Ήταν αρχές του Αυγούστου όταν έγινε γνωστό ότι η ναυτιλιακή εταιρεία Neda Maritime Agency Co. Ltd, συμφερόντων Νίκου Λυκιαρδόπουλου, τοποθέτησε και λειτούργησε με επιτυχία το σύστημα περιορισμού ισχύος άξονα (Shaft Power Limitation – ShaPoLi) σε πλοίο μεταφοράς αργού πετρελαίου (VLCC), το «Aragona», χωρητικότητας 319.000 τόνων dw. Αξιοσημείωτο είναι ότι συγκεκριμένο πλοίο είναι το πρώτο διεθνώς που πιστοποιήθηκε/εγκρίθηκε για την εγκατάσταση του ShaPoLi από τον νηογνώμονα Lloyd’s Register.

Πρόκειται για το πρώτο πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα περιορισμού της ισχύος του άξονα της κύριας μηχανής πλοίου, το οποίο σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε για να καλύπτει πλήρως τις απαιτήσεις του νέου κανονισμού του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ), ο οποίος υιοθετήθηκε τον Ιούνιο του 2021. Ο νέος αυτός κανονισμός, ο οποίος θα τεθεί σε ισχύ από τον Ιανουάριο του 2023, εντάσσεται στο πλαίσιο της βραχυπρόθεσμης στρατηγικής του ΙΜΟ με στόχο τη σημαντική μείωση των εκπομπών ρύπων των πλοίων και τη συνολική ενεργειακή βελτιστοποίηση των στόλων. Ενας από τους προτεινόμενους τρόπους μείωσης των εκπομπών ρύπων από τα πλοία είναι και η μείωση της μέγιστης επιτρεπόμενης ισχύος της κύριας μηχανής μέχρι ενός ποσοστού της μέγιστης συνολικά παραγόμενης ισχύος, το οποίο καθορίζεται για κάθε πλοίο από τους σχετικούς υπολογισμούς που εκτελεί ο νηογνώμων στον οποίο ανήκει το πλοίο βάσει του Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης Υφιστάμενων Πλοίων (Energy Efficiency Existing Ship Index – EEXI).

Πίσω από το καινοτόμο/πρωτοποριακό σύστημα ShaPoLi βρίσκεται μια ελληνική εταιρεία, η SELMA Ship Electric Marine Control, η οποία ιδρύθηκε το 1987 και το μεγάλο της ανταγωνιστικό πλεονέκτημα διεθνώς είναι η ανάπτυξη καινοτόμων εφαρμογών υψηλής τεχνολογίας για τη ναυτιλία.

Ο κ. Ζαχαρίας Κλάδος, Managing Director της SELMA, ανέφερε σχετικά: «Το νέο πρωτοποριακό σύστημα SELMA ShaPoLi είναι προϊόν εκτεταμένης έρευνας και μελέτης, βασισμένων στα 35 χρόνια τεχνογνωσίας της ναυτικής τεχνολογίας και υπερκαλύπτει τις απαιτήσεις του νέου κανονισμού EEXI σε ό,τι αφορά τον ελεγχόμενο περιορισμό της ισχύος της κύριας μηχανής του πλοίου. Συγκεκριμένα, το SELMA ShaPoLi είναι βασισμένο στον προηγμένο αλγόριθμο ελέγχου που έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι πλήρως συμβατός με τις εκάστοτε υπάρχουσες διαμορφώσεις ελέγχου της κύριας μηχανής και είναι εξατομικευμένος πλήρως στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε πλοίου.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι προσφέρει αποδεδειγμένα πλεονεκτήματα σε σχέση με τις άλλες στατικές μεθόδους περιορισμού της ισχύος της κύριας μηχανής του πλοίου, βελτιστοποιώντας την επιχειρησιακή αξιοποίησή του και προσφέροντας ταυτόχρονα αυξημένα χαρακτηριστικά ευελιξίας και ασφάλειας».

Ο δρ Πάνος Δεληγιάννης, τεχνικός διευθυντής Tanker της Neda Maritime Agency Co. Ltd, από την πλευρά του δήλωσε: «Το σύστημα SELMA ShaPoLi είναι ένα πρωτοποριακό έξυπνο σύστημα ελέγχου που παρέχει μια στιβαρή και βιώσιμη μέθοδο ελέγχου της ανεπτυγμένης ισχύος άξονα, άψογα διασυνδεδεμένη με το υπάρχον σύστημα ελέγχου της μηχανής του πλοίου, διατηρώντας ταυτόχρονα τα αρχικά χαρακτηριστικά ασφαλείας. Το σύστημα συμβάλλει στη βελτίωση της κατανάλωσης καυσίμου και με τη σειρά του στη μείωση των εκπομπών CO2».

Τέλος, ο κ. Χάρης Φαναραδέλλης, διευθυντής Γραφείου Τεχνικής Υποστήριξης Νότιας Ευρώπης για τον Lloyd’s Register, τόνισε: «Με τον επερχόμενο κανονισμό EEXI στο κατώφλι, υπάρχει μια αυξανόμενη πρόκληση σχετικά με την ενεργειακή αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα των πλοίων και είμαστε υπερήφανοι που προσφέρουμε την τεχνογνωσία μας διασφαλίζοντας ότι οι πελάτες μας θα αντιμετωπίσουν καλύτερα τις επερχόμενες απαιτήσεις με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα».

Η νέα γενιά επιχειρηματιών στον τεχνικό κλάδο της ναυτιλίας με υψηλή επιστημονική κατάρτιση επέδειξε έντονη εξωστρέφεια με διεθνείς καινοτομίες και τη στήριξη του ελληνικού εφοπλισμού που εμπιστεύεται το ελληνικό brand name.

Η SELMA είναι ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα. Η επιχείρηση στις αρχές της δεκαετίας του ’90 επλήγη από την κρίση στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Ωστόσο, στην πορεία και με την είσοδο της νέας γενιάς σε αυτή κατάφερε να αλλάξει ρότα και από τις επισκευές πλοίων, που ήταν το αντικείμενό της, να προχωρήσει στη δημιουργία νέων τεχνολογικών προϊόντων για τα πλοία, ανάλογα κάθε φορά με τις ανάγκες της κάθε εποχής και τις επιταγές της διεθνούς νομοθεσίας.

«Παρακολουθούμε την αγορά και τους κανόνες που πρόκειται να νομοθετηθούν σε διεθνές επίπεδο και προσπαθούμε να είμαστε ένα βήμα πιο μπροστά ώστε να ανταποκριθούμε άμεσα στις ανάγκες. Εκ του αποτελέσματος αποδεικνύεται ότι είμαστε ανταγωνιστικοί και στις ξένες αγορές», επισημαίνει ο κ. Κλάδος, διευθύνων σύμβουλος της SELMA. «Είμαστε ανήσυχα πνεύματα. Δεν επαναπαυόμαστε σε όσα έχουμε πετύχει, αλλά προσπαθούμε συνεχώς για το καλύτερο».

Ο κ. Κλάδος το 2000, σε ηλικία 25 ετών, έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του ως μηχανικός αυτοματισμού (BEng) και ναυπηγός μηχανολόγος (MSc) στο Λονδίνο και το Σαουθάμπτον, είδε το κενό σε τεχνολογικά θέματα στη ναυτιλιακή αγορά.


Το 2001 αποφάσισε να κάνει αλλαγή ρότας για τη SELMA, με αποτέλεσμα να τη μετατρέψει σε κατασκευαστική εταιρεία συστημάτων υψηλής τεχνολογίας αυτοματισμού και ελέγχου πλοίων, προσφέροντας tailor-made προϊόντα στους πελάτες της, δηλαδή κομμένα και ραμμένα στα μέτρα τους.

«Την εποχή που ανέλαβα την εταιρεία έπρεπε να αλλάξουμε κατεύθυνση για να βρούμε τρόπο να επιβιώσουμε. Από τον εργολαβικό τομέα περάσαμε στον κατασκευαστικό. Εξειδικευτήκαμε σε νέες τεχνολογίες τις οποίες ανακαλύπταμε και εφαρμόζαμε πρώτοι σε ολόκληρο τον κόσμο. Γιατί έπρεπε να έχουμε κάτι που δεν είχε κανείς άλλος από τους ανταγωνιστές μας ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε δουλειές με μεγάλους στόλους. Και φτάσαμε, με σκληρή δουλειά, να εξάγουμε προϊόντα σε 20 χώρες», εξιστορεί ο κ. Κλάδος.

Η μεγαλύτερη επιτυχία της SELMA ήταν όταν μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού άρχισαν να την εμπιστεύονται και να ζητούν εξελιγμένα τεχνολογικά μηχανήματα και μηχανισμούς που τους βοήθησαν και τους βοηθούν να είναι πάντα ένα βήμα πιο μπροστά από τους ανταγωνιστές τους στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Πλοιοκτήτες όπως ο κ. Λυκιαρδόπουλος της Neda Marime, ο κ. Ντίνος Μαρτίνος της Thenamaris, ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος και o γιος του Νίκος Τσάκος, o κ. Πάνος Λασκαρίδης με τη Laskaridis Shipping, ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Αγγελόπουλος της Arcadia, ο κ. Πήτερ Λιβανός με τη Euronav την εποχή εκείνη, ο κ. Συμεών Παληός με την Diana Shipping, ο όμιλος Chandris Hellas στάθηκαν μπροστάρηδες στην προσπάθεια στήριξης της ελληνικής τεχνογνωσίας και των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό δίνοντας το παράδειγμα.
«Οι Ελληνες πλοιοκτήτες στηρίζουν τις ελληνικές εταιρείες κατασκευής ναυτιλιακού εξοπλισμού. Αν και τους κοστίζει περισσότερο η τοποθέτηση ενός ελληνικού προϊόντος στα υπό ναυπήγηση πλοία τους, εκείνοι επιμένουν και τα επιβάλλουν στα ξένα ναυπηγεία. Τα ελληνικά προϊόντα ξεχωρίζουν όμως και για την ποιότητά τους. Μπορεί ο πλοιοκτήτης να το αγοράζει πιο ακριβά, αλλά σε βάθος χρόνου βγαίνει κερδισμένος λόγω της αυξημένης αξιοπιστίας τους και των λειτουργικών χαρακτηριστικών τους», τονίζει ο κ. Κλάδος.

Το σύστημα SELMA ShaPoLi

Το αναπτυχθέν σύστημα ShaPoLi δέχεται σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες από τον άξονα της μηχανής και με βάση αυτά τα δεδομένα το σύστημα ελέγχου επενεργεί μέσω του υπολογιστικού αλγορίθμου του στο σύστημα ελέγχου της μηχανής μεταδίδοντας τις κατάλληλες εντολές ώστε η παραγόμενη ισχύς της μηχανής να παραμένει εντός των προκαθορισμένων ορίων προκειμένου να επιτυγχάνεται πλήρης συμμόρφωση με τις νέες απαιτήσεις του EEXI και σύμφωνα πάντα με τον κανονισμό MEPC.335(76).

Το σύστημα είναι συμβατό με κάθε είδους μηχανής πλοίου και η προσαρμογή και ενσωμάτωσή του σε υφιστάμενες μηχανές και στα συστήματα ελέγχου τους είναι απολύτως ασφαλής, καθώς πληροί όλα τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά ασφαλείας και λειτουργικότητας που έχουν τεθεί από τους νηογνώμονες.
Επίσης, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι το σύστημα προσφέρει και σημαντικές βοηθητικές επιχειρησιακές λειτουργίες ως προς την ενεργειακή βελτιστοποίηση και απόδοση του πλοίου. Ετσι, παρέχεται η πλήρως αυτόνομη και αυτοματοποιημένη λειτουργία που επιτρέπει στον καπετάνιο του πλοίου να θέτει τη σταθερή επιθυμητή ταχύτητα και τα επιθυμητά όρια της κατανάλωσης καυσίμου της μηχανής, καταργώντας πλήρως τα χειριστήρια του πλοίου όταν το SELMA ShaPoLi είναι σε λειτουργία. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η ενεργειακή βελτιστοποίηση του ταξιδιού του πλοίου σε συνδυασμό με τη βασική λειτουργία του ShaPoLi, που είναι ο έλεγχος και περιορισμός της μέγιστης επιτρεπόμενης ισχύος της μηχανής του πλοίου. Επιπλέον, στην περίπτωση που για λόγους ασφαλείας απαιτηθεί η άμεση χρήση της πλήρους ισχύος της μηχανής, το σύστημα δίνει τη δυνατότητα στον καπετάνιο και το πλήρωμα να εκτελέσουν ελεγχόμενα άμεση παράκαμψη του συστήματος (η οποία για λόγους συμμόρφωσης με τον κανονισμό καταγράφεται αυτόματα από το σύστημα) και να έχουν στη διαθεσιμότητά τους την πλήρη ισχύ της μηχανής για εκτέλεση ασφαλούς ναυσιπλοΐας. Αυτό είναι ένα σημαντικό χαρακτηριστικό ασφαλείας που διαθέτει το σύστημα πλεονεκτώντας σημαντικά σε σχέση με άλλες παθητικές και μηχανικές μεθόδους οι οποίες υποστηρίζονται από τον κανονισμό και απαιτούν χρονοβόρες διαδικασίες για την παράκαμψη του συστήματος και την πρόσβαση στην πλήρη διαθέσιμη ισχύ της μηχανής.

Άλλες ενεργειακές λύσεις και συστήματα της SELMA

Την τελευταία δεκαετία η SELMA έχει αναπτύξει μια σειρά πρωτοποριακών συστημάτων τα οποία επιλέγουν μεγάλα ναυπηγεία στο εξωτερικό σε νέες κατασκευές, καθώς και ναυτιλιακές σε ανακατασκευές πλοίων.
To 2013 σχεδίασε και ανέπτυξε ένα πρωτοποριακό σύστημα εξοικονόμησης ενέργειας για πλοία, το Ship Energy Efficiency System (SEES), το οποίο πιστοποιήθηκε πρώτο παγκοσμίως από τον Αμερικανικό Νηογνώμονα (ABS). Μάλιστα, η πρώτη εταιρεία που το εμπιστεύτηκε ήταν η Thenamaris, η οποία το εγκατέστησε σε 45 πλοία, και ακολούθησαν και άλλοι πλοιοκτήτες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Το σύστημα, μέσω ευφυούς ελέγχου, ρυθμίζει ανάλογα με τις πραγματικές ανάγκες, σε πραγματικό χρόνο, τις στροφές των κύριων αντλιών ψύξεως του πλοίου, καθώς και τις στροφές των κύριων ανεμιστήρων του μηχανοστασίου. Ο έλεγχος επιτυγχάνεται μέσω της ανάδρασης από νέους αισθητήρες τοποθετημένους σε στρατηγικά σημεία στο πλοίο, μέσω των οποίων εκτιμώνται σε πραγματικό χρόνο η ζήτηση ψύξης του πλοίου, καθώς και η ανάγκη αερισμού του μηχανοστασίου και η ζήτηση παροχής αέρα των κύριων συστημάτων του πλοίου, όπως η κύρια μηχανή και τα ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη του. Αποδεδειγμένα το σύστημα μπορεί να εξοικονομήσει ετησίως τουλάχιστον 200 τόνους πετρέλαιο, ενώ μειώνει μεσοσταθμικά την κατανάλωση των ηλεκτρομηχανών καθημερινά κατά 150 kW, με αποτέλεσμα το πλοίο να μπορεί να ταξιδεύει μόνο με μία γεννήτρια.

Το 2017 η SELMA ανέπτυξε ένα ευφυές σύστημα ελέγχου για διατάξεις Flettner Rotors (στροφεία Φλέτνερ). H συγκεκριμένη τεχνολογία είναι μια υποβοηθούμενη από την ισχύ του ανέμου πρόωση πλοίου (wind-assisted propulsion). Σκοπός του συστήματος είναι ο βέλτιστος έλεγχος όλων των Flettner Rotors που μπορεί να είναι εγκατεστημένοι σε ένα πλοίο και ο αρμονικός συγχρονισμός τους ώστε να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα προωστικής ισχύος. Το σύστημα αποτελείται από έναν συνδυασμό αρκετών μονάδων ελέγχου, κύριων και βοηθητικών πινάκων ισχύος, καθώς και ένα εκτεταμένο πλέγμα από διάφορους αισθητήρες οι οποίοι παρέχουν σε πραγματικό χρόνο πληθώρα μετρήσεων που είναι απαραίτητες για τον έλεγχο του συστήματος, καθώς και για την παρακολούθηση της κατάστασής του και της υγείας του. Το σύστημα εγκαταστάθηκε με επιτυχία για πρώτη φορά στο m/v «Afros», το οποίο βραβεύτηκε από τον Lloyd’s Register ως Πλοίο της Χρονιάς για το 2018.

Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια η SELMA έχει αναπτύξει μια πλήρη εξατομικευμένη λύση συλλογής, καταγραφής, διάθεσης και επεξεργασίας επιχειρησιακών δεδομένων και μετρήσεων απ’ όλα τα κύρια συστήματα του πλοίου. Η λύση αυτή επιτρέπει στις ναυτιλιακές εταιρείες την ανάλυση σε βάθος ενός μεγάλου όγκου δεδομένων από τα συστήματα των πλοίων που διαχειρίζονται, βοηθώντας έτσι στη βελτιστοποίηση της λειτουργίας τους, καθώς και στην πρόγνωση και διάγνωση βλαβών και προβλημάτων, και επιτρέποντας την εφαρμογή της προληπτικής συντήρησης των συστημάτων και του εξοπλισμού του πλοίου. Επίσης, αποτελεί ένα καίριο βοήθημα στην καταγραφή και εκτίμηση των εκπεμπόμενων ρύπων από τα πλοία, καθώς και ένα εργαλείο μέσω του οποίου μπορεί να εκτιμηθεί σε πραγματικό χρόνο η επίδραση των όποιων λύσεων εξοικονόμησης ενέργειας και μείωσης ρύπων έχουν εγκατασταθεί στο πλοίο. Το βασικό πλεονέκτημα της λύσης αυτής είναι ότι μπορεί να εξατομικευτεί πλήρως στις εκάστοτε απαιτήσεις του πελάτη και είναι πλήρως εξελίξιμο για να καλύψει όποιες μελλοντικές ανάγκες προκύψουν είτε λόγω προσθήκης νέων συστημάτων που χρήζουν παρακολούθησης στο πλοίο, είτε νέων κανονισμών.

Διαβάστε ακόμη:

Τράπεζες: «Βαρύς» ο Σεπτέμβρης για νοικοκυριά & επιχειρήσεις – Το καλεντάρι των πληρωμών & οι ανησυχίες για τα δάνεια

Ένας «καλός» μισθός για να πληρωθεί το ενοίκιο

General Pack: Βγαίνει στο σφυρί το μεγάλο συγκρότημα στο Κορωπί (pics)