της Μαριάννας Τζάννε
Στην υπογραφή της σύμβασης για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. θα προχωρήσει εκτός απροόπτου, την Τετάρτη το ΤΑΙΠΕΔ, μετά το πράσινο φως που πήρε την Δευτέρα, από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Την συμφωνία για την πώληση της εταιρίας που τελεί υπό την αίρεση της έγκρισης των Βρυξελλών, θα υπογράψει σύμφωνα με πληροφορίες ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Ρενάτο Μαζοντσίνι, επισημοποιώντας την μεταβίβαση του ελληνικού σιδηροδρόμου στους κρατικούς Ιταλικούς σιδηροδρόμους, έναντι 45 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, για την οριστικοποίηση της συμφωνίας απαιτούνται δύο βασικές προϋποθέσεις. Η πρώτη είναι να εκδοθεί η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, προκειμένου να μην καταλογιστούν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι κρατικές ενισχύσεις συνολικού ύψους 714 εκατ. ευρώ. Το δεύτερο είναι να εκδοθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία προβλεπόταν με τον νόμο 3981/2010 Ρέππα για την αναδιάρθρωση του ομίλου ΟΣΕ και αφορά την λογιστική τακτοποίηση της διαγραφής των χρεών.
Οι σχετικές εγκρίσεις από την ΕΕ, δεν θεωρούνται «αγκάθι», καθώς η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας ήταν βασική προϋπόθεση για να μην ενεργοποιήσουν οι Βρυξέλλες το θέμα με τις κρατικές ενισχύσεις. Εάν η ιδιωτικοποίηση δεν είχε θετική έκβαση, τότε σύμφωνα με τις απαιτήσεις της ΕΕ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έπρεπε να προχωρήσει σε λύση και εκκαθάριση. Με τη μεταβίβαση της εταιρείας, ο ελληνικός σιδηρόδρομος περνά στα χέρια της πανίσχυρης Ferrovie που το τελευταίο διάστημα ξετυλίγει ένα υπερφιλόδοξο σχέδιο επέκτασης σε όλη την Ευρώπη, με στόχο την ενίσχυση τόσο των εμπορευματικών όσο και των επιβατικών μεταφορών.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Ιταλοί σκοπεύουν να τοποθετήσουν στελέχη της επιλογής τους στην εταιρεία, εφαρμόζοντας άμεσα το σχέδιο αναβάπτισης του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Βασικό σημείο της στρατηγικής τους είναι η ισχυροποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, σχέδιο που υπηρετεί και η επέλαση της Cosco στον Πειραιά. Πληροφορίες μάλιστα που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, μιλούν για συζητήσεις μεταξύ των δύο ομίλων, με επίκεντρο ενδιαφέροντος για τους Κινέζους, το δικαίωμα χρήσης από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, των αποθηκευτικών χώρων και σιδηροδρομικών υποδομών στο Θριάσιο, σε έκταση που δεν μεταβιβάστηκε κατά τον πρόσφατο διαγωνισμό. Η μεγαλύτερη όμως πρόκληση για τους Ιταλούς, είναι η ολοκλήρωση και ο εκσυγχρονισμός της εταιρείας ώστε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αποκτήσει ένα αξιόπιστο και σύγχρονο πρόσωπο, μακριά από παραλείψεις και αδυναμίες του παρελθόντος.
Πέρσι, ο τρίμηνος αποκλεισμός της Ειδομένης που αποτέλεσε ένα από τα πιο μελανά σημεία του σιδηροδρόμου, κόστισε σημαντικά στην κερδοφορία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που υπολογίζεται λίγο πάνω από τα 2 εκατ. ευρώ. Χωρίς την Ειδομένη, οι προβλέψεις της διοίκησης μιλούν για κέρδη περίπου 5 έως 6 εκατ. ευρώ. Κατά 15% μειωμένος, εμφανίζεται αντίστοιχα και ο κύκλος εργασιών της εταιρείας εμπορευματικών μεταφορών. «Κερασάκι» στην τούρτα ήταν το φιάσκο της προηγούμενης εβδομάδας, που οι συρμοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθήλωσαν στα χιόνια εκατοντάδες επιβάτες, λόγω αδυναμίας καθαρισμού του σιδηροδρομικού δικτύου.