Και τη μείωση των φόρων στα καύσιμα βάζει η κυβέρνηση, «στο ζύγι» των νέων μέτρων στήριξης που προανήγγειλε ο Πρωθυπουργός. Από προχτές που η Κομισιόν ανακοίνωσε την εργαλειοθήκη για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, μέχρι και τα μέσα της ερχόμενης εβδομάδος που θα ανακοινωθούν οι αποφάσεις, στο οικονομικό επιτελείο θα εξετάσουν όλα τα δεδομένα για να λύσουν τη δύσκολη εξίσωση των επιδοτήσεων και των ελλειμμάτων, στο πλαίσιο όσων συμφωνηθούν σήμερα και αύριο της Συνόδου Κορυφής στο Παρίσι.
Στο επίκεντρο του σχεδίου της κυβέρνησης παραμένει το «επίδομα ακρίβειας» που σχεδιάζεται να δοθεί σε ευάλωτα νοικοκυριά με ειδικά κριτήρια και θα είναι της τάξεως των 200 ή 300 ευρώ.
Στις επόμενες 5-6 ημέρες θα κριθεί επίσης αν το «μείγμα» των μέτρων θα περιλαμβάνει και μειώσεις ΦΠΑ ή ειδικών φόρων, καθώς και αν θα εστιάζουν μόνο στα καύσιμα ή και σε άλλα βασικά είδη –για τα οποία πάντως προορίζεται κυρίως η «επιταγή ακρίβειας».
Καθοριστικά για τις αποφάσεις θα φανούν:
1. τα στοιχεία για τον τιμάριθμο που ανακοινώνονται σήμερα, σε συνδυασμό με τις τιμές χονδρικής ή τις τιμές συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης, που υποδηλώνουν πού θα κτυπήσει η ακρίβεια στο εγγύς μέλλον (πχ άλευρα, ζυμαρικά, έλαια κλπ).
2. τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για τον Φεβρουάριο, τα οποία ακόμη συλλέγονται (θα ανακοινωθούν την άλλη Τρίτη) και θα δείξουν:
· αν υπάρχουν τα δημοσιονομικά περιθώρια για παροχές. Παρότι προγράφεται υπερείσπραξη φόρων, μεγάλο μέρος αυτών αφορά έσοδα του 2021 (πχ τέλη κυκλοφορίας, δόσεις ΕΝΦΙΑ και φόρου εισοδήματος). Μένει να φανεί αν θα υπάρχει υπέρβαση ή υστέρηση εσόδων στο α΄δίμηνο του 2022 και ποια είναι η τάση των εσόδων τον Μάρτιο.
· τι κερδίζει ο κρατικός προϋπολογισμός επειδή ο ΦΠΑ αυξάνεται όσο αυξάνονται οι τιμές στα καύσιμα. Αλλά και τι χάνει ως Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, λόγω πτώσης των πωλήσεων εξαιτίας της ακρίβειας (πχ. 70 λεπτά «σταθερά» από κάθε λίτρο αμόλυβδης κλπ). Υπάρχουν ενδείξεις ότι αντί για «υπερείσπραξη» λόγω αυξημένης τιμής, ο προϋπολογισμός «μπαίνει μέσα» λόγω μείωσης κατανάλωσης και δεν μπορεί αν «επιστρέψει φόρους» στους καταναλωτές . Χάνει δηλαδή περισσότερα σε ΕΦΚ από όσα κερδίζει σε ΦΠΑ. Και σε αυτήν την περίπτωση πάντως, μια εξισορρόπηση στους φόρους (πχ μείωση σε ΦΠΑ ή του ΕΦΚ) μπορεί να κριθεί σκόπιμη, προκειμένου να τονώσει τόσο την κατανάλωση, όσο και τα συνολικά έσοδα του κράτους από φόρους στα καύσιμα.
Τον δρόμο για μείωση των φόρων καυσίμων πάντως έχουν ανοίξει ήδη ορισμένες από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις όπως της Πορτογαλίας που σχεδιάζει να μειώσει τον φόρο καυσίμων από αύριο Παρασκευή. Όπως και στην Ελλάδα, εξετάζεται μείωση του φόρο καυσίμων ίση με πιθανή αύξηση των εσόδων από τον φόρο προστιθέμενης αξίας.
Και στην Ιρλανδία σχεδιάζεται μείωση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης στην αμόλυβδη κατά 20 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο και κατά 15 λεπτά στο ντίζελ, όπως δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Paschal Donohoe σε δημοσιογράφους στο Δουβλίνο. Ο φόρος στο λεγόμενο πράσινο ντίζελ που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία και στη θέρμανση των σπιτιών, θα μειωθεί κατά 2 λεπτά.
Στο «μείγμα» θα περιλαμβάνονται και ελαφρύνσεις για τις επιχειρήσεις, προκειμένου να μην αναγκαστούν να αυξήσεις τους τιμοκαταλόγους τους ή να βάλουν λουκέτο και να απολύσουν εργαζόμενους λόγω της ακρίβειας. Κρίσιμο ήταν και παραμένει αν οι ελαφρύνσεις που θα επιλεγούν, θα καταλήξουν σε αυτούς για τους οποίους προορίζονται και τις έχουν ανάγκη.
Διαβάστε ακόμη:
Πέθανε ο επιχειρηματίας Δημήτρης Κοντομηνάς – Η πολυσχιδής του δράση και οι σταθμοί της ζωής του
«Βουτιά» πάνω από 30% της χονδρεμπορικής τιμής φυσικού αερίου, μικρή άνοδος στον ηλεκτρισμό