Τους τελευταίους μήνες γίναμε μάρτυρες της ανόδου της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου αλλά και των τιμών πώλησης φορτηγών πλοίων.

Τώρα στο τρένο ανόδου ανέβηκαν και τα δεξαμενόπλοια και ειδικά τα VLCC.

Η άνοδος οφείλεται μεταξύ άλλων και στην μικρότερη προσφορά χωρητικότητας αφού ο στόλος των δεξαμενόπλοιων πρόκειται να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια καθώς όχι μόνο το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο από τον Ιούνιο του 2000, αλλά και τα νέα συμβόλαια ναυπήγησης το 2022 μέχρι στιγμής δεν είναι τόσα όσα προηγούμενα χρόνια.

“Ειδικά στο μέγεθος των δεξαμενόπλοιων VLCC, μόνο 41 πλοία είναι σε παραγγελία, με 21 από αυτά να έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν το 2022 και 20 πλοία να προγραμματίζονται για παράδοση το 2023-2024” επισημαίνουν οι αναλυτές της Xclusiv Shipbrokers και προσθέτουν:

“Αν αναλογιστούμε ότι 61 ενεργά πλοία είναι άνω των 20 ετών και περίπου 150 VLCC μεταξύ 16 και 20 ετών, μπορούμε να δούμε ότι η πιθανότητα μείωσης του στόλου VLCC τα επόμενα χρόνια είναι αρκετά υψηλή”.

Εν τω μεταξύ, οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας έδωσαν μεγάλη ώθηση στις θαλάσσιες εξαγωγές αργού αμερικανικού πετρελαίου, οι οποίες πλησιάζουν τα ιστορικά υψηλά στα 4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, με προβλέψεις για αύξηση στα 4,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2023.

“Αυτό σίγουρα θα δοκιμάσει το Τα όρια χωρητικότητας του στόλου VLCC και σε συνδυασμό με την πρόβλεψη μείωσης του στόλου από το 2023-2024 και μετά, καθιστά την ώθηση των ναύλων σε υψηλότερα επίπεδα από σήμερα περισσότερο από εμφανής” επισημαίνουν οι αναλυτές:

“Αν ληφθεί επίσης υπόψη το γεγονός ότι η πρόσθετη ζήτηση για αμερικανικό αργό αναμένεται να προέλθει κυρίως από ασιατικές χώρες, τότε η άνοδος των VLCCs είναι εδώ για να μείνει.

Οι ναύλοι VLCC έχουν ήδη αποκτήσει ανοδική δυναμική εδώ και περίπου ένα μήνα. Αν και τα lockdown στην Κίνα λόγω της πανδημίας είχαν ωθήσει τους ναύλους των VLCC σε αρνητικό πρόσημο για μήνες, τώρα οι κύριες διαδρομές επέστρεψαν στις βόρειες περιοχές και πιθανότατα θα παραμείνουν.

Στις 22 Ιουλίου, το TD1 ήταν -17.903 USD, 52% αυξήθηκε από τις 24 Ιουνίου και 47% αυξήθηκε από τις 20 Μαΐου, ενώ το TD15 ήταν στα 10.829 USD, έχοντας αυξηθεί 188% από τις 24 Ιουνίου και 196% από τις 20 Μαΐου.

Αγοραπωλησίες

Αντίστοιχα, με την αύξηση των ναύλων και η προοπτική ακόμη μεγαλύτερη άνοδο ενίσχυσαν επίσης τις τιμές πώλησης.

“Λαμβάνοντας υπόψη την υψηλή τιμή ενός νεότευκτου VLCC, περίπου 120 εκατομμύρια δολάρια US, και την περιορισμένη διαθεσιμότητα των ναυπηγείων, δεν είναι περίεργο ότι οι τιμές για τα μεταχειρισμένα κινούνται ανοδικά.

“ Ένα VLCC 5 ετών κοστολογείται τώρα στα 82 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, ενώ πριν από ένα μήνα ήταν 77 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ και πριν από ένα χρόνο στα 72 δολάρια.

Συνεπώς, ένα VLCC 10 ετών κοστολογείται τώρα στα 57 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ένα πριν από ένα μήνα ήταν 54 εκατ. USD και πριν από ένα χρόνο στα 50 εκατ. USD” επισημαίνουν στο εβδομαδιαίο report οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers.

Αλλά δεν είναι μόνο τα VLCC, καθώς η δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες εν γένει δεξαμενόπλοιων έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία 3 χρόνια. Συνολικά 325 πλοία πωλήθηκαν, ποσοστό αύξηση περίπου 36%, 121% & 71% σε σύγκριση με το ίδιο περίοδο 2021, 2020 & 2019 αντίστοιχα.

Σημειώθηκε σημαντική αύξηση του όγκου των συναλλαγών των δεξαμενόπλοιων κλάσης Ice.

Πιο συγκεκριμένα, από τις αρχές του 2022, οι πλοιοκτήτες έχουν δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για τα δεξαμενόπλοια κλάσης ice καθώς 59 από αυτά άλλαξαν χέρια.

Ο αριθμός αυτός είναι κάτι παραπάνω από σημαντικός, αν λάβει κανείς υπόψη του ότι κατά τη διάρκεια όλων των οικονομικών ετών του 2021 και του 2020 πωλήθηκαν μόνο 41 και 26 δεξαμενόπλοια ice class αντίστοιχα.
Αυτή η αύξηση εντός του 2022, παρατηρήθηκε κυρίως στα τμήματα MR1 & Aframax, με το 30% των πωλήσεων της κατηγορίας Ice να αφορά τον τομέα MR1, ενώ το 22% είναι Aframaxes.

Επιπλέον, αυτό το αυξημένο ενδιαφέρον για τα δεξαμενόπλοια κατηγορίας ice μεταφράζεται επίσης σε αύξηση των τιμών των μεταχειρισμένων.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η αύξηση τιμών από το 2020 έως σήμερα για μεταχειρισμένα Ice class Aframax & MR1 που κατασκευάστηκαν μεταξύ 2005-2006. Eιδικότερα, η αξία για ένα Νοτιοκορεάτικο 15χρονο Aframax ήταν 14 εκατομμύρια το 2020, ενώ τώρα ένα 17χρονο Aframax κοστίζει περίπου 24,7 USD, που ισοδυναμεί με αύξηση 76%.

Στον τομέα MR1, οι τιμές έχουν βελτιωθεί περίπου κατά 33%, καθώς ένα 15χρονο πλοίο νοτιοκορεατικής κατασκευής κόστιζε 9 εκατομμύρια USD το 2020, ενώ ένα 16χρονο πλοίο της Ν. Κορέας αξίζει σήμερα περίπου 12 εκατομμύρια USD.

Διαβάστε ακόμη:

Ξέμεινε από καύσιμα το Χρηματιστήριο – Stop στο 5ήμερο ανοδικό ράλι

Η μετοχή που… ευνοείται από την ευλογιά των πιθήκων – Γιατί κάνει ράλι 60%

Το ξαφνικό deal του Ερρίκος Ντυνάν, η Εθνική που… δεν θέλει γάμους, η μάχη του Πειραιά και οι δουλειές Βασιλάκη – Φουρλή