Έλλειψη επαρκούς αριθμού εμπορευματοκιβωτίων για να εξυπηρετηθεί η μεγάλη ζήτηση, παγκοσμίως, εμπορευμάτων έχει δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Η μεγάλη ζήτηση για εισαγωγή εμπορευμάτων σε συνδυασμό με την μειωμένη προσφορά “κουτιών” έχει οδηγήσει από τον περασμένο Νοέμβριο στην αύξηση των ναύλων με τις εταιρείες Τακτικών Γραμμών τις λεγόμενες Liners να έχουν αρχίσει όλες να καταγράφουν κέρδη.
Οι επιχειρηματίες από την άλλη εξυπηρετούνται με πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και με ακριβότερες τιμές.
Στελέχη της αγοράς επεσήμαναν στο newmoney.gr: “Όποιος κάνει booking-κράτηση για εμπορευματοκιβώτιο, σήμερα που μιλάμε, αυτό θα φορτωθεί σε πλοίο μετά από 15-20 ημέρες. Υπάρχει καθυστέρηση λόγω της μεγάλης ζήτησης φορτίων και της έλλειψης πλέον κενών κουτιών” και συνεχίζουν:
“Υπάρχει τόσο μεγάλη έλλειψη άδειων εμπορευματοκιβωτίων που η Κίνα έχει δώσει οδηγίες σε όλες τις εταιρείες Τακτικών Γραμμών να μαζέψουν ό,τι κενό κουτί έχουν και να το στείλουν σε κινεζικά λιμάνια όπου στοιβάζονται τα εμπορεύματα για εξαγωγές” και προβλέπουν:
“Η κατάσταση μέχρι τις 14 Φεβρουαρίου του 2021 που είναι το Νέο Έτος για την Κίνα θα επιδεινώνεται. Μία ανάσα αναμένεται να δοθεί στα τέλη Φεβρουαρίου. Αυτό δείχνει ότι η Κίνα έχει επανέλθει δυναμικά αφού είναι η πρώτη εξαγωγική χώρα στον κόσμο”.
Περιγράφοντας την κατάσταση στελέχη ναυλομεσιτικών οίκων δήλωσαν στο newmoney: “Το τελευταίο τρίμηνο του 2020 σημειώθηκε τεράστια αύξηση του όγκου των θαλάσσιων μεταφορών. Κυρίως από την Κίνα προς Cross Pacific ήτοι ΗΠΑ, Καναδά και νότιο Αμερική.
Αύξηση παρατηρείται και στο Intra Pacific, δηλαδή από Κίνα προς Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Ταϊλάνδη Ινδονησία κα.
Φαίνεται ότι μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας η Κίνα ανακάμπτει και τώρα ελέγχει τη ροή του εμπορίου. Ακόμη και η Ευρώπη που αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα λόγω του δεύτερου κύματος έχει αυξήσει τις εισαγωγές της από την Κίνα και την Άπω Ανατολή” και συνεχίζουν:
“Η Κίνα έχει τεράστιο όγκο εξαγώγιμων εμπορευμάτων ενώ κάνει λιγότερες εισαγωγές. Αυτό έχει ως συνέπεια να υπάρχει έλλειμμα εμπορευματοκιβωτίων Οι Κινέζοι έχουν ζητήσει από τις εταιρείες Liners να τους στείλουν όσα κενά εμπορευματοκιβώτια έχουν. Το μήνυμα που έχουν στείλει οι Κινέζοι στις εταιρείες είναι “σαρώστε ό,τι κενό εμπορευματοκιβώτιο έχετε”.
Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν το 7% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Ο ημερήσιος τζίρος των μεγάλης μεταφορικής ικανότητας πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει υπερδιπλασιαστεί από το καλοκαίρι και μετά, ενώ οι ναύλοι για τα μικρότερου μεγέθους container ships έχουν αυξηθεί στο ίδιο διάστημα κατά 50%.
Η ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε στα τέλη Αυγούστου κατά 24% σε σύγκριση με την αρχή του 2020 και κατά 39% σε σύγκριση με τα μέσα Ιουνίου 2020.
Με την έναρξη της πανδημίας οι εταιρείες liners έδεσαν πλοία τους, έστειλαν άλλα σε μακρινά δρομολόγια, ακύρωσαν δρομολόγια. Η τακτική αυτή μείωσε την προσφερόμενη χωρητικότητα και αυτό είχε ως αποτέλεσμα ακριβότερα ναύλα άρα και κέρδη και μείωση κόστους καυσίμων.
Υπολογίζεται ότι το 2020 τα κέρδη του κλάδου θα κυμανθούν μεταξύ 12 και 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Τα φορτία για τα container ships αυξήθηκαν από τους 100 εκατομμύρια τόνους το 1980 στους 1,8 δισεκατομμύρια τόνους το 2017.
Διαβάστε ακόμη:
Ελλάκτωρ: Δεν έγινε η συναλλαγή με Invesco – Προς τροποποίηση η συμφωνία
Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5: Το πρόβλημα που μπορεί να οδηγήσει σε ολιγοήμερη παράταση
PwC: Οι επιπτώσεις της πανδημίας στις ελληνικές εισηγμένες επιχειρήσεις