© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η ελπίδα ότι σύντομα η ανθρωπότητα θα επανέλθει στην κανονικότητα, ακολουθώντας ο θαλάσσιος τουρισμός, και συγκεκριμένα το yachting. Σκάφη κάθε μεγέθους πωλούνται εν ριπή οφθαλμού, με αποτέλεσμα να ψάχνουν αγοραστές σήμερα και να μη βρίσκουν.
Μία από τις βασικές αιτίες, όπως επεσήμαναν στο «ΘΕΜΑ» κύκλοι της αγοράς, είναι ότι τα τελευταία δύο χρόνια μοιράστηκαν χρήματα από το ΕΣΠΑ για αγορές σκαφών με σκοπό την εκμετάλλευσή τους.
«Εχουν δοθεί πολλά χρήματα γι’ αυτό τον σκοπό και είναι φυσιολογικό να ψάχνουν σκάφη ανεξαρτήτως μεγέθους για αγορά και να μη βρίσκουν», επεσήμανε υψηλόβαθμο στέλεχος ομίλου που δραστηριοποιείται στο yachting και συνέχισε μιλώντας για τις ναυλώσεις:
«Οι ναυλώσεις θα είναι καλύτερες το φετινό καλοκαίρι σε σύγκριση με πέρυσι. Θα εξαρτηθεί βέβαια και από την πορεία των εμβολιασμών αλλά και από τα δρομολόγια των αεροπορικών εταιρειών. Πέρυσι έγιναν πολλές ακυρώσεις, αλλά δόθηκε στους πελάτες οψιόν για το 2021. Οπότε θα έχουμε τις ναυλώσεις τις περσινές που ακυρώθηκαν, συν τις καινούριες. Εκτιμώ ότι θα φτάσουμε σε αριθμό ναυλώσεων στο 50% του 2019 που ήταν υπέροχη χρονιά».
Οσο για την ανθρωπογεωγραφία των τουριστών, τόνισε: «Για τα μεγάλα σκάφη, τις θαλαμηγούς, ενδιαφέρονται οι Αμερικανοί, οι Ρώσοι και οι Αραβες από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Για τα μικρότερα σκάφη κυριαρχούν οι Ευρωπαίοι, Γερμανοί, Γάλλοι, Αγγλοι, Ιταλοί κ.ά.».
Ο πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), Αντώνης Στελλιάτος, δήλωσε στο «ΘΕΜΑ»: «Σιγά-σιγά ανοίγει η αγορά του γιοτ. Εγκαίνια θα έχουμε μετά τις 15 Ιουνίου. Περιμένουμε την προσεχή εβδομάδα να μάθουμε τα υγειονομικά πρωτόκολλα γιατί μας ρωτάνε οι επίδοξοι ναυλωτές και δεν μπορούμε ακόμα να τους δώσουμε απαντήσεις προκειμένου να προχωρήσουν στη ναύλωση ενός σκάφους. Το χρονικό διάστημα από τα μέσα Μαΐου έως τα μέσα – προς τέλη Ιουνίου θα είναι μια δοκιμαστική περίοδος, και σε αυτό συμφωνούν όλοι οι φορείς του τουρισμού. Πιστεύουμε ότι θα υπάρξει παράταση της τουριστικής περιόδου έως και τον Οκτώβριο ώστε να καλυφθεί ο χαμένος χρόνος που θα είναι ο Μάιος και Ιούνιος. Το ποσοστό ναυλώσεων δεν μπορώ να σας το δώσω γιατί δεν υπάρχει ακόμα κάτι διαμορφωμένο.
Επίσης, έχουμε καταθέσει αίτημα στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να επιτραπεί ο απόπλους των τουριστικών σκαφών χωρίς επιβάτες αντί για τις 14 Μαΐου τέσσερις με πέντε ημέρες νωρίτερα ώστε να προλάβουν να πάνε στις βάσεις τους, στα Δωδεκάνησα και στο Ιόνιο, απ’ όπου θα δραστηριοποιηθούν το καλοκαίρι, όπως κάνουν κάθε χρονιά. Σκεφτείτε ότι για να πάει ένα σκάφος στο Ιόνιο θέλει δύο ημέρες αφού είναι κλειστή η διώρυγα της Κορίνθου».
Ο κ. Δημήτρης Λυκάκης, διευθύνων σύμβουλος της Plori Yachting, ανέφερε στο «ΘΕΜΑ» για τα ιστιοφόρα και τα καταμαράν: «Η περσινή ήταν μια εξαιρετικά δύσκολη χρονιά για το yachting. Ωστόσο οι ελπίδες όλων των εμπλεκομένων στον κλάδο είναι το 2021 να αποτελέσει την αρχή για την επάνοδό του στα επίπεδα που ήταν πριν από την πανδημία. Προς το παρόν, τα δείγματα είναι θετικά βάσει της αυξανόμενης ζήτησης, κυρίως από Ισραήλ, Ηνωμένο Βασίλειο και χώρες της Κεντρικής Ευρώπης.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία των προηγούμενων ετών, χώρες με σημαντικό κομμάτι στην πίτα της ζήτησης, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ρωσία, απέχουν, ενώ η Γερμανία δείχνει διστακτική, δεδομένων των περιορισμένων που ισχύουν ακόμη εκεί. Από την άλλη, είναι θετική η στροφή των Ελλήνων στην αναζήτηση επιλογής διακοπών στο yachting, τάση που εντάθηκε πέρυσι και παραμένει και φέτος. Το ποσοστό των Ελλήνων, ωστόσο, παραμένει πολύ μικρό και αφορά κατά κύριο λόγο την περίοδο του Αυγούστου».
Και πρόσθεσε:
«Η ουσία, ωστόσο, παραμένει ότι παρά τα θετικά δείγματα που αναφέρθηκαν ο κλάδος έχει να αντιμετωπίσει πληθώρα άλυτων προβλημάτων. Πρώτον, το πάγιο αίτημα του κλάδου για μόνιμη μείωση του ΦΠΑ στις ναυλώσεις, όπως συμβαίνει σε άλλους κλάδους του τουρισμού, δεν έχει βρει ανταπόκριση προκαλώντας αβεβαιότητα και ανησυχία. Δεύτερον, τη χρονιά αυτή δεν έχει γίνει η παραμικρή ελάφρυνση στα τέλη ελλιμενισμού, όπως αντιστοίχως εφαρμόστηκε στα ενοίκια πολλών επιχειρήσεων. Σε κάποιες μαρίνες μάλιστα τα τέλη αυξήθηκαν. Τελευταίο, αλλά όχι ασήμαντο, δεν υπάρχει ακόμη και σήμερα επίσημη κρατική ενημέρωση για το πότε ακριβώς θα επιτραπεί ο απόπλους/κατάπλους των σκαφών, κάτι που δημιουργεί τεράστια προβλήματα οργάνωσης και συντονισμού τόσο στις κρατήσεις όσο και στην προετοιμασία των σκαφών και των εταιρειών για τη φετινή τουριστική περίοδο».
Τέλος, ο κ. Λυκάκης ανέφερε: «Το ελληνικό yachting αποτελεί σημαντικό κομμάτι του ΑΕΠ (1,24%), με μεγάλες επενδύσεις τα τελευταία χρόνια και χιλιάδες εργαζομένους να απασχολούνται άμεσα και έμμεσα σε αυτό. Πρόκειται για μια εξαιρετική και ασφαλής επιλογή διακοπών, την οποία οφείλει να στηρίξει η Πολιτεία, τόσο με την κατάλληλη προώθηση όσο και με την επίλυση των προαναφερθέντων προβλημάτων».
Ερευνα
Σύμφωνα με τα στοιχεία διεθνούς έρευνας που δόθηκε στη δημοσιότητα πριν από λίγες ημέρες από το Boat Pro Data, έχουν εκτοξευτεί οι πωλήσεις των super yachts κατά 46% το α’ τρίμηνο του 2021 σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2020. Πουλήθηκαν 133 super yachts έναντι 91 το 2020. Μόνο το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018 είχαν πουληθεί πάνω από 100 σκάφη, και συγκεκριμένα 115.
Η άνθηση εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και το β’ τρίμηνο ενώ για τα δύο υπόλοιπα τρίμηνα θα εξαρτηθεί από τη διαθεσιμότητα των αποθηκών!
Ο κόσμος εστιάζει το ενδιαφέρον του παγκοσμίως στην αγορά γιοτ γιατί του δίνει τη δυνατότητα να δραπετεύσει από την καθημερινότητα και να κάνει διακοπές με ασφάλεια την εποχή της πανδημίας.
Οι οικονομολόγοι υπολόγισαν ότι τα νοικοκυριά παγκοσμίως έχουν εξοικονομήσει επιπλέον 5,4 τρισ. δολάρια, πολλά από τα οποία έχουν συγκεντρωθεί στους πλούσιους.
Τον Δεκέμβριο του 2020 σημειώθηκε άλμα, αφού σε έναν και μόνο μήνα πωλήθηκαν 57 πολυτελή σκάφη έναντι 42 τον Δεκέμβριο του 2019.
Τα ποσά που δαπανήθηκαν παγκοσμίως το α’ τρίμηνο του 2021 άγγιξαν το 1,2 δισ. δολάρια έναντι 763 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2020.
Διεθνείς ναυλομεσιτικοί οίκοι επεσήμαναν: «Από τις συζητήσεις που έχουμε με επίδοξους αγοραστές τουριστικών σκαφών καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι ήθελαν εδώ και χρόνια να αποκτήσουν ένα γιοτ και τελικά αποφάσισαν ότι λόγω της πανδημίας ήρθε η ώρα να υλοποιήσουν το όνειρό τους και για λόγους υγειονομικής ασφάλειας».
Οι αγοραστές προτιμούν σκάφη μήκους 24-40 μέτρων. Την παράσταση κλέβουν ειδικά τα 30-40μετρα. Οι πωλήσεις μεγάλων σκαφών, άνω των 70 μέτρων, κινήθηκαν στα επίπεδα του 2019 – έχουν μάλιστα πωληθεί τέσσερα το τετράμηνο του 2021.
Διαβάστε ακόμα:
Χατζηδάκης στο newmoney για εργασιακό νομοσχέδιο: Αυτές είναι οι σημαντικές αλλαγές για την εργασία
JP Morgan-Goldman Sachs: Δίνουν το στίγμα της «πράσινης» στροφής στις ενεργειακές επενδύσεις
Ήρθε στην Αμερική με μόλις $10 και σήμερα είναι εκατομμυριούχος – Οι τρεις συμβουλές που δίνει