Νέα αστάθεια απειλεί την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Η πρώτη απεργία των λιμενεργατών της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ από το 1977 άρχισε χθες, Τρίτη 1-10-2024. Οι λιμενεργάτες απέρριψαν ως μη ικανοποιητική την προσφορά που κατέθεσαν οι εργοδότες την τελευταία στιγμή για αυξήσεις μισθών. Τα μέλη του συνδικάτου ανέλαβαν την περιφρούρηση των τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων. Όπως επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές αν δεν λήξει σύντομα η απεργία, οι οικονομικές επιπτώσεις στο διεθνές εμπόριο θα είναι σοβαρές.
Μόνο στα λιμάνια της περιοχής της Νέας Υόρκης υπάρχουν 100.000 εμπορευματοκιβώτια που περιμένουν να εκφορτωθούν ενώ προς αυτά κατευθύνονται 35 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
«Οι συνέπειες θα είναι σοβαρές, όχι μόνο λόγω της συμφόρησης στα λιμάνια των ΗΠΑ, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι τα πλοία αυτά θα καθυστερήσουν να επιστρέψουν στην Απω Ανατολή για το επόμενο ταξίδι» επισημαίνουν αναλυτές και προειδοποιούν: «Μια απεργία διάρκειας μόλις μιας εβδομάδας θα επηρεάσει τα δρομολόγια των πλοίων που αναχωρούν από την Άπω Ανατολή για ταξίδια προς τις ΗΠΑ στα τέλη Δεκεμβρίου και καθ’ όλη τη διάρκεια του Ιανουαρίου».
Η απεργία επηρεάζει 36 εμπορικά λιμάνια μέσω των οποίων πραγματοποιούνται περισσότερες από τις μισές εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων της χώρας, διευκολύνοντας τη μεταφορά των πάντων, από παιχνίδια μέχρι φρέσκα φρούτα και πυρηνικούς αντιδραστήρες, όπως δήλωσε ο ανώτερος αναλυτής μετοχών της JPMorgan, Brian Ossenbeck, σε έκθεση που μοιράστηκε με το ABC News.
Πολλοί από τους μεγάλους παίκτες έσπευσαν να εισαγάγουν νωρίτερα εποχιακά προϊόντα όπως τα αποκριάτικα για το Halloween και χριστουγεννιάτικα.
Η Διεθνής Ένωση Λιμενεργατών,(ILA) αφού τονίζει «πρώτα η Αμερική» στη συνέχεια καυτηριάζει την κατάσταση:
«Είναι ντροπή το γεγονός ότι οι περισσότερες από αυτές τις ναυτιλιακές εταιρείες που ανήκουν σε ξένες εταιρείες εμπλέκονται σε μια επιχείρηση ‘make and take’. Θέλουν να βγάλουν κέρδη δισεκατομμυρίων δολαρίων στα λιμάνια των Ηνωμένων Πολιτειών, στις πλάτες των Αμερικανών λιμενεργατών της ILA, και να πάρουν αυτά τα κέρδη από αυτή τη χώρα και να τα βάλουν στις τσέπες των ξένων ομίλων».
Ο πρόεδρος της ILA Χάρολντ Ντάγκετ δήλωσε σε ανάρτηση στο Facebook τη Δευτέρα ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι «άπληστοι μπάσταρδοι που το μόνο που θέλουν είναι χρήματα, χρήματα, χρήματα – και δεν δίνουν δεκάρα για εμάς».
Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν εξέδωσε την Τρίτη δήλωση στην οποία τόνισε τα ισχυρά κέρδη που απολαμβάνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες τα τελευταία χρόνια, καθώς και τις θυσίες που έκαναν οι λιμενεργάτες κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Ο Μπάιντεν ζήτησε μια δίκαιη προσφορά από την Αμερικανική Ναυτιλιακή Συμμαχία ή USMX, μια οργάνωση που διαπραγματεύεται εκ μέρους των εργοδοτών των λιμενεργατών.
«Ήρθε η ώρα η USMX να διαπραγματευτεί μια δίκαιη σύμβαση με τους λιμενεργάτες που να αντικατοπτρίζει την ουσιαστική συμβολή τους στην οικονομική μας επιστροφή», ανέφερε ο Μπάιντεν στη δήλωσή του.
«Είμαστε έτοιμοι να αγωνιστούμε όσο χρειαστεί, να παραμείνουμε σε απεργία για όποιο χρονικό διάστημα χρειαστεί, για να πετύχουμε τους μισθούς και την προστασία από τον αυτοματισμό που αξίζουν τα μέλη του ILA», δήλωσε ο πρόεδρος του ILA Χάρολντ Ντάγκετ.
Μια παρατεταμένη στάση εργασίας αρκετών εβδομάδων ή μηνών θα μπορούσε να αναζωπυρώσει τον πληθωρισμό για ορισμένα αγαθά και να προκαλέσει απολύσεις στους κατασκευαστές, καθώς οι πρώτες ύλες στερεύουν, δήλωσαν οι ειδικοί.
«Μια απεργία θα ήταν πολύ, πολύ αποδιοργανωτική», δήλωσε στο ABC News ο Τζέισον Μίλερ, καθηγητής διαχείρισης της αλυσίδας εφοδιασμού στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, ο οποίος παρακολουθεί στενά τις εισαγωγές.
«Δεν μπορείτε να πάρετε όλο αυτό το φορτίο και είτε να το στείλετε σε άλλα λιμάνια είτε να το βάλετε σε αεροπλάνα», πρόσθεσε ο Μίλερ. «Δεν υπάρχει σχέδιο Β».
Ο Μπάιντεν διατηρεί την εξουσία να αποτρέψει ή να σταματήσει μια απεργία βάσει του νόμου Taft-Hartley του 1947. Το Εμπορικό Επιμελητήριο των ΗΠΑ έστειλε επιστολή στον Μπάιντεν τη Δευτέρα, με την οποία προέτρεπε τον Λευκό Οίκο να παρέμβει, κάτι που έχει δηλώσει προηγουμένως ότι δεν πρόκειται να κάνει. Ο Λευκός Οίκος ανέφερε στο ABC News σε ανακοίνωσή του ότι τις τελευταίες ημέρες βρίσκεται σε επαφή τόσο με το συνδικάτο όσο και με τη διοίκηση.
Μια παρατεταμένη απεργία στα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής και της Ακτής του Κόλπου θα μπορούσε να αυξήσει μέτρια τις τιμές για μια σειρά αγαθών, δήλωσαν ειδικοί στο ABC News. Αυτή η ανοδική πίεση στις τιμές θα προέκυπτε από την έλλειψη προϊόντων που έχουν εμπλακεί στο μπλοκάρισμα της αλυσίδας εφοδιασμού, αφήνοντας πάρα πολλά δολάρια να κυνηγούν πολύ λίγα είδη, πρόσθεσαν.
Τα τρόφιμα είναι ιδιαίτερα ευάλωτα σε μια αύξηση των τιμών, καθώς τα τρόφιμα θα μπορούσαν να χαλάσουν, αν οι προμηθευτές έστελναν τα προϊόντα νωρίτερα για να ελαχιστοποιήσουν τις επιπτώσεις της απεργίας, όπως έκαναν για ορισμένα άλλα αγαθά, δήλωσε στο ABC News ο Άνταμ Κάμινς, ανώτερος διευθυντής οικονομικών ερευνών της Moody’s Analytics.
Επιπλέον, ένα σημαντικό ποσοστό των εισαγόμενων ανταλλακτικών αυτοκινήτων της χώρας περνάει από τα λιμάνια που επηρεάζονται από μια πιθανή απεργία, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει αύξηση των τιμών των οχημάτων εάν η απεργία συνεχιστεί.
Διαβάστε ακόμη:
ΤΧΣ: Mείωσε το εύρος τιμών στο placement της Εθνικής Τράπεζας από €7,40 έως €7,65
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα