδη έχει γίνει, ζητά από τον ΟΑΣΑ η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, προκειμένου να ανάψει το πράσινο φως στην εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, με το οποίο θα αντιμετωπιστεί η εισιτηριοδιαφυγή και τα αυξημένα ελλείμματα στις αστικές συγκοινωνίες.
Σύμφωνα με ανώτατες πηγές της Ανεξάρτητης Αρχής στο newmoney.gr, έχουν ζητήσει από τον Οργανισμό μελέτη επικινδυνότητας αλλά και την αναζήτηση πιθανών άλλων λύσεων, στη συγκέντρωση δεδομένων για να προχωρήσει η έκδοση της νέας ηλεκτρονικής κάρτας, η οποία θα αντικαταστήσει τη σημερινή κάρτα απεριορίστων διαδρομών.
Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, η αρχή δεν έχει αποκλείσει τη δυνατότητα της εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και ούτε υποδεικνύει λύσεις. Ωστόσο εκτιμούν ότι η επεξεργασία ευαίσθητων δεδομένων, όπως είναι για παράδειγμα ο ΑΜΚΑ, θα πρέπει να επανεξεταστεί χωρίς τη χρήση αυτών των δεδομένων και να διερευνηθεί η δυνατότητα εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου χωρίς τη χρήση αυτών των στοιχείων. Επί του παρόντος, ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών δεν έχει προχωρήσει στην προσκόμιση αυτών των στοιχείων κάτι που για όσους παρακολουθούν από κοντά τον σχεδιασμό για το ηλεκτρονικό εισιτήριο δύο ερμηνείες υπάρχουν.
Είτε ο ΟΑΣΑ επεξεργάζεται το θέμα, με βάση την έκθεση της Αρχής Προστασίας, είτε σκοπεύει να παρουσιάσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο με τη λύση που έχει προτείνει.
Πρόκειται για μια απόφαση όμως που βάζει σε περιπέτειες τον ΟΑΣΑ και τον καθιστά, ευάλωτο σε μελλοντικές καταγγελίες με κίνδυνο να υποστεί κυρώσεις. Στον οργανισμό έχουν ανακοινώσει την έναρξη της πιλοτικής λειτουργίας του ηλεκτρονικού εισιτηρίου από τις αρχές Φεβρουαρίου.
Ωστόσο, μέχρι στιγμής, μόνο το χάρτινο έξυπνο εισιτήριο υπάρχει στην αγορά, καθώς η ηλεκτρονική κάρτα δεν μπορεί να τεθεί σε λειτουργία και ο λόγος είναι ότι ο ΟΑΣΑ δεν γνωρίζει τι στοιχεία θα χρησιμοποιήσει. Από τα τέλη Ιανουαρίου έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση για τον εξοπλισμό του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα λεωφορεία, τα τρόλεϊ, τον ηλεκτρικό και το τραμ και εντός του μήνα προβλέπεται να εγκατασταθεί το σύνολο του εξοπλισμού και στο δίκτυο του μετρό. Ωστόσο άγνωστη παραμένει ακόμα η ακριβής ημερομηνία που θα τεθεί σε πιλοτική λειτουργία το σύνολο του συστήματος.
Στον Οργανισμό υπεραμύνονται για την αναγκαιότητά του και υποστηρίζουν ότι «δεν θα υπάρχει δυνατότητα συσχέτισης μετακίνησης με συγκεκριμένο φυσικό πρόσωπο αλλά και ταυτοποίησης, προασπίζοντας πλήρως τόσο την ιδιωτικότητα των χρηστών του ηλεκτρονικού εισιτηρίου όσο και το δικαίωμα του επιβατικού κοινού στην ανώνυμη μετακίνηση».