Από τις 15 έως τις 18 Ιουλίου πραγματοποιήθηκε στο Πεκίνο η τρίτη σύνοδος ολομέλειας της 20ής Κεντρικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας. Το θέμα αυτής της ολομέλειας είναι η περαιτέρω εμβάθυνση των μεταρρυθμίσεων συνολικά για την προώθηση του κινεζικού εκσυγχρονισμού και έχει προσελκύσει την ευρεία προσοχή της διεθνούς κοινότητας. Για τις σχέσεις Ελλάδας και Κίνας και για τις προοπτικές αναφέρθηκε ο πρέσβης της Κίνας Xiao Junzheng.
Ποιες νέες ευκαιρίες θα φέρει η Τρίτη Σύνοδος Ολομέλειας στη συνεργασία Κίνας-Ελλάδας;
Η συνολική εμβάθυνση των μεταρρυθμίσεων και το άνοιγμα υψηλού επιπέδου της Κίνας δεν θα ωφελήσει μόνο τον κινεζικό λαό, αλλά θα δημιουργήσει και νέες ευκαιρίες για χώρες σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.
1) Νέες ευκαιρίες για την από κοινού οικοδόμηση έργων BRI υψηλής ποιότητας μεταξύ Κίνας και Ελλάδας.
Η Κίνα και η Ελλάδα είναι φυσικοί εταίροι στην από κοινού οικοδόμηση της BRI. Η συνεργασία μας έχει δημιουργήσει υποδειγματικά έργα όπως το λιμάνι του Πειραιά. Πρόσφατα, το λιμάνι βραβεύτηκε με τον τίτλο “Πρωταθλητής της Ελληνικής Οικονομίας” και άλλα βραβεία, τα οποία αποτελούν σημαντική αναγνώριση από την ελληνική κοινωνία για τη συμβολή του λιμανιού του Πειραιά στην προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης της Ελλάδας ως κορυφαίου λιμανιού στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο. Η Κίνα θα βελτιώσει τους μηχανισμούς για την προώθηση της από κοινού οικοδόμησης υψηλής ποιότητας BRI, συνεχίζοντας να εφαρμόζει το σχέδιο δράσης για την επιστημονική και τεχνολογική καινοτομία Belt and Road και ενισχύοντας τις πολυμερείς πλατφόρμες συνεργασίας στην πράσινη ανάπτυξη, την ψηφιακή οικονομία, την τεχνητή νοημοσύνη, την ενέργεια, τη φορολογία, τη χρηματοδότηση και τη μείωση του κινδύνου καταστροφών. Η Κίνα θα βελτιώσει το ολοκληρωμένο δίκτυο ξηράς-θάλασσας-αέρος και θα οικοδομήσει ένα τρισδιάστατο δίκτυο συνδεσιμότητας για την BRI και θα προωθήσει μεγάλα εμβληματικά έργα και μικρά αλλά όμορφα έργα διαβίωσης.
Στο μέλλον, η Κίνα και η Ελλάδα μπορούν να εμβαθύνουν τη συνεργασία σε παραδοσιακούς τομείς όπως οι μεταφορές, η ναυτιλία, η ενέργεια, οι τηλεπικοινωνίες και τα χρηματοοικονομικά, ενώ παράλληλα θα διευρύνουν τις ευκαιρίες συνεργασίας στους τομείς της πράσινης, ψηφιακής και τεχνολογικής τεχνολογίας και της μείωσης του κινδύνου καταστροφών. Μπορούμε να συνεργαστούμε για να διευκολύνουμε την είσοδο περισσότερων ελληνικών προϊόντων στην κινεζική αγορά, να ενισχύσουμε την ταχεία χερσαία-θαλάσσια διαδρομή Κίνας-Ευρώπης και να προωθήσουμε τη μακροπρόθεσμη, σταθερή και βιώσιμη ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά.
2) Νέες ευκαιρίες για πράσινη συνεργασία μεταξύ Κίνας και Ελλάδας
Η συνεργασία μεταξύ της Κίνας και της Ελλάδας στον πράσινο μετασχηματισμό αυξάνεται σταδιακά, γεγονός που βοηθά την Ελλάδα να εφαρμόσει την εθνική της στρατηγική για την ενέργεια και το κλίμα και να προωθήσει τον πράσινο μετασχηματισμό. Το έργο αιολικής ενέργειας στη Θράκη, το οποίο επενδύθηκε από την China Energy, παρήγαγε περίπου 632 εκατομμύρια kWh πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας, καλύπτοντας τις ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια 30.000 ελληνικών νοικοκυριών, γεγονός που ισοδυναμεί με μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά περίπου 630.100 τόνους και εξοικονόμηση 255.300 τόνων τυποποιημένου άνθρακα, παρέχοντας έτσι στήριξη στην ενεργειακή μετάβαση της Ελλάδας.
Από το 2023, όταν τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα εισήλθαν για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά, μάρκες όπως οι MG, BYD, Seres, Dongfeng Voyah και Lynk & Co έχουν εξάγει σχεδόν 3.000 ηλεκτρικά οχήματα στην Ελλάδα, καθιστώντας την Κίνα τη 10η μεγαλύτερη πηγή εισαγωγών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Τον Μάιο του τρέχοντος έτους, 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία από την κινεζική Yutong παραδόθηκαν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, επιταχύνοντας σημαντικά τη διαδικασία εκσυγχρονισμού και πρασίνισης του τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα και βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
Η ολομέλεια αποφάσισε ότι η Κίνα θα επιταχύνει τον ολοκληρωμένο πράσινο μετασχηματισμό της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης και θα υποστηρίξει τις επιχειρήσεις στην αναβάθμιση των παραδοσιακών βιομηχανιών με ψηφιακές και πράσινες τεχνολογίες. Στο μέλλον, η Κίνα και η Ελλάδα μπορούν να συνδυάσουν καλύτερα τα πλεονεκτήματα της πράσινης τεχνολογίας της Κίνας με τις γεωγραφικές και φυσικές συνθήκες της Ελλάδας για τη συνεχή εμβάθυνση της συνεργασίας στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τις πράσινες μεταφορές, τις τεχνολογίες προστασίας του περιβάλλοντος και άλλους τομείς.
3) Νέες ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις να επενδύσουν στην Κίνα
Κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, στην Κίνα ιδρύθηκαν 26.870 νέες επιχειρήσεις που χρηματοδοτούνται από το εξωτερικό, σημειώνοντας αύξηση 14,2% σε ετήσια βάση. Αυτό αποδεικνύει ότι οι ξένες εταιρείες συνεχίζουν να είναι αισιόδοξες για την κινεζική αγορά και είναι όλο και πιο σίγουρες για την επέκταση των επενδύσεών τους στην Κίνα.
4) Νέες ευκαιρίες για θαλάσσια συνεργασία
Τόσο η Κίνα όσο και η Ελλάδα είναι σημαντικά ναυτιλιακά έθνη που εκτιμούν ιδιαίτερα την προστασία και τη βιώσιμη χρήση των ωκεανών και των θαλάσσιων πόρων. Και οι δύο έχουμε μακρόβιους θαλάσσιους πολιτισμούς. Η Κίνα είναι παγκόσμιος ηγέτης στη ναυπηγική βιομηχανία και στις εισαγωγές και εξαγωγές αγαθών, ενώ η Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο. Η θαλάσσια συνεργασία μας έχει γίνει ένας σημαντικός κρίκος στις σχέσεις Κίνας-Ελλάδας.
Η Κίνα είναι πρόθυμη να ενισχύσει τη στρατηγική ευθυγράμμιση με την Ελλάδα, εστιάζοντας στην ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας, την ενίσχυση της ναυτιλιακής τεχνολογικής καινοτομίας, τη βελτίωση της παγκόσμιας ναυτιλιακής διακυβέρνησης και την προστασία του θαλάσσιου οικολογικού περιβάλλοντος. Η Κίνα είναι έτοιμη να διερευνήσει τις δυνατότητες συνεργασίας με την Ελλάδα στη θαλάσσια τεχνολογία, την πράσινη ναυτιλία, την πρόληψη και τον μετριασμό των καταστροφών. Θα αξιοποιήσουμε περαιτέρω τις ηγετικές επιδράσεις του λιμανιού του Πειραιά, θα το συνδέσουμε καλύτερα με τον σιδηρόδρομο Ουγγαρίας-Σερβίας και θα συζητήσουμε τη δημιουργία ενός πάρκου οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας με βάση το λιμάνι του Πειραιά, ώστε να μετατρέψουμε τον Πειραιά σε περιφερειακό και παγκόσμιο κόμβο logistics. Θα αξιοποιήσουμε περαιτέρω τις διεθνείς ναυτιλιακές εκθέσεις και τις ομαδικές επισκέψεις για να προωθήσουμε τη διμερή συνεργασία στη ναυτιλιακή βιομηχανία, επεκτεινόμενη σταδιακά σε ολόκληρη την αλυσίδα της βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής, του σχεδιασμού, του μάρκετινγκ, της μεταφοράς, της εφοδιαστικής και της αποθήκευσης, καθώς και της χρηματοοικονομικής ασφάλισης.
Οι προοπτικές για την Κίνα και την Ελλάδα να επεκτείνουν τη συνεργασία στον τομέα της εφοδιαστικής με βάση το λιμάνι του Πειραιά, καθώς και τη συνεργασία στον τομέα της ναυτικής διαιτησίας.
Η Ελλάδα βρίσκεται στο σταυροδρόμι της Ασίας, της Ευρώπης και της Αφρικής και αποτελεί σημαντική πύλη από την Ασία προς την Ευρώπη. Με τις κοινές προσπάθειες της Κίνας και της Ελλάδας, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού του Πειραιά είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη και η Κίνα υποστηρίζει την ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά σε κορυφαίο κόμβο logistics παγκόσμιας κλάσης. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, πιστεύω ότι το λιμάνι του Πειραιά πρέπει να κάνει τα εξής: Πρώτον, να βελτιώσει το λιμενικό σύστημα συλλογής και διανομής, ιδίως να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών του λιμένα και να αναβαθμίσει το επίπεδο ηλεκτροκίνησης των μηχανών- Δεύτερον, να προωθήσει την κατασκευή του Πάρκου Logistics Πειραιά, να προωθήσει την ολοκληρωμένη ανάπτυξη του Πειραιά ως λιμένα, βιομηχανικού κέντρου και πόλης και να δημιουργήσει μια νέα ατμομηχανή για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας- Τρίτον, να ενισχύσει την κατασκευή εγκαταστάσεων παραλαβής ενέργειας στην ξηρά και εγκαταστάσεων πλήρωσης υγροποιημένου φυσικού αερίου στο λιμάνι του Πειραιά, ώστε να ενισχύσει την ελκυστικότητα της ανάπτυξης των logistics του λιμένα Πειραιά μέσω του πράσινου μετασχηματισμού. Πρόκειται για ένα συστηματικό έργο και μια μακροπρόθεσμη διαδικασία. Η κινεζική επιχείρηση είναι πρόθυμη να το συζητήσει και να το προωθήσει με τους Έλληνες εταίρους.
Η ναυτική διαιτησία είναι ένας σημαντικός τρόπος επίλυσης ναυτιλιακών και εμπορικών διαφορών, με τα πλεονεκτήματα του χαμηλού χρονικού κόστους και της ευέλικτης επίλυσης. Πριν από δύο εβδομάδες, αντιπροσωπεία της Επιτροπής Ναυτικής Διαιτησίας της Κίνας επισκέφθηκε με επιτυχία την Ελλάδα. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης είχε διεξοδικές ανταλλαγές με την Ελληνική Ένωση Ναυτικού Δικαίου, την Ένωση Ναυτικής Διαιτησίας Πειραιά και σχετικές δικηγορικές εταιρείες. Η Κίνα και η Ελλάδα είναι και οι δύο μεγάλες ναυτιλιακές χώρες στον κόσμο, και υπάρχουν ευρείες προοπτικές συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών μας στον τομέα της ναυτικής διαιτησίας. Ως επόμενο βήμα, οι δύο πλευρές μας θα μπορούσαν να συνεχίσουν να ενισχύουν τις ανταλλαγές στον τομέα της ναυτικής διαιτησίας. Καλωσορίζουμε τους Έλληνες νομικούς εμπειρογνώμονες να παρέχουν σχετικές υπηρεσίες στους οργανισμούς ναυτικής διαιτησίας της Κίνας, έτσι ώστε να ενισχύσουμε από κοινού το επίπεδο και τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της ναυτικής διαιτησίας μεταξύ των δύο χωρών μας.
Το λιμάνι του Πειραιά
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία διαρκεί πλέον περισσότερο από οκτώ μήνες από το ξέσπασμά της τον περασμένο Νοέμβριο, είχε σημαντικές επιπτώσεις στη σταθερότητα των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού. Η συντριπτική πλειονότητα των ναυτιλιακών εταιρειών παγκοσμίως αναγκάστηκε να πλεύσει γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και μέσω των Στενών του Γιβραλτάρ πριν εισέλθει στη Μεσόγειο Θάλασσα. Προκειμένου να μειώσουν το οικονομικό κόστος, αυτές οι ναυτιλιακές εταιρείες εκφόρτωσαν τα φορτία τους σε εμπορευματοκιβώτια για το λιμάνι του Πειραιά σε λιμάνια της Ισπανίας στη Δυτική Μεσόγειο και στράφηκαν σε μικρότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που σήμαινε μεγαλύτερους χρόνους διέλευσης. Δηλαδή, μετά την αναδρομολόγηση και την αλλαγή πλοίων, ο χρόνος μεταφοράς από την Άπω Ανατολή στο λιμάνι του Πειραιά αυξήθηκε από τις αρχικές 14 ημέρες σε 28 ημέρες. Η COSCO έκανε επίσης παράκαμψη της διαδρομής, αλλά δεν υιοθέτησε την πρακτική της αλλαγής πλοίων στα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου. Αντίθετα, επιμένει να ζητά από τα μεγάλα πλοία να προσεγγίζουν απευθείας το λιμάνι του Πειραιά και ο χρόνος μεταφοράς αυξήθηκε μόνο από τις αρχικές 14 ημέρες σε 22 ημέρες, ώστε να διασφαλίζονται στο μέγιστο δυνατό βαθμό τα συμφέροντα των Ελλήνων εισαγωγέων.
Η COSCO Shipping δεν εξέτασε απλώς το ζήτημα από την άποψη του οικονομικού κόστους, ούτε απλώς μετακύλισε το κόστος της παράκαμψης στους Έλληνες εισαγωγείς, όπως άλλες ναυτιλιακές εταιρείες. Αυτό αντικατοπτρίζει πλήρως την υποστήριξή της προς τον ελληνικό λαό και την ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά.
Θα ήθελα επίσης να παρουσιάσω το γεγονός ότι το λιμάνι του Πειραιά αντιλήφθηκε προληπτικά τη θετική τάση της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας και πέτυχε διακίνηση 55.000 επιβατών στον τερματικό σταθμό κρουαζιέρας το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, αύξηση 50,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, και γενικά διατήρησε λειτουργική σταθερότητα.
Διαβάστε ακόμη
Γιατί επιδεινώνεται το sell-off στις αγορές (πίνακες)
YΠΕΘΟ: 10.000 έλεγχοι καταγγελιών τον Ιούλιο σε αιγιαλό και παραλίες
Βάζουμε πάγο στο κρασί; Η απάντηση μπορεί να σας εκπλήξει
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ