Μπορεί να μην έκαναν την χάρη στην κυβέρνηση Τσίπρα οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να σηκώσουν ψηλά τους τόνους για τις προεκλογικές παροχές και την δημοσιονομική εκτροπή του α΄εξαμήνου –ξέροντας πως το στρατηγείο του Μαξίμου το περίμενε πώς και πώς για να σηκώσει ξανά «σκόνη» και να προκαλέσει τεχνητό κλίμα σύγκρουσης- αλλά την επομένη κιόλας μέρα των εκλογών το Eurogroup που θα συνεδριάζει σήμερα, βάζει και επισήμως την Ελλάδα και την κατάσταση της Οικονομίας της στην ατζέντα της συνεδρίασης.

«Θα στείλουμε έτσι σαφές μήνυμα στην νέα κυβέρνηση, όποια και αν είναι αυτή» τόνιζε Ευρωπαίος αξιωματούχος, σηματοδοτώντας πως μετά την προεκλογική ανοχή που επέδειξαν οι Ευρωπαίοι δανειστές (και ενόψει ευρωεκλογών ήδη) έρχεται η ώρα του λογαριασμού.

Για του λόγου το αληθές, λίγο νωρίτερα αξιωματούχος της ΕΕ δήλωσε ότι ο στόχος της Ελλάδας για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% είναι «μέρος της συμφωνίας» του 2018, ενώ έκρουσε καμπανάκι για την καθυστέρηση των μεταρρυθμίσεων. (Διαβάστε περισσότερα εδώ).

Παρότι όμως όλη η Ευρώπη θα συζητά για την Ελλάδα, σύμφωνα με πληροφορίες του ΝΜ, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος δεν θα παραβρίσκεται στη συνεδρίαση για να υπερασπιστεί τον εαυτό του για όσα παραδίδει. Πηγές του υπουργείο δεν αποκλείαν μάλιστα το καθήκον της υπεράσπισης της χώρας να ανατεθεί και σε απλό υπηρεσιακό παράγοντα της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της χώρας στις Βρυξέλλες!

Σε κάθε περίπτωση, απόντος του νέου υπουργού Οικονομικών που θα οριστεί από την επόμενη κυβέρνηση, η συζήτηση την Δευτέρα θα έχει συμβολικό και μόνον χαρακτήρα. Ανοίγει όμως τον δρόμο για το τι θα επακολουθήσει καθώς, όπως ανέφερε η ίδια ευρωπαϊκή πηγή μετά το Euro Working Group της Βαρσοβίας, η κατάσταση θα εξεταστεί με βάση την 3η Έκθεση Αξιολόγησης της Κομισιόν για τη χώρα μας.

Με βάση την Έκθεση αυτή, το Eurogroup ετοιμάζεται να βγάλει ούτε μία, ούτε δύο αλλά … τουλάχιστον 20 «κίτρινες κάρτες» στην χώρα μας!

Μείζον θέμα είναι το δημοσιονομικό κενό («τρύπα») που άνοιξαν στον Προϋπολογισμό οι παροχές Τσίπρα. Είναι ενδεικτικό ήδη μετά την παροχή της λεγόμενης «13ης Σύνταξης», κορυφαίοι ευρωπαίοι αξιωματούχοι (Κλάους Ρέγκινγκ, Βλάντις Ντομπρόβσκις, Πιέρ Μοσκοβισί) κάλεσαν πριν ένα μήνα την Αθήνα να βάλει ένα «φρένο» γιατί ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% δεν επιτυγχάνεται. Αλλά και στη συνέχεια η Έκθεση των θεσμών αφιέρωσε ολόκληρα κεφάλαια τις λογιστικές αλχημείες («double booking of expenditures»)  εκτιμώντας μάλιστα ότι από ένα και μόνον μέτρο (120 δόσεις) το δημόσιο χάνει 1,1 δισ. και δεν κερδίζει 300 εκατ. ευρώ όπως υποστήριξε στη Βουλή ο κύριος Τσακαλώτος –και ο οποίος δεν δίνει το παρών στο Eurogroup για να το πει και στους Ευρωπαίους ομολόγους του.

Στη λίστα όμως κυριαρχεί και η … προεκλογική απορρύθμιση μιας πλειάδας μεταρρυθμίσεων που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύθηκε ότι θα φέρει σε πέρας.

Συγκεκριμένα

1. Πλεονάσματα: Η 3η έκθεση ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας της Ελλάδας αποτιμά σε 4,4-5,5 δισ. ευρώ στη διετία 2019-2020 την δημοσιονομική «τρύπα».

2. «Κόκκινα δάνεια»: Παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα και ζητείται από την κυβέρνηση να εντείνει τις προσπάθειες προώθησης και έγκρισης των σχεδίων που επεξεργάστηκαν το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ).

3. Προστασία δανειοληπτών: Η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την προστασία της α’ κατοικίας πρέπει να κλείσει στο τέλος του έτους, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να ξεκινήσουν μετά τις εκλογές και πλειστηριασμοί α΄κατοικίας που είχαν «παγώσει» προσωρινά μετά την κατάργηση του ν. Κατσέλη και μέχρι να ξεκινήσει η πλατφόρμα.

4. Capital controls: Δεν σημειώθηκε χαλάρωση στους εναπομένοντες περιορισμούς όπου εξακολουθούν να υφίστανται.

6. Ιδιωτικοποιήσεις: Στα παλιά προβλήματα (ΕΛΠΕ, Εγνατία, ΔΕΠΑ, ΕΥΔΑΠ και περιφερειακοί λιμένες Αλεξανδρούπολης, Καβάλας) έρχονται να προστεθούν νέα προβλήματα με αποφάσεις όπως για την ανάπτυξη στο Ελληνικό.

7. Ενέργεια: Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας καθυστερούν. Για το μοντέλο Target το αρχικό χρονοδιάγραμμα είναι ανέφικτο και η ανάπτυξή του πριν από το 2020 δεν θα είναι δυνατή.

8. Λιγνιτικές Μονάδες. Μετά τις πολιτικές εξελίξεις, η ΔΕΗ ανακοίνωσε τη μετάθεση της ημερομηνίας υποβολής προσφορών για τις λιγνιτικές μονάδες Μεγαλόπολης και Φλώρινας για τις 15 Ιουλίου. Η αναβολή δόθηκε μετά από συνεννόηση με το αρμόδιο υπουργείο.

10. Υπερταμείο: Καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της μεταφοράς του ΟΑΚΑ και στον διορισμό επαγγελματιών ως μελών στα διοικητικά συμβούλια των μη εισηγμένων ΔΕΚΟ.Το πρόβλημα της χαμηλού επιπέδου αμοιβής, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί μέσω νομοθετικής δράσης, όπως αναφέρεται.

11. Αγορά εργασίας: Παρακολούθηση των επιπτώσεων της αύξησης των κατώτατων μισθών και των συλλογικών διαπραγματεύσεων.

12. Αντικειμενικές τιμές ακινήτων: Καταγράφεται καθυστέρηση στην αναπροσαρμογή των αντικειμενικών τιμών για την ευθυγράμμιση τους με τις εμπορικές. Πέρυσι υλοποιήθηκε η πρώτη φάση της ευθυγράμμισης και, όπως αναφέρεται στην έκθεση, η δεύτερη φάση θα έπρεπε να γίνει μέχρι τα μέσα του 2019, έτσι ώστε το 2020 να υπάρξει πλήρης εξίσωση των εμπορικών τιμών με τις αντικειμενικές. Έτσι, μέσα στο επόμενο διάστημα, η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να προχωρήσει σε αλλαγές στις τιμές ζώνης σε όλη τη χώρα προκειμένου αυτές να προσεγγίζουν τα επίπεδα των αγοραίων.

13. Κτηματολόγιο: Ολοκλήρωση της κατάρτισης των υπόλοιπων δασικών χαρτών.

14. Δικαστικές αποφάσεις: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί την κυβέρνηση να βρίσκεται σε επαγρύπνηση καθώς ο κίνδυνος ανατροπής από τα ανώτατα δικαστήρια μνημονιακών  μεταρρυθμίσεων που εφαρμόστηκαν στα έτη 2012, 2015 και 2016 δεν έχει ακόμη εξαλειφθεί.

15. Ληξιπρόθεσμα χρέη: Μηδενική πρόοδο παρουσιάζει το θέμα της εκκαθάρισης του στοκ των ληξιπρόθεσμων οφειλών στο Δημόσιο (στο τέλος Μαρτίου ήταν μειωμένα κατά 300 εκατ. ευρώ σε σχέση με το τέλος του 3ου Μνημονίου τον Αύγουστο, αλλά παραμένουν στα 1,4 δισ. ευρώ, δηλαδή στα ίδια επίπεδα με τον Δεκέμβριο του 2018, υποδεικνύοντας συσσώρευση νέων υποχρεώσεων).

16. Δαπάνες: η έκθεση αφιέρωνε ολόκληρο κεφάλαιο στο λογιστικό τρικ της υπο-εκτέλεσης των δημοσίων επενδύσεων και της συστηματικής υπερεκτίμησης των ανώτατων ορίων δαπανών, τα οποία ήταν αδύνατο στη συνέχεια να υλοποιηθούν.

17.  Δημόσια διοίκηση. Ολοκλήρωση της αξιολόγησης έως τον Ιούνιο του 2019 και νομικές τροποποιήσεις έως τον Σεπτέμβριο του 2019.

18.Προσλήψεις: Καταγράφεται υπέρβαση των προσλήψεων συμβασιούχων κατά 1.550 άτομα και ζητείται ισάριθμη μείωση προσωπικού.

19.Υγεία – Clawbacks: Ολοκλήρωση της είσπραξης του clawback για το 2018.

20.Κοινωνική προστασία: Τα νέα κριτήρια για τον προσδιορισμό της αναπηρίας βάσει λειτουργικής αξιολόγησης δεν έχουν ακόμη καθοριστεί.  Η εκ των υστέρων αξιολόγηση της θα ολοκληρωθεί μόνο προς το τέλος του 2019.