search icon

Οικονομία

Ανεβάζει ρολά η αγορά: Ελπίζουν οι μικροί, διστάζουν οι μεγάλοι

Με click away και click inside, αλλά και προσφορές για να δελεάσουν τον κόσμο – Κλειστά θα παραμείνουν τα καταστήματα σε Θεσσαλονίκη, Αχαϊα και Κοζάνη – Ποιοι «μεγάλοι» θα παραμείνουν κλειστοί και ποιοι ανοίγουν - Τι αποφάσισαν Jumbo, Ιkea, H&M, Zara

Το πρώτο βήμα για την σταδιακή επαναλειτουργία της αγοράς γίνεται σήμερα με τα μικρά και μεσαία καταστήματα του λιανεμπορίου να είναι αυτά που πρώτα θα ανεβάσουν τα ρολά για να υποδεχθούν πελάτες με τους περιορισμούς των μεθόδων click away και click inside. Κοινώς με τη μέθοδο των ραντεβού είτε για παραλαβή απ’ το κατάστημα είτε για επιτόπια έρευνα αγοράς.

Ωστόσο αυτό το πρώτο βήμα δεν αφορά όλους. Αφενός αποκλείονται οριζόντια όλα τα καταστήματα που βρίσκονται στις Περιφερειακές Ενότητες της Θεσσαλονίκης, της Κοζάνης και της Αχαΐας, λόγω του αυξημένου επιδημιολογικού φορτίου. Μία απόφαση που έλαβε η κυβέρνηση μετά τη σχετική εισήγηση των λοιμωξιολόγων στο «παρά ένα» πυροδοτώντας κύμα αντιδράσεων των εμπόρων των συγκεκριμένων περιοχών. Αφετέρου αποκλείονται σε «πολύ κόκκινες» περιοχές, όπως η Αττική, η επαναλειτουργία εμπορικών κέντρων (malls), πολυκαταστημάτων που ακολουθούν τη λογική «καταστήματα εντός καταστήματος» («shops in a shop»), εκπτωτικών χωριών και outlets. Σημειωτέον πως στις υπόλοιπες «κόκκινες» περιοχές και οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις μπορούν να λειτουργήσουν μόνο με click away και με παράδοση των προϊόντων εκτός του χώρου.

Επίσης απ’ αυτό το πρώτο βήμα σταδιακής επαναλειτουργίας της αγοράς φαίνεται ότι θα απέχουν κάποια μεγάλα καταστήματα λιανικής που, αν και τους δίδει η νέα ρύθμιση τη δυνατότητα να λειτουργήσουν, δεν θα το κάνουν αφού κρίνουν το click inside πολύπλοκο και ασύμφορο, ειδικά απ’ τη στιγμή που έχει τεθεί και ανώτατο όριο ταυτόχρονης εξυπηρέτησης 20 πελατών (ανεξαρτήτως του εμβαδού του καταστήματος).

 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η διοίκηση του ομίλου Fourlis που αποφάσισε εξαρχής να μην ανοίξουν τα μεγάλα καταστήματα ΙΚΕΑ με click inside αλλά να αρκεστούν μόνo στο click away (σσ της Θεσσαλονίκης θα παραμείνει κλειστό). «Είναι εξαιρετικά ασύμφορο να ανοίξουν. Πρόκειται για καταστήματα που για να λειτουργήσουν χρειάζονται βάρδιες 200 ατόμων και με τον περιορισμό των 20 ατόμων που επιβλήθηκε αντιλαμβάνεστε ότι στο τέλος της ημέρας τελικά και οι πελάτες θα ήταν 200!», εξηγεί ο οικονομικός διευθυντής του ομίλου Fourlis κ. Γιώργος Αλεβίζος. Αντιθέτως θα λειτουργήσει με click inside το πρώτο μικρό ΙΚΕΑ που λάνσαρε στη χώρα πρόσφατα ο όμιλος Fourlis, στον Πειραιά, όπως επίσης και τα Κέντρα Παραγγελιών & Παραλαβών (εκτός IKEA Πάτρα) καθώς και τα καταστήματα αθλητικών Intersport.

Δεν θα κάνουν χρήση του click inside στην Αττική, ως φαίνεται, και οι αλυσίδες του μεγαλύτερου ομίλου λιανικής ένδυσης Inditex (Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Mashimo Dutti, Oysho, Zara Home). Σε ορισμένες περιοχές της επαρχίας πάντως δίδεται η συγκεκριμένη δυνατότητα μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας που έχει δημιουργηθεί.

Από την άλλη πάλι αρκετές μεγάλες αλυσίδες θα ανοίξουν προσπαθώντας να βάλουν κάποιους χρονικούς περιορισμούς στις επισκέψεις ούτως ώστε να εξυπηρετηθούν περισσότερες πελάτες. Για παράδειγμα η διοίκηση του Απόστολου Βακάκη στην Jumbo που αμφιταλαντευόταν για το εάν θα άνοιγε με click inside τα καταστήματα, αποφάσισε τελικά να το πράξει ανακοινώνοντας πως το ραντεβού ισχύει μόνο για ένα άτομο και για μόλις μισή ώρα.

Ρολά θα σηκώσουν κανονικά μεταξύ άλλων τα Η&Μ (με τα ραντεβού να κλείνονται τηλεφωνικά στο κάθε κατάστημα), Public Media Markt, Κωτσόβολος, και Πλαίσιο. Σημειωτέον ότι αλυσίδες όπως η Leroy Merlin και η Praktiker έχουν ήδη ανοικτά τα περισσότερα καταστήματα τους για τους καταναλωτές – χωρίς ραντεβού – για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων (θέρμανση, λαμπτήρες, πυρόσβεση, υλικά καθαρισμού, αφύγρανση, ιονισμό κοκ). Για τις υπόλοιπες κατηγορίες θα προσθέσουν το click inside.

Τα ραντεβού μπορούν να κλείνονται είτε μέσω των ιστοσελίδων τους, όπου έχουν δημιουργηθεί συγκεκριμένες εφαρμογές είτε και τηλεφωνικά.

«Ανάσα» για τους μικρούς

Για τους «μικρούς» της αγοράς πάντως το άνοιγμα των καταστημάτων έπειτα από δυόμιση μήνες, είναι πολύ σημαντικό, ακόμα και με τους περιορισμούς που τίθενται. «Είναι μία ‘ανάσα’ για τα περισσότερα καταστήματα που όλο αυτό το διάστημα έχουν μηδενικές εισπράξεις και παράλληλα ένα κρίσιμο βήμα. Ένα κρας τεστ που έχει ως στόχο να αποδείξει ότι το λιανεμπόριο είναι ασφαλές και επομένως πρέπει να ανοίξει πλήρως ως την περίοδο του Πάσχα», λέει ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας. «Το εμπόριο για να επιβιώσει χρειάζεται ρευστό και αυτό μπορεί να υπάρξει μόνο με ανοικτά καταστήματα. Γι αυτό να είστε σίγουροι πως αυτή την περίοδο θα υπάρξουν δελεαστικές τιμές για τους καταναλωτές», προσθέτει.

Πώς θα ψωνίζουμε

Με βάση το γενικό πλαίσιο, οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν με τι τρόπο θα κάνουν τις αγορές τους, click inside ή click away. Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται ραντεβού, το οποίο θα πρέπει να πιστοποιείται απ’ το κατάστημα μέσω κάποιου αποδεικτικού στο email (το χαρτί της παραγγελίας ή της αγοράς που θα σημειώνεται και η ώρα παραλαβής) ή μέσω sms προς τον πελάτη όπου θα αναγράφονται τα στοιχεία της επιχείρησης (όνομα, διεύθυνση, αφμ) και η ώρα του ραντεβού. Τα ραντεβού στα καταστήματα μπορούν να κλείνονται τόσο τηλεφωνικά όσο και ηλεκτρονικά. Ο καταναλωτής απ’ την πλευρά του για να πάει στο ραντεβού θα πρέπει να αποστείλει sms στον αριθμό 13032. Μετά την αποστολή του, θα έχει 3 ώρες στη διάθεσή του για να διεκπεραιώσει τις αγορές του και μόνο μία φορά την ημέρα. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως ακόμα και εάν ο καταναλωτής έχει κλείσει πολλαπλά διαδοχικά ραντεβού σε καταστήματα οι αγορές του πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί στο τρίωρο. Σημειώνεται ότι ο καταναλωτής μπορεί να μετακινηθεί και εκτός του Δήμου του για να πάει στα ραντεβού ανεξαρτήτως ημέρας.

Παράλληλα ισχύει περιορισμός ένα άτομο ανά 25 τ.μ. εμπορικού χώρου και ανώτατο όριο 20 επισκεπτών ανά κατάστημα.

Προσοχή

Όλοι οι έμποροι πάντως υπογραμμίζουν ότι θα κάνουν κάθε τι προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια υγείας. Κάτι εξάλλου που φρόντισε να τονίσει πολλαπλώς η κυβέρνηση στις επαφές που είχε με τους θεσμικούς της φορείς με δεδομένο ότι για τους λοιμωξιολόγους ακόμα και το μερικό άνοιγμα του λιανεμπορίου ενέχει ρίσκο σε μία εποχή που τα κρούσματα εξακολουθούν να είναι υψηλά.

«Τώρα είναι στιγμή ευθύνης για όλους μας ώστε όχι απλώς να μη βρεθούμε μπροστά σε νέες δυσάρεστες εκπλήξεις, αλλά με εμάς ως  παράδειγμα, σύντομα να επανέλθουν στην κανονικότητα όλες οι κοινωνικές δραστηριότητες», σημειώνει ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών κ. Σταύρος Καφούνης.

Ζητείται ρευστό

Οι καταστηματάρχες βέβαια που θα επανεκκινήσουν σήμερα, και κυρίως αυτοί της ένδυσης και της υπόδησης, έχουν να αντιμετωπίσουν αφενός το μεγάλο πρόβλημα με το στοκ των χειμερινών που έχει απομείνει, αφετέρου με την ανανέωση των προϊόντων τους λόγω εποχικότητας.

Γι αυτό και η ΕΣΕΕ ζητεί απ’ την κυβέρνηση να υπάρξει επιπρόσθετη στήριξη προς το λιανεμπόριο και κυρίως προς την ένδυση και την υπόδηση προτάσσοντας το παράδειγμα της Δράσης για την επιδότηση της εστίασης που ανακοινώθηκε την περασμένη Πέμπτη. «Η πίεση στον εμπορικό κόσμο, λόγω του στοκ των εμπορευμάτων, είναι 10 φορές μεγαλύτερη από αυτή των επιχειρήσεων εστίασης», σημειώνει ο κ. Καρανίκας.

Για τις επιχειρήσεις των Περιφερειακών Ενοτήτων Θεσσαλονίκης, Κοζάνης και Αχαϊας, που θα παραμείνουν κλειστές, φαίνεται πως θα δοθεί ένα επιπρόσθετο ειδικό επίδομα, το οποίο αναμένεται να ανακοινωθεί σήμερα από την κυβέρνηση.

Διαβάστε ακόμη

Εντός του 2021 ο διεθνής διαγωνισμός για το Ταε Κβον Ντο στο Φάληρο

Έχει σύννεφα απόψε στον Ελλάκτωρα, αειφορία, υγεία και ευεξία στη ΔEH με το αζημίωτο και πολύ ενδιαφέρον για τη Λάρκο

Ίλυδα: Ο expert του λογισμικού για τις φαρμακαποθήκες και η… ώρα των self tests

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version