Την στενή σχέση του αποβιώσαντος προέδρου των ΗΠΑ, Τζίμι Κάρτερ με τον ελληνικό εφοπλισμό αποκάλυψε ο Γιάννης Τριφύλλης εγγονός του Στάθη Γουρδομιχάλη μίας εξέχουσας προσωπικότητας της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας ο οποίος είχε διατελέσει πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
«Ο παππούς μου, Στάθης Γουρδομιχάλης (απεβίωσε το 2006), και ο Jimmy Carter δημιούργησαν έναν δεσμό πέρα από τις αντίστοιχες θητείες τους ως Πρόεδροι των Η.Π.Α. και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (U.G.S.)» θυμάται ο Γιάννης Τριφύλλης μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος:
«Ο δεσμός αυτός βασιζόταν στην κοινή αίσθηση ηγεσίας, προσωπικής ακεραιότητας και στο κοινό εκπαιδευτικό ήθος της αξιοπρέπειας και της αυτοπειθαρχίας. Αντικατόπτριζε επίσης την βαθιά εμπιστοσύνη και κατανόηση μεταξύ της κορυφαίας παγκόσμιας οικονομίας και του μεγαλύτερου παγκοσμίου μεταφορέα αγαθών, του μοναδικού στόλου που διαχειρίζεται το 98% των διεθνών διασυνοριακών μεταφορών, το απόλυτο παράδειγμα ελεύθερων αγορών και τη ζωτική αρτηρία του παγκόσμιου εμπορίου» και προσέθεσε:
«Για εμάς που ζούμε σήμερα, αξίζει να σημειωθεί ότι ο ελληνικός ποιοτικός στόλος εξακολουθεί να προσφέρει στις Η.Π.Α. την πιο ανθεκτική, ευέλικτη, αξιόπιστη –και συνεπώς πολύτιμη– γραμμή εφοδιασμού προς και από τις Η.Π.Α». Ο Γιάννης Τριφύλλης μοιράστηκε φωτογραφίες από τις συναντήσεις του Τζίμ Κάρτερ με τον Στάθη Γουρδομιχάλη σε μία εκ των ο ποίων εμφανίζεται και εκείνος σε νεαρή ηλικία:
«Οι καλές σχέσεις αποτυπώθηκαν σε φωτογραφίες – συμπεριλαμβανομένης μιας στιγμής όπου εγώ, νεότερος, τους χαιρετώ δια χειραψίας!» Η ναυτιλία αποτελεί τον πυρήνα των σχέσεων Ελλάδας-ΗΠΑ, εξασφαλίζοντας τη σταθερότητα του διεθνούς εμπορίου και ενισχύοντας τη στρατηγική συνεργασία των δύο χωρών. Οι κοινές αξίες, οι επενδύσεις και ο αμοιβαίος σεβασμός στη ναυτιλιακή τεχνογνωσία διασφαλίζουν ότι η συνεργασία αυτή θα συνεχίσει να είναι ζωτικής σημασίας και στο μέλλον.
Οι σχέσεις Ελλάδας-ΗΠΑ στον τομέα της ναυτιλίας είναι ιστορικά στενές και στρατηγικά σημαντικές, λόγω της κρίσιμης θέσης της ελληνικής ναυτιλίας στην παγκόσμια οικονομία και της ανάγκης των ΗΠΑ για αξιόπιστες γραμμές εφοδιασμού.
Ηγετικός ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας
• Η Ελλάδα διαχειρίζεται τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, καλύπτοντας περίπου 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας και αποτελώντας το 98% του στόλου που δραστηριοποιείται σε διεθνείς διασυνοριακές μεταφορές.
• Ο ελληνικός στόλος ειδικεύεται στη μεταφορά πετρελαίου, φυσικού αερίου και χύδην φορτίων (όπως σιτηρά, ορυκτά και άνθρακας), παρέχοντας σημαντική υποστήριξη στο παγκόσμιο εμπόριο.
• Οι Ηνωμένες Πολιτείες εξαρτώνται από τον ελληνικό στόλο για τη μεταφορά ενέργειας και άλλων κρίσιμων πρώτων υλών, γεγονός που καθιστά την ελληνική ναυτιλία αναπόσπαστο μέρος της αλυσίδας εφοδιασμού τους.
Στρατηγικές συνεργασίες
1. Ενέργεια:
Ο ελληνικός στόλος παίζει βασικό ρόλο στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από τις ΗΠΑ σε ευρωπαϊκές και ασιατικές αγορές, ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια και μειώνοντας την εξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια.
2. Ασφάλεια και γεωπολιτική:
Οι ΗΠΑ θεωρούν την Ελλάδα στρατηγικό εταίρο στην Ανατολική Μεσόγειο, λόγω της γεωγραφικής της θέσης και της δυνατότητας του ελληνικού στόλου να υποστηρίζει κρίσιμες θαλάσσιες διαδρομές.
3. Διεθνές εμπόριο:
Η ελληνική ναυτιλία εξυπηρετεί την εισαγωγή και εξαγωγή αμερικανικών προϊόντων, διατηρώντας ανοικτές τις εμπορικές οδούς μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και ΗΠΑ.
Επενδύσεις και συνεργασίες
• Έλληνες εφοπλιστές έχουν μακροχρόνιες συνεργασίες με αμερικανικές τράπεζες, χρηματοδοτώντας νέες κατασκευές πλοίων ή ανακαινίσεις στόλων.
• Οι ΗΠΑ επενδύουν σε υποδομές όπως λιμάνια (π.χ., Αλεξανδρούπολη) που ενισχύουν τη στρατηγική τους παρουσία στην περιοχή.
Προκλήσεις
• Περιβαλλοντική νομοθεσία: Νέοι κανονισμοί των ΗΠΑ για τις εκπομπές αερίων ρύπων και καύσιμα χαμηλού θείου επηρεάζουν τις λειτουργίες του ελληνικού στόλου.
• Γεωπολιτικές εντάσεις: Θέματα όπως οι σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας ή η αστάθεια σε περιοχές όπως η Μέση Ανατολή επηρεάζουν τις θαλάσσιες οδούς που εξυπηρετεί η ελληνική ναυτιλία.
Στάθης Γουρδομιχάλης
Ο Στάθης Γ. Γουρδομιχάλης, ο οποίος ηγήθηκε της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) σε μια από τις πιο δύσκολες περιόδους για την σύγχρονη ναυτιλία της Ελλάδας, δεν προήλθε από ναυτική οικογένεια.
Γεννημένος στην Αθήνα, δραστηριοποιήθηκε την περίοδο της Εθνικής Αντίστασης κι αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Ελλάδα για να ενταχθεί στο Ελληνικό Βασιλικό Ναυτικό στην Αίγυπτο, όπου γνώρισε την μέλλουσα σύζυγό του, Ρένα Φάτση, κόρη πλοιάρχου και εφοπλιστή της Χίου.
Ένας ιδιαίτερα μορφωμένος απόφοιτος οικονομικών, ο Γουρδομιχάλης μετά τον πόλεμο βρίσκεται στο Λονδίνο, όπου έγινε ανώτερο στέλεχος στην εφοπλιστική εταιρία του Angelo Lusi και αργότερα του Ιωάννη Κ.Καρρά.
Η καριέρα του ως πλοιοκτήτης ξεκίνησε το 1959 σε συνεργασία με την οικογένεια Βλασόπουλου. Απέκτησε τα πρώτα του πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια την δεκαετία του ‘60 και το 1969 ίδρυσε την Gourdomichalis Maritime στον Πειραιά και την Gourdomichalis & Company στο Λονδίνο για να διαχειρίζεται τον στόλο του.
Το 1974 με την πτώση της Χούντας των Συνταγματαρχών, μετακόμισε με ολόκληρη την οικογένειά του πίσω στην Ελλάδα και το επόμενο έτος εξελέγη στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΕΕ υπό τον Αντώνη Χανδρή.
Ο Γουρδομιχάλης ήταν χαρισματικός και αφοσιωμένος εκσυγχρονιστής, γνωστός για την επίμονη ακεραιότητά του. Το όραμά του ήταν να μεγιστοποιήσει την συμβολή της ναυτιλίας στην χώρα και στην οικονομία της, κυρίως δημιουργώντας ανταγωνιστικές συνθήκες για την ελληνική σημαία και μετατρέποντας τον Πειραιά σε διεθνές οικονομικό και ναυτιλιακό κέντρο.
Ως πλοιοκτήτης διατήρησε έναν μεσαίου μεγέθους στόλο. Αλλά δραστηριοποιήθηκε και σε άλλους κλάδους, συμπεριλαμβανομένων μεταξύ άλλων των τραπεζών, των επενδυτικών κεφαλαίων και της οινοποιίας. Συμμετείχε στα διοικητικά συμβούλια της Εθνικής Τράπεζας και της Ολυμπιακής Αεροπορίας και ήταν συνιδρυτής της Ergo Bank.
Εκλέχθηκε για πρώτη φορά ως πρόεδρος της ΕΕΕ το 1984 και διετέλεσε πρόεδρός της για δύο θητείες. Ως πρόεδρος, κληρονόμησε έναν μακρύ κατάλογο προβλημάτων: Η ναυτιλιακή αγορά βρισκόταν σε κρίση κι η ελληνική σημαία ήταν σε παρακμή, με τον τότε πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου να παραβλέπει την ναυτιλία για λόγους πολιτικών εντυπώσεων.
Κατά τη διάρκεια της προεδρίας του, ο Γουρδομιχάλης έπρεπε να συνεργαστεί με τέσσερις διαφορετικές κυβερνήσεις και εννέα διαφορετικούς υπουργούς ναυτιλίας. Παρόλα αυτά, η ηγεσία του στην ΕΕΕ θεωρήθηκε επιτυχημένη και η δημοτικότητά του παρέμεινε υψηλή.
Αγωνίστηκε σκληρά για να προστατεύσει το φορολογικό σύστημα της Ελλάδας με βάση το τονάζ και άσκησε πιέσεις για να παρέχει στον Πειραιά σύγχρονες τηλεπικοινωνίες, απαραίτητες για την συνέχισή του ως κόμβο πλοιοκτητών και διαχείρισης. Η κληρονομιά του περιλάμβανε μια καλά οργανωμένη διοικητική δομή της ΕΕΕ και μια πιο ανοικτή προσέγγιση στην επικοινωνία με την κοινωνία, μέσω τακτικών συνεντεύξεων τύπου.
Διαβάστε ακόμη
Χρηματιστήριο Αθηνών: Τι βλέπουν οι αναλυτές για το top 10 των εισηγμένων
Πλειστηριασμοί: «Καυτή» εβδομάδα με… επιστροφή στην «κανονικότητα» (pics)
Υποθαλάσσια καλώδια: Το νέο πεδίο του υβριδικού πολέμου κατά της Ευρώπης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα