Νέες αυξήσεις τιμών φέρνει το 2023 στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με την άνοδο να φτάνει έως και άνω του 10% σε βασικούς κωδικούς προϊόντων.
Market pass και καλάθι του νοικοκυριού φιλοδοξούν να βάλουν φρένο στο ράλι των ανατιμήσεων, κάτι που φαίνεται δύσκολο να επιτευχθεί, μιας και οι προβλέψεις για το νέο έτος κάνουν λόγο για αυξήσεις των τιμών σε τουλάχιστον 500 προϊόντα.
Οι τελευταίοι τιμοκατάλογοι που έφθασαν από τους προμηθευτές στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, μαρτυρούν ότι το 2023 οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να βρίσκονται αντιμέτωποι με το πρόβλημα της ακρίβειας. Ανατιμήσεις που θα φτάσουν ακόμα και διψήφιο ποσοστό αναμένεται να υπάρξουν στα παρακάτω προϊόντα:
- Ελαιόλαδο
- Τυροκομικά
- Ζυμαρικά
- Απορρυπαντικά
- Βρεφικές πάνες
- Αναψυκτικά
- Φρυγανιές
- Μπισκότα
Οι τιμές στο καλάθι
Σταθερές ή μειωμένες τιμές για το 98% των προϊόντων που περιλαμβάνονται στο Kαλάθι του Nοικοκυριού, καταγράφονται κατά την 9η εβδομάδα εφαρμογής της πρωτοβουλίας της κυβέρνησης (28/12/2022 -3/1/2023), με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους που γνωστοποίησαν στο υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων την Τετάρτη, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Αναλυτικά, σύμφωνα με το υπουργείο από το σύνολο 850 προϊόντων στο Καλάθι του Νοικοκυριού που είναι απολύτως συγκρίσιμα:
- στα 47, ποσοστό 6%, η τιμή μειώθηκε,
- στα 782, ποσοστό 92%, η τιμή παρέμεινε σταθερή, και
- μόλις σε 21, ποσοστό 2%, η τιμή αυξήθηκε.
Ως εκ τούτου, το συνολικό κόστος του «Καλαθιού του Νοικοκυριού» είναι μειωμένο στη συντριπτική πλειονότητα των σούπερ μάρκετ με τη μεγαλύτερη μείωση -2,23% στην αλυσίδα LIDL.
Τι λένε οι επιχειρηματίες του κλάδου
Οι επιχειρηματίες του κλάδου δηλώνουν πως ναι μεν κάνουν ό,τι είναι δυνατόν για να συγκρατήσουν τις τιμές, ωστόσο αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο διότι τα κόστη τους αυξάνονται σημαντικά.
Υπενθυμίζεται ότι οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας όταν συναντήθηκαν με τον υπουργό Ανάπτυξης, Αδωνι Γεωργιάδη, είχαν ξεκαθαρίσει ότι δεν μπορούν να δεσμευθούν για συγκράτηση των τιμών, διότι οι πρώτες ύλες αυξάνονται σημαντικά και αν δεν ακολουθήσουν τους κανόνες της αγοράς είναι πιθανόν αυτό να σημάνει υπονόμευση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεών τους.
Η αύξηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ δεν φαίνεται ότι αρκεί για να αποφευχθούν οι νέες ανατιμήσεις στα προϊόντα, εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων.
Υπενθυμίζεται ότι στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου του 2022 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε 5%. Η αύξηση αυτή αποδίδεται στις ανατιμήσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI.
Σημειώνεται ότι οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών από τις αρχές του έτους μέχρι και τον Οκτώβριο καταγράφηκαν στα υλικά μαγειρικής (11,3%), στα είδη ατομικής υγιεινής (11,2%) και στα γαλακτοκομικά (10,2%).
Διαβάστε ακόμη
«Ποδαρικό» με το… δεξί κάνουν οι τράπεζες – Ευκαιρίες και προκλήσεις το 2023
Αλέξανδρος Κουρής: Δύο χρυσά βραβεία στις Βρυξέλλες και ένα νέο εργοστάσιο για τη μπύρα «Νήσος»