Της Μαριάννας Τζάννε
Πωλητήρια σε δύο από τα ισχυρότερα κρατικά μονοπώλια στον τομέα του φυσικού αερίου και της διύλισης πετρελαίου, των ΕΛΠΕ και της ΔΕΠΑ, βάζει διαδοχικά από τον επόμενο μήνα, η κυβέρνηση ποντάροντας στην άντληση εσόδων άνω των 2 δισ. ευρώ. Οι δύο μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις, το βάρος των οποίων θα σηκώσει το ΤΑΙΠΕΔ, θα ξεκινήσουν στην σκιά μεγάλων αβεβαιοτήτων που επιτείνουν οι δυσκολίες της πώλησης αλλά και η ισχυρή πιθανότητα προκήρυξης πρόωρων εκλογών, εξέλιξη που εκτιμάται ότι θα μετακινήσει αισθητά το χρόνο υλοποίησης, μεταφέροντας το βάρος των αποφάσεων στην επόμενη κυβέρνηση.
Στην μάχη για τις δύο εμβληματικές εταιρείες του ενεργειακού κλάδου, πέφτουν κορυφαίες εταιρείες από την αγορά του trading διεθνώς όπως η Ελβετική Glencore και η ολλανδικήVitol, οι οποίες σε συνεργασία με το πανίσχυρο αμερικανικό fund Carlyle και την Αλγερινή Sonatrach θα διεκδικήσουν τα Ελληνικά Πετρέλαια. Η προσπάθεια της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ να προσελκυστούν μεγάλα διεθνή ονόματα του πετρελαϊκού κλάδου δεν ευοδώθηκε, στοιχείο που μνημονεύεται εμμέσως και στην τελευταία μεταμνημονιακή έκθεση αξιολόγησης της ΕΕ, στην οποία η εμφάνιση περιορισμένου ανταγωνισμού καταγράφεται στα αρνητικά του διαγωνισμού. Αντίστοιχα, η διοίκηση της ΔΕΠΑ προσβλέπει σε ισχυρό ευρωπαϊκό ενδιαφέρον, φωτογραφίζοντας –μεταξύ άλλων- πρόσφατα προκαταρκτικές συζητήσεις με την ιταλική Edison, η οποία ελέγχεται από τη γαλλική EdF.
Πλήθος μνηστήρων, οι οποίοι εμφανίζονται πολύ «ζεστοί» υπάρχουν και από ελληνικής πλευράς μεταξύ των οποίων ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος ενδιαφέρεται
για το διεθνές χαρτοφυλάκιο των συμβάσεων της ΔΕΠΑ, η Μυτιληναίος για την ανάπτυξη εναλλακτικών διαδρομών προμήθειας αερίου και η Μotor Oil κυρίως για το retail (ΕΠΑ Αττικής). Στους μνηστήρες που επίσης διερευνούν την συμμετοχής του, εμφανίζονται και τα ΕΛΠΕ (σήμερα κατέχουν το 35% της ΔΕΠΑ), με τα σενάρια να θέλουν να διερευνά την προοπτική συμμετοχής στο διαγωνισμό ακόμη και η ΔΕΗ!
Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τα Πετρέλαια, από τα δύο υποψήφια επενδυτικά σχήματα, αναμένεται το πρώτο πενθήμερο Απριλίου. Η τελευταία ημερομηνία ήταν για τις 29 Μαρτίου ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι οι υποψήφιοι ζήτησαν ολιγοήμερη παράταση για να διευκρινιστούν στοιχεία του διαγωνισμού που θα διαδραματίσουν κομβικό ρόλο στην υποβολή των δεσμευτικών προσφορών και η ημερομηνία μετατίθεται εκτός απροόπτου για τις 3 Απριλίου.
Τα ισχυρά θεμελιώδη μεγέθη των ΕΛΠΕ, η αυξημένη λειτουργική κερδοφορία, το premium και ο τομέας των εξορύξεων σε ένα ιδιαίτερα ελκυστικό γεωπολιτικό περιβάλλον, ανεβάζουν τον πήχη της πώλησης, με τα σενάρια να κάνουν λόγο για τίμημα μεταξύ 1,3 -1,5 δις. ευρώ. Σήμερα η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας στο Χρηματιστήριο ανέρχεται σε 2,5 δισ. ευρώ. Tα ερωτήματα της αγοράς είναι κατά πόσο οι υποψήφιοι επενδυτές είναι διατεθημένοι να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις της πώλησης του 50,1% της εταιρείας και να προσφέρουν ικανοποιητικό τίμημα για τα ΕΛΠΕ που εκ των πραγμάτων, λόγω κεφαλαιοποίησης, η τιμή εκκίνησης ορίζεται σε άνω από 1 δις.
Η ώρα της ΔΕΠΑ
Πιο σύνθετη και τεχνικά δυσκολότερη χαρακτηρίζεται η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, η οποία αναμένεται να πάρει μπρος στις 8 Απριλίου, με την δημοσίευση της προκήρυξης. Πρόκειται για μια διαδικασία που ερμηνεύεται κυρίως ως σημείο εκκίνησης καθώς η ωρίμανση της ιδιωτικοποίησης θεωρείται ότι θα πάρει πολύ χρόνο λόγω του εταιρικού μετασχηματισμού της Δημόσιας Επιχείρησης Παροχής Αερίου, η οποία έχει προβλεφθεί με νόμο του υπουργείου Περιβάλλοντος.
Το μεγαλύτερο αγκάθι συνιστά το μέλλον των εργασιακών σχέσεων μεταξύ των εταιρειών του ομίλου καθώς ο νόμος του ΥΠΕΝ για την ΔΕΠΑ, παρά τις υποσχέσεις Σταθάκη, δεν έχει μεριμνήσει για την τύχη τους και κυρίως για τους 200 «ενοικιαζόμενους» εργαζόμενους που απασχολούνται στην εταιρεία και τις θυγατρικές της. Το μπαλάκι μεταφέρει τώρα το υπουργείο στην διοίκηση, η οποία βρίσκεται σε ανοικτή σύγκρουση με τα σωματεία. Στις αρχές του μήνα, η γενική συνέλευση εργαζομένων εξέδωσε ψήφισμα με το οποίο κατηγορεί το μάνατζμεντ της εταιρείας για παθητική στάση στα εργασιακά θέματα και για υπονόμευση της εργασιακής ειρήνης. Επιστολή έχει σταλεί και προς τον υπουργό Περιβάλλοντος, ζητώντας εξηγήσεις για την καθυστέρηση στην υλοποίηση των δεσμεύσεων για πρόσληψη με συμβάσεις αορίστου χρόνου των εργολαβικών υπαλλήλων της ΔΕΠΑ. Τον γόρδιο δεσμό με τους εργαζόμενους, καλείται τώρα να επιλύσει η ΔΕΠΑ, μέσα στις επόμενες τρεις εβδομάδες.
Βάσει του νόμου, η Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου θα σπάσει σε δύο εταιρείες, εκ των οποίων η μία θα περιλαμβάνει τον κλάδο της εμπορίας φυσικού αερίου (χονδρική και λιανική) και η άλλη τις υποδομές και τις διεθνείς δραστηριότητες της εταιρείας. Ο σχεδιασμός αυτός υπηρετεί τον στόχο για διαφορετικές διαγωνιστικές διαδικασίες προκειμένου στην επικείμενη αποκρατικοποίηση, στον τομέα της εμπορίας, να διατεθεί πλειοψηφικό πακέτο μετοχών ενώ στα δίκτυα μειοψηφικό ποσοστό.
Ο μετασχηματισμός της ΔΕΠΑ προϋποθέτει μια σειρά από διαδικασίες που χρειάζεται να ακολουθήσουν σφιχτά χρονοδιαγράμματα. Σε αυτά, περιλαμβάνεται η απορρόφηση των θυγατρικών της ΔΕΠΑ Υποδομών, με τη σύσταση νέας εταιρείας έως τον προσεχή Ιούνιο, η οποία θα είναι 100% θυγατρική της ΔΕΠΑ Υποδομών ΑΕ και θα δραστηριοποιείται στα διεθνή έργα.
Παράλληλα προβλέπεται η μετονομασία της υφιστάμενης ΔΕΠΑ σε ΔΕΠΑ Εμπορίας και η απορρόφηση των θυγατρικών της (Φυσικό Αέριο Αττικής –πρώην ΕΠΑ) μέχρι τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Το αμέσως προσεχές διάστημα θα ξεκινήσει η εκπόνηση του επιχειρησιακού σχεδίου της ΔΕΠΑ, το οποίο έχει ανατεθεί στην ιταλική εταιρεία Bain & Company με την διοίκηση της ΔΕΠΑ να υποστηρίζει ότι ο διαχωρισμός της εταιρείας και η ενημέρωση των ενδιαφερόμενων επενδυτών μπορεί να «τρέχουν» παράλληλα.
Αναφορικά με τα υπέρογκα χρέη της λιπασματοβιομηχανίας των ELFE προς τη ΔΕΠΑ, τα οποία έχουν εκτιναχθεί στα 130 εκ. ευρώ, η διοίκηση εκτιμά ότι δεν θα επηρεάσουν την πώληση καθώς έχει αποφασιστεί να εγγραφούν στον ισολογισμό της ΔΕΠΑ Εμπορίας ως επισφάλειες.