Ο Βασίλης Α. Αγαπητός είναι πλοιοκτήτης τρίτης γενιάς. Ήρθε στο προσκήνιο της δημοσιότητας όταν ανακοινώθηκε ότι μέσω της εταιρείας που σύστησε, της Alpha Lines, θα δρομολογούσε όπως και έκανε το ταχύπλοο Speed Cat I στον Αργοσαρωνικό σπάζοντας το μονοπώλιο της HSW. Ήταν η είδηση της χρονιάς για την ακτοπλοΐα.
Το ταχύπλοο είναι δρομολογημένο στη γραμμή Πειραιάς-Πόρος-Ύδρα-Σπέτσες σε διπλό καθημερινό δρομολόγιο. Αποφασίσαμε να ταξιδέψουμε με αυτό για να δούμε ιδίοις όμμασι τη λειτουργικότητά του. Αναμφίβολα είναι μία σύγχρονη πινελιά που θα βοηθήσει μέσω του ανταγωνισμού στην αναβάθμιση της γραμμής προς όφελος των ταξιδιωτών. Όλα μέσα καινούργια, ενώ εντύπωση κάνει ότι φθάνοντας στο πλοίο το πλήρωμα παραλαμβάνει τις αποσκευές και τις παραδίδει στον προορισμό στην προβλήτα με την επίδειξη ενός βάουτσερ. Στα υπέρ του το γεγονός ότι είναι αθόρυβο όταν ταξιδεύει. Επίσης, έχει κατάστρωμα με αεροπορικές θέσεις όπου μπορεί ο επιβάτης να καθίσει με το κατοικίδιό του.
Το επόμενο βήμα ήταν να συναντηθούμε με τον Βασίλη Αγαπητό ο οποίος μίλησε για πρώτη φορά για το επιχειρηματικό του ξεκίνημα. Τον συναντήσαμε στα γραφεία της εταιρείας που βρίσκονται ακριβώς απέναντι από την πύλη 9 όπου δένει το Speed Cat I. Ακολουθώντας την παράδοση του παππού του και του πατέρα του κατεβαίνει κάθε μέρα στην προβλήτα και παρακολουθεί όλες τις διαδικασίες πριν τον απόπλου.
Κύριε Αγαπητέ, με ποια κριτήρια αποφασίσατε να δραστηριοποιηθείτε στη γραμμή του Αργοσαρωνικού;
Είναι μία γραμμή που έχουμε μελετήσει μεταξύ άλλω , πιο συγκεκριμένα έχουμε παρατηρήσει ότι ενώ τις δεκαετίες του ’70 και ’80 λόγω της επένδυσης της οικογένειας Λιβανού σε ταχύπλοα σκάφη, τα γνωστά σε όλους μας ιπτάμενα δελφίνια, η περιοχή του Αργοσαρωνικού σημείωσε ραγδαία ανάπτυξη.
Έκτοτε κι από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 έως σήμερα ο στόλος συρρικνώθηκε χωρίς να γίνει κάποια αξιόλογη επένδυση άρα κι ανανέωση του στόλου.
Το αποτέλεσμα ήταν ένα μεγάλο κομμάτι του αριθμού επισκεπτών κυρίως των Σπετσών να μεταβαίνουν οδικώς από το Πόρτο Χέλι παραδείγματος χάριν λόγω της κακής θαλάσσιας συγκοινωνίας και των υπηρεσιών της.
Σε αντίθεση στις Κυκλάδες από την αρχή της καινούριας χιλιετίας έγιναν σπουδαίες επενδύσεις σε συμβατικά και ταχύπλοα πλοία με υψηλού επιπέδου υπηρεσίες με αποτέλεσμα να έρθουν τα νησιά των Κυκλάδων πιο κοντά στο Πειραιά και στη Ραφήνα εκτινάσσοντας την επιβατική κίνηση.
Αποδεδειγμένα λοιπόν τα καλά πλοία όπου δρομολογούνται πολύ σύντομα αυξάνουν την επιβατική κίνηση και συγχρόνως δημιουργούν οικονομική ανάπτυξη στις τοπικές κοινωνίες.
Έτσι κι εμείς κρίναμε ότι κι αυτές οι περιοχές έχρηζαν μίας τέτοιας επένδυσης.
Το επόμενο ερώτημα είναι γιατί επιλέξατε τον συγκεκριμένο τύπο πλοίου;
Έχοντας θέσει συγκεκριμένες προδιαγραφές,ερευνούσαμε για αρκετό διάστημα το κατάλληλο πλοίο για τη συγκεκριμένη γραμμή. Όταν εντοπίσαμε το σημερινό SPEEDCAT I η ευχάριστη έκπληξη ήταν ότι διέθετε πρωτοποριακά συστήματα κυρίως όμως το επιλέξαμε για τη ταχύτητά του σε συνδυασμό με την πολύ καλή πλεύση του αφού το πλοίο σχεδιάστηκε και χτίστηκε με τη τεχνολογία wave piercing που διαπερνά το κυματισμό αντί να τον ανεβαίνει.
Επίσης οι χώροι ενδιαίτησης (accommodation) πατούν σε ελαστικούς κυλίνδρους με λάδι με αποτέλεσμα να αποσβαίνονται όλοι οι κραδασμοί και ο θόρυβος που παράγεται από τις κύριες μηχανές του πλοίου. Έτσι ο επιβάτης στο SPEEDCAT I απολαμβάνει ένα αθόρυβο κι ευχάριστο ταξίδι.
Το πλοίο ναυπηγήθηκε το 2002 στη Γαλλία στα ναυπηγεία La Rochelle από τον παγκοσμίως καταξιωμένο σχεδιαστή σκαφών Daniel Andrieux.
Αποφασίσατε όλες τις εργασίες ανακαίνισης να τις πραγματοποιήσετε στην Ελλάδα.
Πράγματι. Κατέπλευσε στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο του 2020 στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος όπου εκτελέστηκαν σημαντικές εργασίες αναβάθμισης από κορυφαίους Έλληνες sub contructors όπως το Αρχιτεκτονικό γραφείο ΑΜΚ, τη VDN IPPOCAMPOS και άλλους υπό την επίβλεψη και πιστοποίηση του Νηογνώμονα RINA HELLAS.
Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών , το πλοίο σήμερα προσφέρει καινοτόμες υπηρεσίες για τους επιβάτες του δίνοντας μία νέα εμπειρία ταξιδιού όπως :
Δορυφορικό internet εξασφαλίζοντας συνεχή πρόσβαση στο διαδίκτυο καθ’όλη τη διάρκεια του ταξιδιού.
Κάθε θέση στη business area διαθέτει το δικό της ατομικό QR code δίνοντας τη δυνατότητα στους επιβάτες να παραγγείλουν από το κάθισμά τους στα bars της flocafé μέσω κινητού τηλεφώνου ή tablet και να σερβιριστούν στη θέση τους.
Ο κλιματισμός κατασκευάστηκε εξ’ αρχής παρέχοντας όχι μόνο ένα πολύ ευχάριστο περιβάλλον με εναλλαγές φρέσκου αέρα αλλά και επιδημιολογική ασφάλεια με ειδικά φίλτρα αεροπορικού τύπου (HEPA) .
Επίσης στο SPEEDCAT I διαμορφώθηκε ειδικός χώρος pet friendly sun deck -κατάστρωμα όπου οι ιδιοκτήτες των κατοικίδιων μπορούν να απολαύσουν το ταξίδι τους παρέα με τους μικρούς τους φίλους .
Ποιος είναι ο κύριος ανταγωνιστής σας στη γραμμή;
Πάντα θα υπάρχει και πρέπει να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών όμως για εμάς η ύπαρξη πολλών ποιοτικών επιλογών από το επιβατικό κοινό θα μπορούσε να μετατραπεί σε πλεονέκτημα π.χ η έναρξη των διακοπών από την επιβίβαση στο πλοίο , η ταχύτερη και ασφαλέστερη μετάβαση στον Πόρο, στην Ύδρα και στις Σπέτσες και οι περισσότερες επιλογές για ταξίδι κατά τη διάρκεια της ημέρας έχει ως αποτέλεσμα να ενισχύεται η διήμερη ή ακόμη και η μονοήμερη εκδρομή στους εν λόγω προορισμούς.
Όλα αυτά θα επιφέρουν και το ζητούμενο που δεν είναι άλλο από την αύξηση της επιβατικής κίνησης και το μερίδιο της αγοράς που μας αντιστοιχεί καθόσον όπως προανέφερα στη συγκεκριμένη γραμμή υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης της επιβατικής κίνησης και το μεγάλο στοίχημα για εμάς είναι όλο αυτό το κοινό που διακινείται σήμερα οδικώς να επιστρέψει στα πλοία της ακτοπλοΐας όπως συνέβαινε τις προηγούμενες δεκαετίες.
Είναι απορία πολλών το πως αποφασίσατε να ξεκινήσετε τη γραμμή εν μέσω πανδημίας;
Τα οικονομικά στοιχεία και η επιβατική κίνηση των ετών 2018 και 2019 κατέστησαν επιτακτική αυτή τη κίνηση έστω και καθυστερημένα εξαιτίας της πανδημίας . Ήταν μία επένδυση που είχε μελετηθεί και διερευνηθεί . Εκτιμούμε ότι ο ελληνικός τουρισμός πολύ σύντομα και ίσως από τις αρχές του 2022 θα επανακάμψει και θα ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 δικαιώνοντας την επιλογή μας για αυτή την επένδυση.
Ποιες είναι οι συνθήκες μέσα στις οποίες δραστηριοποιείται η ακτοπλοΐα αυτό το καλοκαίρι;
Τα στοιχεία λένε ότι το τουριστικό προϊόν της Ελλάδος το 2020 μειώθηκε κατά 75%. Είναι γνωστό επίσης ότι πολλά πλοία της ακτοπλοΐας έμειναν δεμένα ή υπολειτούργησαν το περασμένο καλοκαίρι.
Τα προγνωστικά για τη τουριστική περίοδο που διανύουμε αναμένονται να φτάσουν στο 50% του τουριστικού προϊόντος του 2019. Με αυτή τη προσδοκία και μόνο αναμένεται να επιχειρήσουν όλα τα ακτοπλοϊκά πλοία, έστω και με μειωμένα δρομολόγια. Όμως είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες ενισχύθηκαν γενναία λαμβάνοντας σημαντικές επιδοτήσεις άγονων γραμμών για την περίοδο 2020-21 ύψους 138.000.000 ευρώ καθώς και έκτακτες επιδοτήσεις λόγω πανδημίας 85.000.000 € εκ των οποίων 17.000.000 ευρώ για την μισθοδοσία και τις ασφαλιστικές εισφορές των ναυτικών ,καλύπτοντας πλήρως τα λειτουργικά τους έξοδα κατά τη χειμερινή περίοδο με αποτέλεσμα να ξεκινήσουν τη θερινή με καλές οικονομικές βάσεις.
Υπάρχουν μακροπρόθεσμα σχέδια για την παρουσία σας στην ελληνική ακτοπλοΐα;
Η ελληνική ακτοπλοΐα είναι κάτι που παραδοσιακά η οικογένειά μας δραστηριοποιείται είναι κι αυτή ένας κλάδος της μεγάλης ελληνικής ναυτιλίας. Στη ναυτιλία λοιπόν υπάρχει ένας απαράβατος κανόνας – το σωστό timing, το πότε θα εισέλθεις.
Πιστεύουμε ότι είναι η σωστή εποχή για να επενδύσουμε στην ακτοπλοΐα την οποία θα παρακολουθούμε και θα μελετούμε αφού η εξέλιξη μιας επιχείρησης είναι αλληλένδετη με μελλοντικές επενδύσεις.
Διαβάστε ακόμη
Ενοίκια 2020: Ποια ποσά δηλώνονται, ποια όχι και με ποιον τρόπο
ΕΣΠΑ – «Επανεκκίνηση Τουρισμού»: Επιδότηση έως €400.000 για υφιστάμενες τουριστικές επιχειρήσεις