Παρέμβαση στην αγορά και τη φορολογία, με τέσσερα στοχευμένα, ευέλικτα και αποδοτικά μέτρα, που υπόσχονται λύση σε πολλαπλά και επίμονα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας, προτείνει ο επιχειρηματικός κόσμος και εξετάζει η κυβέρνηση.
Οι προτάσεις παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο της 8ης Οικονομικής Διάσκεψης για την επαναβιομηχάνιση της χώρας, με πρωτοβουλία της Ελληνικής Ενωσης Επιχειρηματιών (ΕΕΝΕ). Θα συζητηθούν με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που σήμερα, 19 Νοεμβρίου, θα απαντήσει ποιες μπορεί να υιοθετήσει.
Αν και πρόκειται για φοροελαφρύνσεις, ειδική μελέτη του ΙΟΒΕ τεκμηριώνει ότι φέρνουν έσοδα δισεκατομμυρίων (έως και 16 δισ. τον χρόνο ενδεχομένως) στα κρατικά ταμεία! Δηλαδή και η εθνική οικονομία κερδίζει, αλλά και το Δημόσιο δεν χάνει.
Απαιτούνται άλματα… χθες!
Πάνω απ’ όλα, όμως, η μελέτη του ΙΟΒΕ αναδεικνύει το ποιοτικό άλμα που έχει ανάγκη να πετύχει άμεσα η ελληνική οικονομία. Με βάση τη μελέτη, ακαθάριστη προστιθέμενη αξία και επενδύσεις στη μεταποίηση αυξάνονται συνεχώς τα τελευταία τρία χρόνια, καταγράφοντας ρεκόρ δεκαετίας.
Αυτό όμως δεν αρκεί. Ενώ μεταποίηση και βιομηχανία ανακάμπτουν, υπάρχει κίνδυνος να καθυστερήσουν το ψηφιακό άλμα και η νέα «βιομηχανική επανάσταση» που χρειάζεται η χώρα. Καθώς όλες οι χώρες πλέον τρέχουν να καλύψουν το ψηφιακό χάσμα, η Ελλάδα χάνει έδαφος -αντί να ανακτά- σε παραγωγικότητα, η συμμετοχή της μεταποίησης στο ΑΕΠ είναι χαμηλή (4η από το τέλος στην Ε.Ε.) και η ψαλίδα τείνει να διευρύνεται.
Σκοπός της μελέτης ήταν να αξιολογήσει το ΙΟΒΕ αν και κατά πόσο μπορούν να ωφελήσουν τα προτεινόμενα από την ΕΕΝΕ μέτρα. Αποδεικνύει όμως πως το άλμα «θέλει τρόπο, δεν θέλει χρόνο» – ειδικά όταν δεν υπάρχει χρόνος. Και πιστοποιεί ότι με -μόλις τέσσερις- ισορροπημένες και αποδοτικές αλλαγές στη φορολογία, η ελληνική οικονομία και η βιομηχανία μπορούν να κάνουν το μεγάλο ποιοτικό άλμα που έως το 2030 θα αποφέρει άνοδο του ΑΕΠ κατά 1,6 δισ. ευρώ ετησίως, αύξηση απασχόλησης με 17.000 υψηλά αμειβόμενες νέες θέσεις εργασίας κάθε χρόνο, μεγάλες επενδύσεις και κερδοφορίες για τις επιχειρήσεις, αλλά και ετήσια αύξηση εσόδων έως 1 δισ. τον χρόνο τουλάχιστον (κατά μέσο όρο) για τα κρατικά ταμεία σε μια δεκαετία.
Τα μέτρα
Οι αλλαγές στην αγορά και τη φορολογία, τις οποίες προτείνει ο επιχειρηματικός κόσμος και αποτιμά το ΙΟΒΕ, περιλαμβάνουν:
α. 100% απαλλαγή από φόρους και εισφορές (δηλαδή «μηδέν» κρατήσεις) στις αυξήσεις μισθών που θα δίνουν επιχειρήσεις σε υπαλλήλους, εφόσον αυτοί πιστοποιημένα επιμορφώνονται και αποκτούν ή αναβαθμίζουν δεξιότητες που τις έχει ανάγκη η αγορά.
β. Ελάφρυνση φόρου αν η επιχείρηση αυξάνει κατά πολύ τα κέρδη της, με φόρο 10% (αντί 22%) στο υπερβάλλον κέρδος που δηλώνει.
γ. Κατάργηση της προκαταβολής φόρου 50% που πληρώνουν οι επιχειρήσεις, σε βάθος πενταετίας.
δ. Ταχύτερες αποσβέσεις παγίων μηχανολογικού εξοπλισμού.
Η μελέτη του ΙΟΒΕ αποδεικνύει ότι με τα μέτρα αυτά μπορεί η Ελλάδα να αποκτήσει βιομηχανία με έμφαση στην τεχνολογία και να δημιουργήσει ανθρώπινο δυναμικό με ψηφιακές δεξιότητες, στις οποίες υστερεί.
Εκτός από τα οφέλη για την αγορά και την εθνική οικονομία, από τα κίνητρα αυτά κερδίζει και το Δημόσιο. Τυχόν απώλειες στα κρατικά ταμεία θα είναι μικρές και προσωρινές – ενδεχομένως και ανύπαρκτες. Σε κάθε περίπτωση, όμως, μετά τον τέταρτο ή πέμπτο χρόνο εφαρμογής τους το αργότερο, το Δημόσιο θα έχει μόνιμα, διατηρήσιμα και αυξανόμενα κέρδη από τα συγκεκριμένα μέτρα.
Ολική επαναφορά
Η πρωτοβουλία της ΕΕΝΕ έρχεται σε μια καθοριστική καμπή, όπου Ελλάδα και Ευρώπη αναζητούν κατεύθυνση έπειτα από απανωτές κρίσεις. Επί μνημονίων στην Ελλάδα είχε κυριαρχήσει η ανάγκη για δημοσιονομική εξυγίανση και ενίσχυση των δημόσιων οικονομικών, προκειμένου να πληρωθούν υποχρεώσεις και να μη χρεοκοπήσει η χώρα. Μετά τα μνημόνια, όμως, αναδεικνύεται ή και υπερτερεί η ανάγκη ανασυγκρότησης της εθνικής οικονομίας με δημιουργία νέου μοντέλου ανάπτυξης, όπως καταδεικνύει και η στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης για συνεχή μείωση των φόρων, αλλά ακόμα και η επανίδρυση υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Το ΙΟΒΕ πιστοποιεί πως οι προτάσεις αυτές ισορροπούν -και ωφελούν ταυτόχρονα- στις δύο αυτές ανάγκες.
Το μεγαλύτερο όφελος όμως είναι ότι συμβάλλουν στο να αντιμετωπιστούν στρεβλώσεις και κίνδυνοι που απειλούν να φρενάρουν την οικονομία στο μέλλον, ώστε η χώρα να αποκτήσει βιομηχανία με έμφαση στην τεχνολογία και σωστά καταρτισμένους εργαζόμενους σε καλά αμειβόμενες νέες θέσεις εργασίας, με όφελος για όλους και χωρίς δημοσιονομικό κόστος για το κράτος.
Τα οφέλη
Αριθμητικά τα οφέλη που διαπιστώνει το ΙΟΒΕ ότι θα προκύψουν από την εφαρμογή των μέτρων αυτών σε βάθος δεκαετίας καταγράφονται ως εξής:
■ 5.523 εκατ. ευρώ συνολική φορολογική ελάφρυνση των επιχειρήσεων.
■ 2,762 δισ. θα μπορέσουν να διατεθούν σε νέες επενδύσεις από τις επιχειρήσεις.
■ 1,55 δισ. θα καταλήξει ως καθαρή αύξηση στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών.
■ 1 δισ. ετησίως αναμένεται η ενίσχυση των φορολογικών εσόδων του Δημοσίου, κατά μέσο όρο, την πρώτη δεκαετία.
■ Ανοδος του ΑΕΠ 1,6 δισ. ευρώ ετησίως.
■ Αύξηση της απασχόλησης (περίπου 17.000 θέσεις πλήρους απασχόλησης).
Τα ποιοτικά οφέλη, όμως, είναι μεγαλύτερα. Αναμένονται δευτερογενείς επιδράσεις γενικότερα από τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος και της παραγωγικότητας (προσέλκυση επενδύσεων ή νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες) των οποίων οι επιπτώσεις μπορεί να είναι σημαντικά ισχυρότερες: έως 9,7 δισ. ετησίως αύξηση στο ΑΕΠ, έως 6,1 δισ. ευρώ επιπλέον ετησίως στα έσοδα του Δημοσίου και περίπου 128.500 περισσότερες θέσεις εργασίας σε όρους απασχόλησης.
Το ρίσκο
Στόχος των προτάσεων είναι να μοιραστεί το ρίσκο μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου τομέα: επιχειρήσεις που επενδύουν και δίνουν αυξήσεις από τη μία, εργαζόμενοι που αφιερώνουν χρόνο για επιμόρφωση από την άλλη, αλλά και το κράτος που προσβλέπει σε δημοσιονομική εξυγίανση με έσοδα από τη μεγέθυνση της οικονομίας. Τα μέτρα είναι στοχευμένα και όχι οριζόντια, για να έχουν μετρήσιμα αποτελέσματα και ελεγχόμενο κόστος.
Η μελέτη στηρίζεται σε δύο ρεαλιστικά σενάρια: το βασικό στηρίζεται σε συντηρητικές προβλέψεις αύξησης κερδών των επιχειρήσεων 5% ετησίως (σε ονομαστικούς όρους, ενσωματώνοντας συνολικά την προβλεπόμενη ανάπτυξη και τον πληθωρισμό στη χώρα). Ενώ το πιο αισιόδοξο προβλέπει ετήσιο ρυθμό αύξησης κερδών 8%.
Στην πρώτη περίπτωση, από τα συγκεκριμένα μέτρα και μόνο, τα πρώτα πέντε έτη το Δημόσιο θα έχει αύξηση εσόδων 0,5 δισ. κατά μέσο όρο ετησίως. Αυτό υποδηλώνει ότι και τα πρώτα 2-3 χρόνια ίσως να έχει και ελαφρές απώλειες, που αναπληρώνονται συνολικά έως το τέλος της πενταετίας. Μετά την πάροδο της πενταετίας τα έσοδα αυξάνονται σταθερά: 1,5 δισ. ετησίως τη δεύτερη πενταετία (6-10 έτη) και 1,8 δισ. ετησίως την τρίτη (11-15 έτη) από την έναρξη εφαρμογής του μέτρου.
Στο πιο αισιόδοξο σενάριο την πρώτη πενταετία το Δημόσιο θα έχει ήδη κέρδη 2,4 δισ. ευρώ, τη δεύτερη 9,8 δισ. και την τρίτη 16 δισ. ευρώ. Δηλαδή, θα κερδίζει πολλαπλάσια από όσα θα ρισκάρει σε σύγκριση με το βασικό σενάριο.
Διαβάστε ακόμη
Αντικειμενικές αξίες: Αλλαγές σε εκτός σχεδίου και εκτός Αντικειμενικού περιοχές
Κλειστά ακίνητα: Πώς θα βγάλετε τα χρήματα της ανακαίνισης με… αφορολόγητο ενοίκιο
Ενέργεια: Ανησυχία για το χειμερινό ράλι στο ρεύμα, καπέλο 40% μέσα σε τρεις μέρες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα