Στο διεθνές επίκεντρο της ναυτιλίας και των logistics βρέθηκε η Ελλάδα και η αιτία ήταν η διοργάνωση στην Αθήνα του XΧVI Εuromed Convention από τον όμιλο Grimaldi.
Ο ναπολιτάνικος όμιλος γιγαντώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο χρόνο με τον χρόνο, ενώ αποτελεί πλέον έναν τους μεγαλύτερους ξένους επενδυτές στην Ελλάδα, έχοντας αποκτήσει τις Μινωικές Γραμμές και τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου. Μελετά να βάλει παραγγελία για τη ναυπήγηση εννέα επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίγων/ro-pax, συνολικού κόστους 1 δισ. δολαρίων, εκ των οποίων τουλάχιστον τα δύο θα δρομολογηθούν στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο. Ο στόλος έχει αυξηθεί και αριθμεί πλέον 140 πλοία. Επίσης έχει μεγαλώσει και ο αριθμός των λιμένων προσέγγισης σε 150, με την υποστήριξη 90 ναυτιλιακών πρακτορείων.
Στο συνέδριο συμμετείχαν 700 σύνεδροι από περίπου 60 χώρες, όπως την Αυστραλία, την Κίνα, τη Νέα Ζηλανδία, τη Σαουδική Αραβία, τη Νότια Κορέα, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα κ.ά., καλύπτοντας για πρώτη φορά και τις πέντε ηπείρους και «καθιστώντας αυτή τη διοργάνωση τη μεγαλύτερη από πλευράς συμμετοχών», όπως σχολίασε ο Πωλ Κυπριανού, εκπρόσωπος του ομίλου στις εξωτερικές υποθέσεις. Tην ελληνική κυβέρνηση εκπροσώπησε μέσω μαγνητοσκοπημένου μηνύματος ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης και διά ζώσης εκ μέρους του Λιμενικού ο υποναύαρχος Νίκος Λαγκαδιανός.
Ο επικεφαλής του ομίλου Εμανουέλε Γκριμάλντι, βαθύς γνώστης της ελληνικής μυθολογίας, προτού αναφερθεί στα επιχειρηματικά πεπραγμένα αλλά και στα σχέδια που εκπονεί, αναφέρθηκε στις σχέσεις της Νάπολης με την Ελλάδα:
«Από μικρός όταν επισκεπτόμουν την Ελλάδα με τους γονείς μου εντυπωσιαζόμουν από τον πολιτισμό της και τη μυθολογία της. Αλλωστε η Νάπολη ήταν ελληνική αποικία και μιλούσαν ελληνικά ακόμα και όταν κατακτήθηκε από τους Ρωμαίους. Μας συνδέουν πολλά», ήταν τα πρώτα του λόγια όταν μίλησε στους δημοσιογράφους στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου.
Για τις επενδύσεις του ομίλου στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου, επεσήμανε: «Πρόκειται για στρατηγικής σημασίας επενδύσεις του ομίλου στις οποίες δίνουμε μεγάλη βαρύτητα. Αλλωστε γι’ αυτό τον λόγο επέλεξα να είμαι πρόεδρος στο λιμάνι του Ηρακλείου και ο γιος μου, ο Γκουίντο, στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Θέλουμε τα δύο αυτά λιμάνια να τα αναπτύξουμε και να γίνουν πρότυπο βιωσιμότητας.
Νομίζω πως είναι ευκολότερο να το πετύχουμε στα λιμάνια παρά στη ναυτιλία. Γιατί η ναυτιλία είναι ένας πολύ δύσκολος επιχειρηματικός κλάδος».
Και συνέχισε εξηγώντας: «Στην πραγματικότητα, η μετακίνηση ενός μεγάλου πλοίου για ένα μεγάλο ταξίδι είναι κάτι πολύ δύσκολο. Για παράδειγμα, δεν μπορείτε να το κάνετε με μπαταρίες. Ενώ το να έχουμε λιμάνι μηδενικών εκπομπών δεν είναι τόσο δύσκολο να το πετύχουμε».
Ως παράδειγμα έφερε την επένδυση 1 εκατ. ευρώ στην Ηγουμενίτσα για την τοποθέτηση eco λαμπτήρων.
«Η χρήση των σύγχρονων λαμπτήρων έχει μειώσει, σε απίστευτο βαθμό, τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Η αλλαγή των λαμπτήρων είναι μια μεγάλη επένδυση. Κόστισε 1 εκατ. ευρώ, αλλά είχε άμεσα αποτελέσματα και πολύ εύκολα. Η εξοικονόμηση ενέργειας είναι εξίσου σημαντική. Είναι εξίσου σημαντική με την παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας».
Σε επίμονες δημοσιογραφικές ερωτήσεις, που θεωρούσαν δεδομένες τις επόμενες επενδύσεις στην Ελλάδα και ποιο άλλο λιμάνι θα πάρει, ο κ. Γκριμάλντι απάντησε χαμογελώντας: «Κι άλλα λιμάνια; Κι άλλα πλοία; Μήπως θα θέλατε να έρθετε να καθίσετε εδώ στη θέση μου και να δώσετε εσείς την απάντηση;
Η επένδυση του ομίλου στα λιμάνια είναι στρατηγικής σημασίας. Εχουμε χρόνια μπροστά μας για να αναπτύξουμε τις επενδύσεις αυτές, αλλά και να επενδύσουμε στα πλοία, όπως προανέφερα». Επισκεπτόμενος το λιμάνι του Ηρακλείου μία ημέρα μετά το συνέδριο μαζί με τους συνέδρους ανέφερε ότι:
■ Θα προχωρήσει άμεσα στη δημιουργία σταθμού κρουαζιέρας και αν ενδιαφέρει την πόλη, θα μπορεί να έχει και χρήση Συνεδριακού Κέντρου.
■ Θα στοχεύσει στην εξυγίανση παλιών/εγκαταλελειμμένων κτιρίων.
■ Θα ασχοληθεί με την εξοικονόμηση ενέργειας και παραγωγή της με εναλλακτικούς τρόπους κ.λπ.
■ Θα προβεί σε εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας για τον έλεγχο εισόδου και διακίνησης οχημάτων, αλλά και επιβατών μέσα στο λιμάνι.
Το λιμάνι του Ηρακλείου
Αίσθηση προκάλεσε η τοποθέτηση του διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Μηνά Παπαδάκη στη διάρκεια του συνεδρίου, ο οποίος ανέφερε ότι ορισμένες διαδικασίες στη σύμβαση παραχώρησης δεν φαίνεται να είναι δίκαιες για τον ανάδοχο.
«Το γεγονός ότι ο όμιλος Grimaldi είναι ο ανάδοχος εγγυάται ότι και όλη η διαδικασία πράσινης μετάβασης του λιμανιού θα πραγματοποιηθεί ομαλά και με επιτυχία.
Η σύμβαση παραχώρησης είναι ένα πολύ αυστηρό έγγραφο. Με πολύ αυστηρούς κανόνες και διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν, οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις δεν φαίνεται να είναι δίκαιες για τον ανάδοχο. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα, ο παραχωρησιούχος περιορίζεται να αυξάνει τα τέλη και τα τιμολόγια μόνο μέχρι 3% κατ’ ανώτατο όριο ετησίως, και αυτό μπορεί να συμβεί μόνο αν ο πληθωρισμός είναι μεγαλύτερος από 3%.
Φανταστείτε ότι η τιμολόγησή μας είναι σταθερή και αμετάβλητη από το 2007, δηλαδή τα τελευταία 17 χρόνια. Από την άλλη πλευρά, το κόστος θα εκτοξευτεί στα ύψη από νέες απαιτήσεις όπως το κόστος ασφάλισης, ο ανεξάρτητος μηχανικός και η νέα συλλογική σύμβαση με τους εργαζομένους. Συνολικά, η πρώτη μου εντύπωση είναι ότι αυτή δεν φαίνεται να είναι μια δίκαιη συμφωνία για τον νέο μέτοχο.
Σε κάθε περίπτωση, ο ρόλος της διοίκησης, και αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση, είναι να βρει νέους τρόπους να δημιουργήσει νέα έσοδα για τους μετόχους κρατώντας παράλληλα ικανοποιημένους όλους τους άλλους ενδιαφερόμενους. Το 3,5% των συνολικών εσόδων θα αποδίδεται στην κυβέρνηση και θα αναδιανέμεται στον δήμο και σε κρατικούς οργανισμούς.
Οι προσδοκίες από αυτή τη συμφωνία είναι πολύ υψηλές. Νέες επενδύσεις στο λιμάνι μας που θα οδηγήσουν σε οικονομική ανάπτυξη, προσθέτοντας νέες θέσεις εργασίας και περισσότερο πλούτο στην τοπική κοινωνία».
Τα νεότευκτα
Για τα δύο νεότευκτα επιβατηγά-οχηματαγωγά/ro-pax που θα δρομολογήσει ο όμιλος στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο υπό το σινιάλο των Μινωικών ο κ. Γκριμάλντι είπε:
«Αυτά τα πλοία θα είναι πιο αποδοτικά και πιο φιλικά προς το περιβάλλον από τα σημερινά. Και θα μπορούν να μεταφέρουν σε καμπίνες 50% περισσότερους επιβάτες. Ετσι, αντί για 200 καμπίνες, θα έχουν 300 καμπίνες. Και αντί για 2.000 επιβάτες θα μεταφέρουν 3.000. Επίσης, η μεταφορική ικανότητα οχημάτων θα αυξηθεί από 200 σε 300. Οπότε πρακτικά θα έχουν 50% μεγαλύτερη χωρητικότητα με λιγότερες εκπομπές ρύπων. Θα είναι ένα μοντέλο αποδοτικότητας και βιωσιμότητας».
Οπως αποκάλυψε ο Ιταλός πλοιοκτήτης, σκοπός του είναι να παραγγείλει μέσα στο έτος εννέα ro-pax με option και άλλα δύο, συνολικά δηλαδή 11, εκ των οποίων τα δύο είναι για την Κρήτη, τρία θα δρομολογηθoύν με το εμπορικό σινιάλο της Finnlines και εννέα με το σινιάλο της Grimaldi Lines.
Οταν του επισημάνθηκε ότι το 1 δισ. δολάρια για εννέα πλοία φαίνεται μικρό ποσό, απάντησε κάνοντας αναφορά και στην ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία: «Δεν είναι μικρό το ποσό. Είναι λογικό. Μην κρίνετε με βάση τις τιμές των ευρωπαϊκών ναυπηγείων. Είναι υψηλές και γι’ αυτό τον λόγο πλέον δεν ναυπηγούνται επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία στην Ευρώπη».
Ο κ. Γκριμάλντι άφησε αιχμές για τη μονοπωλιακή κατάσταση που υπάρχει στην Κρήτη, και συγκεκριμένα στα Χανιά.
Μιλώντας για μονοπώλια και το πόσο επηρεάζουν τον ανταγωνισμό στις γραμμές της Ιταλίας, έφερε και ένα παράδειγμα από το τι ισχύει στην Ελλάδα. Οπως είπε, «στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο, όπου υπάρχει ανταγωνισμός, τα εισιτήρια είναι φθηνά, όχι όπως συμβαίνει στα Χανιά». Εκεί δραστηριοποιείται η Attica αποκλειστικά με πλοία της ΑΝΕΚ, την οποία έχει απορροφήσει.
Οικονομικά αποτελέσματα
Σχετικά με τον όμιλο ο επικεφαλής του σχολίασε από το βήμα του συνεδρίου: «Τα οικονομικά αποτελέσματα μιλούν από μόνα τους:
■ Πέρυσι ο κύκλος εργασιών του ομίλου ανήλθε σε 5 δισ. ευρώ, ενώ το συνολικό ενεργητικό ανήλθε σε 9 δισ. ευρώ.
Το 2023 ήταν μια χρονιά-ρεκόρ και, ενώ το 2024 δεν θα φτάσει αυτό το επίπεδο, θα είναι ωστόσο μια καλή χρονιά παρά το αυξημένο κόστος του χρήματος, τον πληθωρισμό, τις γεωπολιτικές εντάσεις, την εμπόλεμη κατάσταση, τον φόρο EU-ETS και τους νέους κανόνες για τα καύσιμα.
■ Τα καλά αποτελέσματα έφεραν τα καθαρά ίδια κεφάλαια πάνω από τα 6 δισ. ευρώ για πρώτη φορά στην ιστορία μας.
■ Η χρηματοοικονομική μόχλευση που χρησιμοποιείται σήμερα είναι από τις χαμηλότερες που έχουν χρησιμοποιηθεί ποτέ και τα ίδια κεφάλαια του ομίλου δεν ήταν ποτέ τόσο υψηλά, περίπου στο 70%.
■ Ωστόσο, οι πολύ ενθαρρυντικές επιδόσεις των τελευταίων δύο ετών που μόλις περιγράψαμε δεν είναι λόγος για να επαναπαυτούμε στις δάφνες μας».
Σύμφωνα με τον κ. Γκριμάλντι, τα τελευταία δύο χρόνια υπάρχει συνεχής και αλματώδης ανάπτυξη:
■ «Μέσα σε δύο χρόνια έχουμε παραλάβει επτά νέα πλοία και έχουμε 21 ακόμη υπό κατασκευή. Μιλάμε για πέντε σειρές πλοίων που παραγγέλθηκαν σε πέντε διαφορετικά ναυπηγεία, με συνολική επένδυση περίπου 3 δισ. δολάρια. Το ποσό θα αυξηθεί κατά άλλο 1 δισ. δολάρια περίπου, εάν και όταν δώσουμε περαιτέρω παραγγελία για εννέα ακόμη πλοία ro/pax.
■ Ολες οι νέες παραγγελίες μελετώνται διεξοδικά, ώστε να είναι κατάλληλες για τη μελλοντική τους ανάπτυξη.
■ Τα πλοία αυτά διαθέτουν μεγάλη καρίνα για την εκμετάλλευση οικονομιών κλίμακας, υβριδική πρόωση ή συστήματα καθαρισμού καυσαερίων, δεκάδες ρευστοδυναμικές συσκευές, αυτοματοποιημένο ταξίδι, συστήματα βελτιστοποίησης του ταξιδιού, καθώς και μεγάλα πακέτα μπαταριών και ηλιακών πάνελ.
■ Η μέση ηλικία του στόλου του ομίλου Grimaldi είναι ήδη κατά 40% μικρότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου ro/ro και η παράδοση των νεότευκτων θα τη μειώσει ακόμη περισσότερο.
■ 12 πλοία θα αντικαταστήσουν παλιότερα πλοία στη short sea και έξι πλοία στην deep sea.
■ Λαμβάνοντας υπόψη τις προγραμματισμένες επενδύσεις, η συνολική επιφάνεια των ηλιακών μας πάνελ που είναι εγκατεστημένα στη στεριά και στο πλοίο θα είναι ισοδύναμη σε μέγεθος με 12 γήπεδα ποδοσφαίρου».
Προστατευτισμός
Στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου ο κ. Γκριμάλντι ήταν καταγγελτικός για το θέμα του προστατευτισμού σε επίπεδο Ε.Ε., με αφορμή την πρόθεση της Ενωσης να επιβάλει δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα. Αλλωστε, στα σχέδια του ομίλου είναι να μετατραπεί το λιμάνι του Ηρακλείου, μεταξύ άλλων, σε διαμετακομιστικό κόμβο για την εισαγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα στην Ευρώπη.
«Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα φτάνουν στα 25 εκατομμύρια τον χρόνο. Εξάγει δε 400.000 τον μήνα, ενώ πριν από πέντε χρόνια δεν έφταναν οι εξαγωγές τις 400.000 τον χρόνο. Η Κίνα παράγει περισσότερα αυτοκίνητα από κάθε άλλη χώρα – και από τη Γερμανία και την Ιαπωνία και τις ΗΠΑ. Παράλληλα οι Κινέζοι εισάγουν ευρωπαϊκά αυτοκίνητα.
Και τώρα οι Γερμανοί, ως Ευρωπαϊκή Ένωση, θέλουν να επιβάλουν τέλη στα κινεζικά αυτοκίνητα, στη χώρα που είναι η μεγαλύτερη εισαγωγέας των γερμανικών αυτοκινήτων. Και μιλάμε για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δηλαδή φιλικά προς το περιβάλλον», ανέφερε σαν να ήθελε να υπογραμμίσει την απουσία λογικής σε αυτές τις πολιτικές.
Τόνισε ακόμα ότι ο όμιλος εστιάζει σε πλοία μεταφοράς οχημάτων, στα car carriers και τα ro/pax και έχει ίσως το μεγαλύτερο ναυπηγικό πρόγραμμα σε εξέλιξη. Πρόσθεσε, δε, ότι με τα πλοία που ναυπηγεί στην Κίνα, θέλει να συμμετάσχει στο εξαγωγικό έργο της ασιατικής χώρας.
Ο κ. Γκριμάλντι αναφέρθηκε και στο κοινωνικό έργο της οικογένειας: «Επειδή μας διακατέχει μια αίσθηση ευθύνης και ευγνωμοσύνης προς όλους αυτούς τους ανθρώπους, το 2007 η οικογένειά μας ίδρυσε το Ιδρυμα Grimaldi, όπου επενδύουμε μέρος των κερδών μας για τη χρηματοδότηση φιλανθρωπικών έργων. Από τότε οι δωρεές έχουν ξεπεράσει τα 52 εκατ. ευρώ. Εχουμε χρηματοδοτήσει περίπου 400 κοινωνικά έργα και σκοπεύουμε να υποστηρίξουμε πολλά περισσότερα».
Διαβάστε ακόμη
Μετρό: Το δύσκολο ταξίδι της Γραμμής 4 – Πού υπάρχουν εμπόδια
Ξένοι millionaires αγοράζουν πολυτελείς κατοικίες στην Ελλάδα (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα