Οι κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ στην Cosco πριν από δύο σχεδόν εβδομάδες διότι ο κινεζικός κολοσσός συνέχιζε να φορτώνει πετρέλαιο από το Ιράν που είναι στο στόχαστρο των αμερικάνων έχει ως αποτέλεσμα να εκτοξευθούν τα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια και μαζί με αυτά και οι τιμές των μετοχών των εισηγμένων στα χρηματιστήρια ναυτιλιακών εταιρειών με tankers.
Ένα υπερ δεξαμενόπλοιο-VLCC χωρητικότητας άνω των 300.000 ναυλώνεται σήμερα στις 120.000 δολάρια ημερησίως από 60.000 που ήταν πριν από λίγες ημέρες, αύξηση 100%. Επίσης δεξαμενόπλοια τύπου aframax ναυλώνονται από 30.000 έω 60.000 δολάρια την ημέρα από 20.000-30.000 πριν από λίγο καιρό. Τα δεξαμενόπλοια τύπου suezmax ναυλώνονται 80-7-.000 ημερησίως από 25.000 πριν από 10 ημέρες.
Την ίδια ώρα οι μεταφορικές ανάγκες αυξάνουν:
Τα διυλιστήρια προμηθεύονται μεγάλες ποσότητες πετρελαίου ώστε να μπορούν να τις επεξεργαστούν και να προσφέρουν το νέο αποθειωμένο καύσιμο του οποίου η ζήτηση θα εκτοξευχθεί καθώς αλλάζει το καθεστώς στα καύσιμα: από την 1η Ιανουαρίου 2020 όλα τα πλοία παγκοσμίως θα πρέπει να χρησιμοποιούν καύσιμα με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0.50% από 3.50% που ισχύει έως σήμερα εκτός αν έχουν τοποθετημένη μηχάνημα αποθείωσης – scrubber. Ο καινούριος κανονισμός του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού- ΙΜΟ επίσης προβλέπει και την απαγόρευση μεταφοράς καυσίμου με θείο πάνω από το 0.50% μετά την 1η Μαρτίου 2020. Ως συνέπεια και καθώς πολλές χώρες δημιουργούν αποθεματικά σε καύσιμα αυξανονται επιπλέον οι μεταφορικές ανάγκες.
Οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 25% του στόλου παγκοσμίως
Η εξέλιξη ευνοεί ιδιαίτερα τον ελληνικό εφοπλισμό μετά από τρία δύσκολα χρόνια. Ένα στα τέσσερα δεξαμενόπλοια είναι ελληνικλής ιδιοκτησίας και ευνοείται από τον διπλασιασμό ή και τον τριπλασιασμό των εσόδων από το μεταφορικό έργο. Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα στοιχεία της Carksons στην κορυφή βρίσκουμε:
-Τον Όμιλο Τσάκου με την εισηγμένη ΤΕΝ έχουν 74
– Την Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου με 66
-Τον Γιώργο Προκοπίου με τις εταιρείες Dynacom/Dynagas/Sea Trades με 65
– Τη Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου με 58
– Τον Όμιλο Αγγελικούση με 52
– Τον Γιώργο Οικονόμου με τις Cardiff/TMS με 50
-Τη Navios της Αγγελικής Φράγκου με 46 δεξαμενόπλοια
-Την Capital ship management συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη με 44
– Tην AVIN οικογένειας Βαρδινογιάννη με 36
– Την East Med του Θανάση Μαρτίνου με 30
-Marmaras/delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη με 30
– Eletson Corporation, των οικογενειών Καρασταμάτη, Κέρτσικοφ, Χατζηελευθεριάδη με 23
– Alpha/Amethyst/Pantheon της Αννας Αγγελικούση με 22
-Consolidated Marine της οικογένειας Λάτση με 22
– Springfield συμφερόντων Ωνάση με 22
-Kyklades Maritime του Γιάννη Αλαφούζου με 17
Με βάση τα στατιστικά στοιχεία του διεθνούς ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons για το ποιοί Έλληνες έχουν τα περισσότερα VLCC, αναφέρονται οι εξής:
– Γιάννης Αγγελικούσης με 42 υπερ-δεξαμενόπλοια βρίσκεται στην κορυφή.
– η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου με 16 κομμάτια
– Η Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη με 10
– Η EasterMed του Θανάση Μαρτίνου με εννέα
– To Embiricos Group με εννέα της οικογένειας Εμπειρίκου
– Η Alpha tankers της Άννας Αγγελικούση με οκτώ
– Η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου με επτά
– Ο Γιώργος Οικονόμου με τρία VLCC ,εκ των οποίων δύο ανήκουν στον στόλο της Cardiff και ένα στην εισηγμένη Dryships
– Έξι έχει η Kyklades Maritime του Γιάννη Αλαφούζου
– Ο Όμιλος Τσάκου, των καπετάν Παναγιώτη και του γιού του Νίκου, με δύο υπερ δεξαμενόπλοια
– Η Cetrofin του Δημήτρη Προκοπίου με δύο και
– Chandris Group με δύο