Ξεκινά υποχρεωτικά από αύριο, Τρίτη 29 Ιουνίου για όλους τους συναλλασσόμενους και αποκλειστικά μέσω των συμβολαιογραφείων, ο κύκλος των ηλεκτρονικών μεταβιβάσεων των ακινήτων που προορίζονται για αγοραπωλησίες.
Το νέο πλαίσιο των ηλεκτρονικών μεταβιβάσεων ακινήτων, το οποίο ξεκίνησε πιλοτικά και θα εφαρμοστεί υποχρεωτικά από αύριο, αποσκοπεί στη διευκόλυνση της διαδικασίας.
Τι αλλάζει
Με τη νέα διαδικασία οσοι προχωρούν σε αγοραπωλησίες διαμερισμάτων, οικοπέδων και αγροτεμαχίων μέσω της νέας πλατφόρμας θα διεκπεραιώνουν τις μεταβιβάσεις χωρίς να χρειάζεται να μεταβούν στις εφορίες τους.
Επιπλέον, καταργείται η χειρόγραφη συμπλήρωση των δηλώσεων φόρου μεταβίβασης ακινήτων και των συνυποβαλλόμενων φύλλων υπολογισμού της φορολογητέας αξίας των ακινήτων που σήμερα εξαιτίας της πανδημίας αποστέλλονταν, μέσω e-mail, ή ταχυδρομικά στην αρμόδια εφορία.
Η διαδικασία μεταβίβασης θα ολοκληρώνεται στα γραφεία των συμβολαιογράφων, οι οποίοι θα συντάσσουν τη σχετική δήλωση και θα την υποβάλλουν για λογαριασμό των αγοραστών.
Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ η αγοραπωλησία ενός ακινήτου δύναται να ολοκληρωθεί σε 9 βήματα:
1. Ο συμβολαιογράφος συντάσσει τη δήλωση για λογαριασμό αγοραστή και πωλητή
2. Η δήλωση αποστέλλεται στη θυρίδα αγοραστή και πωλητή στο myTaxisnet
3. Ο αγοραστής και ο πωλητής αποδέχονται τη δήλωση
4. Η δήλωση υποβάλλεται αυτόματα και βεβαιώνεται ο φόρος
5. Ο συμβολαιογράφος ενημερώνεται αυτόματα για την υποβολή της δήλωσης.
6. Ο αγοραστής πληρώνει τον φόρο ψηφιακά (με κάρτα ή web banking)
7. Το Taxis ενημερώνεται για την πληρωμή του φόρου
8. Το αποδεικτικό καταβολής αναρτάται στο myProperty για συμβολαιογράφο και αγοραστή
9. Ο συμβολαιογράφος αναρτά το συμβόλαιο στo myProperty
Συνοπτικά, για να γίνει μια μεταβίβαση ο συμβολαιογράφος θα ζητήσει:
■ Αντίγραφο συμβολαίου
■ Πιστοποιητικό μεταγραφής
■ Τοπογραφικό
■ Κάτοψη ακινήτου
■ Φορολογική ενημερότητα
■ Ασφαλιστική ενημερότητα
■ Πιστοποιητικό ενεργειακής κατάστασης
■ Στατική μελέτη
■ Ηλεκτρονική ταυτότητα ακινήτου
■ Αδεια ή νομιμοποίηση ακινήτου και να έχει πληρωθεί το πρόστιμο μέχρι το 30%
■ Εκδοση βεβαιώσεων περί μη οφειλής του Τμήματος Ανταποδοτικών Τελών (ΤΑΠ) και μεταβολών ακινήτων (διαφορές τ.μ., διαχωρισμοί, συνενώσεις, πρώτες ηλεκτροδοτήσεις κ.ά.), καθώς και δηλώσεις τυχόν μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων.
Όπως έχει γράψει το newmoney, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι οι φορολογούμενοι που επιθυμούν να αποκτήσουν ακίνητα με αγορά ή να μεταβιβάσουν την ακίνητη περιουσία τους στα παιδιά τους θα πρέπει να προχωρήσουν στην υποβολή των σχετικών δηλώσεων και στη σύνταξη των συμβολαίων πριν από τη λήξη του τρέχοντος έτους προκειμένου οι φόροι που θα κληθούν να καταβάλουν να υπολογιστούν με βάση τις ισχύουσες σήμερα και όχι με τις νέες αυξημένες αντικειμενικές αξίες και να μην αναγκαστούν να πληρώσουν επιπλέον επιβαρύνσεις.
Μάλιστα, σε κάθε περίπτωση υπάρχει τρόπος να μειωθεί ή και να μηδενιστεί ο φόρος.
Η ηλεκτρονική διαδικασία μεταβίβασης ακινήτων μέσω των συμβολαιογραφείων θα αφορά από αύριο μόνον αγοραπωλησίες ακινήτων και εν ευθέτω χρόνο ανάλογη διαδικασία θα εφαρμοστεί για τις γονικές παροχές,τις δωρεές και τις κληρονομιές.
Γεωργαντάς: Στόχος αγοραστής και πωλητής «να μην χρειάζεται να μετακινηθούν από το σπίτι παρά μόνο για την υπογραφή»
Η έναρξη της επόμενης ημέρας στη διαδικασία μεταβίβασης ακινήτων τον Σεπτέμβριο είναι ο στόχος της κυβέρνησης.
Μια μεταβίβαση που στόχος είναι να γίνεται ψηφιακά. Για τη νέα ψηφιακή λειτουργία που θα τεθεί σε λειτουργία από το φθινόπωρο, μίλησε στο ραδιόφωνο του Αθηναϊκού/Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM» ο Γιώργος Γεωργαντάς, υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
«Προσπαθούμε να αυξήσουμε τις υπηρεσίες που διεκπεραιώνονται από απόσταση ώστε να μην είναι απαραίτητη η παρουσία του πολίτη στα γκισέ του Δημοσίου. Είναι μάλιστα σημαντικό πως, σε μια συνοδευτική εξέλιξη, από σήμερα η πληρωμή του φόρου ακινήτων θα γίνεται μόνο ηλεκτρονικά, δεν θα χρειάζεται να μετακινηθεί πολίτης από το σπίτι του για να γίνει αυτό», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργαντάς, επισημαίνοντας πως το συγκεκριμένο έργο της ΑΑΔΕ δίνει και το στίγμα για όσα θα ακολουθήσουν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Σε σχέση με τη μεταβίβαση ακινήτων, ο κ. Γεωργαντάς εξήγησε πως στην Ελλάδα είναι κατά μέσο όρο 17 τα έγγραφα που κάποιος χρειάζεται να προσκομίσει σε έναν συμβολαιογράφο έτσι ώστε να γίνει μια μεταβίβαση, ενώ «απαιτούνται 11 ή για κάποιες αγορές και περισσότερα βήματα» για να ολοκληρωθούν αγορές όταν «ο μέσος όρος βημάτων που απαιτούνται για να γίνει μια μεταβίβαση ακινήτου παγκοσμίως είναι 4.7 βήματα».
«Θέλουμε όλα τα έγγραφα, και είμαστε ήδη στο ξεκίνημα της προσπάθειας αυτής που από τον Σεπτέμβριο θα είναι έτοιμη να λειτουργήσει πιλοτικά, να συγκεντρώνονται στον συμβολαιογράφο ηλεκτρονικά, χωρίς να χρειαστεί να μετακινηθεί καθόλου ο πολίτης, είτε ο αγοραστής, είτε ο πωλητής, από το σπίτι του», εξήγησε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Για τον σκοπό αυτό ετοιμάζεται η κατάλληλη εφαρμογή που θα υποστηρίξει τις αναγκαίες διαλειτουργικότητες ώστε «όποιο έγγραφο θα είναι απαραίτητο για ένα συμβόλαιο να αντλείται και να κατευθύνεται προς τον συμβολαιογράφο μετά από την αίτηση- εξουσιοδότηση που δίνει ο πολίτης προς τις υπηρεσίες για να διαλειτουργήσουν μεταξύ τους», προσθέτει ο κ. Γεωργαντάς.
«Όλοι πρακτικά οι Έλληνες μπορούν, μαθαίνοντας λίγα πράγματα, να διεκπεραιώσουν κάτι πλέον από το σπίτι τους. Χαρακτηριστικό είναι πως δύο εκατομμύρια διακόσιες χιλιάδες Έλληνες έχουν γραφτεί στην άυλη συνταγογράφηση ενώ στο επόμενο διάστημα θα γίνουν και στοχευμένα προγράμματα για τη χρήση του gov.gr», σημειώνει ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, εξηγώντας πως το 2019 οι ηλεκτρονικές συναλλαγές του δημοσίου ήταν 9 εκατομμύρια ενώ το 2020 «αυτές έφτασαν τα 94 εκατομμύρια».
Διαβάστε ακόμα:
Μόσιαλος: Γιατί πρέπει να ελεγχθεί η διασπορά της πιο μεταδοτικής μετάλλαξης Δέλτα του κορωνοϊού
Times: Η Γερμανία θα επιδιώξει να απαγορευθεί η είσοδος όλων των ταξιδιωτών από τη Βρετανία στην ΕΕ
Άρση μέτρων: Τι αλλάζει από σήμερα – Ανακοινώσεις για διευκολύνσεις στους εμβολιασμένους