Η ανάπτυξη νέων πράσινων εναλλακτικών καυσίμων για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας προχωράει με τα όποια προβλήματα εμφανίζονται στην πορεία. Η διαθεσιμότητα, το κόστος και η ενεργειακή πυκνότητα τέτοιων καυσίμων είναι η πρόκληση. Το μεγάλο στοίχημα είναι το σήμερα, δηλαδή η αναβάθμιση του υφιστάμενου στόλου και η βιωσιμότητά του, με βάση τους νέους κανονισμούς.
Με την επιβολή του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS) από την Ευρωπαϊκή Ενωση, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να διαθέτουν επαρκή δικαιώματα εκπομπών, EU Allowances (EUA) για πλοία που εκτελούν δρομολόγια προς ή από λιμάνια της Ε.Ε. και ΕΟΧ (Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου).
Το κόστος των δικαιωμάτων στη ναυτιλία ξεκινάει από 1/1/2024 και ενδέχεται να καθιστά τα πλοία με συστήματα δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα πιο ανταγωνιστικά προς τους ναυλωτές.
Στην 80ή Συνάντηση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του ΙΜΟ, που πραγματοποιήθηκε 3-7 Ιουλίου 2023, συμφωνήθηκε η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε μηδενική βάση το 2050, καθώς ετέθησαν αυστηροί ενδιάμεσοι κανονισμοί το 2030 και 2040.
Το 2030 υπάρχουν 3 σημαντικά ορόσημα:
1 Μείωση εκπομπών του άνθρακα κατά τουλάχιστον 40% σε σύγκριση με το 2008.
2 Μείωση των συνολικών ετησίων εκπομπών του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία κατά τουλάχιστον 20% (προσπαθώντας για 30%) έναντι 2008.
3 Καύσιμα μηδενικών (ή σχεδόν μηδενικών) εκπομπών να αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 5% (επιδιώκοντας το 10%) του συνόλου ενέργειας που χρησιμοποιείται από τη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία.
Το 2040 εισήχθη ένας καινούριος σταθμός, η μείωση των συνολικών ετήσιων εκπομπών του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία κατά τουλάχιστον 70% (επιδιώκοντας το 80%) έναντι του 2008.
Πολλά κράτη-μέλη του ΙΜΟ έχουν αναγνωρίσει ότι η χρήση της δέσμευσης άνθρακα πάνω στα πλοία είναι μια αποτελεσματική λύση που συμβάλλει σε αυτούς τους στόχους και ορισμένοι έχουν κάνει συγκεκριμένες προτάσεις σχετικά με το CII και το EEXI.
Ενας από τους πρωταγωνιστές διεθνώς στην προσπάθεια της πράσινης μετάβασης είναι το Value Group (Value Maritime και Value Carbon).
«Η Value Maritime είναι ο πρωτοπόρος προγραμματιστής και εγκαταστάτης ενός από τα πρώτα εμπορικά βιώσιμα υβριδικά συστήματα δέσμευσης CO2 και καθαρισμού καυσαερίων (Filtree), τα οποία οι πλοιοκτήτες και οι φορείς εκμετάλλευσης μπορούν να μισθώσουν για να τους βοηθήσουν να μειώσουν τις εκπομπές τους», επισημαίνει στο «business stories» η Σεμίραμις Σταμπίρα, Commercial Manager της εταιρείας: «Από το 2017, η Value Maritime έχει υποστηρίξει πολλούς πλοιοκτήτες και φορείς εκμετάλλευσης στη μείωση των εκπομπών τους με το σύστημα Filtree. Αυτό το μοναδικό σύστημα καθαρίζει το θείο, τα εξαιρετικά λεπτά σωματίδια και το CO2 από τις εκπομπές καυσαερίων των πλοίων, καθώς και τα υπολείμματα πετρελαίου και τα σωματίδια από το νερό πλύσης των πλοίων.
Ως αποτέλεσμα, το σύστημα Filtree υποστηρίζει τη μείωση τόσο των εκπομπών CO2 όσο και της οξίνισης του θαλασσινού νερού.
Το σύστημα Filtree διαθέτει επίσης μια ενσωματωμένη λειτουργία δέσμευσης άνθρακα που επιτρέπει στα πλοία να αποθηκεύουν το CO2 που συλλέγουν επί του πλοίου σε ειδικές σταθερές δεξαμενές ή σε μη σταθερά δοχεία μπαταριών. Αυτές οι εν πλω εγκαταστάσεις αποθήκευσης γεμίζουν με CO2, το οποίο μπορεί στη συνέχεια να εκφορτωθεί με βιώσιμο τρόπο στο λιμάνι για επαναχρησιμοποίηση ή αποθήκευση αλλού» και πρόσθεσε:
«Βασιζόμενη σε αυτό το αποτελεσματικό επιχειρηματικό μοντέλο, η Value Maritime ανακοίνωσε νωρίτερα φέτος την έναρξη λειτουργίας της αδελφής εταιρείας Value Carbon.
Με τον τρόπο αυτό, ο όμιλος Value Group διεύρυνε τον ρόλο του με έμφαση σε ολόκληρη τη διαδικασία, από τη δέσμευση του άνθρακα έως τη χρήση ή/και την αποθήκευση στην ξηρά».
Πρόσφατα ο όμιλος Value υπέγραψε συμφωνία με τη Shell Ventures για να επιταχύνει και να επεκτείνει τη στρατηγική για τη δέσμευση και την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα. Η Shell Ventures, ο εταιρικός βραχίονας επιχειρηματικών κεφαλαίων της Shell, υποστηρίζει εταιρείες στα πρώτα στάδια, στην κλίμακα και στην ανάπτυξή τους.
Ο συνιδρυτής και διευθυντής της Value Group, Maarten Lodewijks, δηλώνει: «Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι με αυτή τη νέα εξέλιξη. Η Shell Ventures θα μας υποστηρίξει με πολλούς τρόπους που θα βοηθήσουν τη στρατηγική μας να προχωρήσει και θα συμβάλουν στην ανάπτυξή μας.
Η συμμετοχή της Shell Ventures αποτελεί επιβεβαίωση ότι βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο και είναι ένα τεράστιο κομπλιμέντο για την ομάδα μας.
Είμαστε αφοσιωμένοι στην απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα σε όλη την αλυσίδα αξίας, από τη βιώσιμη τεχνολογία, τον εξοπλισμό, την εγκατάσταση και τη δέσμευση με το σύστημα Filtree και το σύστημα δέσμευσης άνθρακα μέχρι την αξιόπιστη παραλαβή και την πιστοποίηση».
Ο επικεφαλής επενδύσεων της Shell Ventures, Ρόμπερτ Λινκ, δήλωσε: «Η επένδυση αυτή ευθυγραμμίζεται με τον στόχο της Shell να υποστηρίξει την ανάπτυξη λύσεων που μπορούν να βοηθήσουν τις βιομηχανίες να απαλλαγούν από τον άνθρακα, στο πλαίσιο της προσπάθειάς μας να προσφέρουμε μεγαλύτερη αξία με λιγότερες εκπομπές».
«Η Value Maritime έχει υποστηρίξει πολλούς πλοιοκτήτες και φορείς εκμετάλλευσης στη μείωση των εκπομπών τους με το σύστημα Filtree. Αυτό το μοναδικό σύστημα καθαρίζει το θείο, τα εξαιρετικά λεπτά σωματίδια και το CO2 από τις εκπομπές καυσαερίων των πλοίων, καθώς και τα υπολείμματα πετρελαίου και τα σωματίδια από το νερό πλύσης των πλοίων. Ως αποτέλεσμα, το σύστημα Filtree υποστηρίζει τη μείωση τόσο των εκπομπών CO2 όσο και της οξίνισης του θαλασσινού νερού.
Διαβάστε ακόμη
Τι συμβαίνει με το «στοιχειωμένο» έργο για το τραμ του Πειραιά: Πρόστιμα, κόντρες και εμπλοκές
Ελεύθεροι επαγγελματίες: Όλες οι αλλαγές στη φορολόγηση – Τι θα γίνει με τη κατώτατη αμοιβή
Τα επτά μεγάλα ζητήματα για τον ελληνικό τουρισμό
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ