Προβλήματα στην ανάπτυξη της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων δημιουργεί η ένταξή του ναυτιλιακού τομέα στην ΕΕ ETS -στο σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών άνθρακα.
Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν οι συμμετέχοντες στο συνέδριο του European Short Sea Shipping Network που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Ναυτικής Εβδομάδας στη Νάπολη. Η ελληνική πλευρά εκπροσωπήθηκε από την Δανάη Τσόπελα, σύμβουλο Ευρωπαϊκών θεμάτων ΕΕΝΜΑ.
Με θέμα: “Short Sea Shipping: Challenges and Opportunities towards 2027”,το συνέδριο επικεντρώθηκε στην προώθηση μιας συζήτησης σχετικά με τις διαδικασίες απανθρακοποίησης και ψηφιοποίησης του συστήματος μεταφορών και logistics, σχετικά με την εξέλιξη των επιχειρηματικών και στρατηγικών σεναρίων στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο, ενισχύοντας τις συζητήσεις για το μέλλον των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων, αναδεικνύοντας τον ρόλο τους στο πλαίσιο των στόχων που θέτει η Πράσινη Συμφωνία και οι άλλες ευρωπαϊκές πολιτικές.
Η Μαρία Τερέζα Ντι Ματέο Αντιπρόεδρος του Υπουργικού Συμβουλίου και Γενική Διευθύντρια ντής του Ιταλικού Υπουργείου Βιώσιμων Υποδομών και Μεταφορών, επεσήμανε τον ζωτικής σημασίας ρόλο της ναυτιλίας για την Ιταλία και παρουσίασε τις τεράστιες επενδύσεις που πραγματοποιεί η Ιταλική Κυβέρνηση για την πράσινη μετάβαση του κλάδου.
Ο Τζιβάνι Γκόλζι , Υπεύθυνος πολιτικής, αποσπασμένος εθνικός εμπειρογνώμονας της DG Move της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προέβλεψε ότι ο πληθυσμός της Αφρικής θα διπλασιαστεί έως το 2050 και θα αποτελέσει μεγάλη ευκαιρία για το SSS το εμπόριο. Επιπλέον, το Ισραήλ και η Αφρική θα συνεργαστούν με την Ευρώπη σαν όμορα κράτη σε μια win win situation.
Ο Kουρτ Μπόντεγουινγκ Συντονιστής για τους Θαλάσσιους Διαδρόμους της ΕΕ υποστήριξε ότι “η μεταφορά με φορτηγά είναι φθηνότερη και πιο γρήγορη» και συμπλήρωσε: «η κατάσταση αυτή πρέπει να αντιστραφεί. Χρειάζονται χρηματοδοτικά εργαλεία συντονισμένα από την ΕΕ, τις Κυβερνήσεις και τον ιδιωτικό τομέα για να γίνει η μετάβαση». Ολοκλήρωσε προβλέποντας ότι η ζήτηση στην περιοχή της Μεσογείου για το SSS θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια.
Το γενικότερο συμπέρασμα των συζητήσεων ήταν ότι τα ETS στην βάση τους λειτουργούν προς την σωστή κατεύθυνση, όμως χρονικά προηγούνται των υφιστάμενων τεχνολογιών, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η πραγματικότητα. Η εφαρμογή τους θα δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στη Shortsea ναυτιλία, αυξάνοντας τα κόστη, με αποτέλεσμα όλη η προσπάθεια που έχει γίνει τα τελευταία 20 χρόνια για την μετάβαση των φορτίων από τους οδικούς άξονες στη θάλασσα να τίθεται σε κίνδυνο. Εκφράστηκε επίσης η άποψη ότι η Κίνα τα επόμενα χρόνια θα χάσει μερίδιο της αγοράς, το οποίο θα μεταφερθεί στην Τουρκία, στο Ισραήλ και ενδεχομένως στο Μαρόκο.
Σε ανακοίνωσή της η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων αναφέρει:
“Το SPC Greece συντασσόμενο με την ΕΕΝΜΑ συμφωνεί με το συγκεκριμένο συμπέρασμα τονίζοντας ότι το πρόβλημα των ETS βρίσκεται στον τρόπο υλοποίησης και όχι στο σχεδιασμό. Ταυτόχρονα, όμως επισημαίνει την βιοτική αναγκαιότητα επενδύσεων στις υποδομές, χωρίς τις οποίες η όποια συζήτηση παραμένει κενή περιεχομένου”.
Διαβάστε ακόμη:
Συνεχίζει ανοδικά το πετρέλαιο – Ο ΟΠΕΚ+ πρέπει να «κάνει κάτι» στη σύνοδο της Βιέννης
Adelco: Από τις φλόγες τις Σμύρνης, στα χωράφια του Μοσχάτου και στις μεγάλες επενδύσεις (pics)
Bloomberg: Επιδεινώνονται οι επιλογές της Credit Suisse εν μέσω χάους στις αγορές