Σήμερα συμπληρώνονται τρία χρόνια από τον θάνατο του αείμνηστου Ιωάννη Α. Αγγελικούση (1948-2021). Ο Ιωάννης Αγγελικούσης εντάχθηκε στην οικογενειακή επιχείρηση το 1973 και έγινε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Αγγελικούση το 1989, μετά τον θάνατο του πατέρα του και ιδρυτή της εταιρείας Αντώνη Ι. Αγγελικούση.
Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1948. Ήταν ο μεγαλύτερος αμιγώς ιδιώτης εφοπλιστής της γενιάς του και αντιπροσώπευε πολλά από τα πλέον θετικά χαρακτηριστικά και τις τάσεις της ελληνικής ναυτιλίας. Η μητέρα του, Μαρία Παπαλιού, και ο πατέρας του, Αντώνης, που υπηρετούσε ως ασυρματιστής, κατάγονταν και οι δύο από το χωριό Καρδάμυλα της Χίου.
Ο Αντώνης Αγγελικούσης ίδρυσε δική του ναυτιλιακή εταιρεία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο Ιωάννης συνεργάστηκε με τον πατέρα του το 1973. Οι δυο τους εργάστηκαν μαζί μέχρι τον θάνατο του Αντώνη το 1989.
Ο Ιωάννης Αγγελικούσης κληρονόμησε μια επιχείρηση μεταφοράς ξηρού φορτίου, συμπεριλαμβανομένης της Anangel-American Shipholdings που ήταν εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Λουξεμβούργου και στον NASDAQ.
Αργότερα κατέληξε να πιστεύει ότι ήταν καλύτερο για τις ναυτιλιακές εταιρείες να παραμένουν ιδιωτικές, αν μπορούσαν. Δεν άργησε να βάλει τη δική του σφραγίδα στην επιχείρηση. Το 1993 παρήγγειλε τα πέντε πρώτα capesize bulkers του ομίλου στη Hyundai Heavy Industries. Εκείνη την εποχή ήταν τα μεγαλύτερα bulker που είχε παραγγείλει ποτέ Έλληνας πλοιοκτήτης.
Ταυτόχρονα, ο Αγγελικούσης επεκτάθηκε σε μεγάλο βαθμό στα τάνκερ, χρησιμοποιώντας αρχικά την Kristen Navigation ως όνομα της εταιρείας διαχείρισης δεξαμενόπλοιων. Το 2003 ίδρυσε τη Maran Gas Maritime ως την πρώτη πλήρως ελληνόκτητη εταιρεία μεταφοράς LNG. Το όνομα Maran ήταν ένα κράμα των ονομάτων Μαρία και Αντώνης, προς τιμήν των γονιών του, και αργότερα η επωνυμία υιοθετήθηκε επίσης για τους στόλους δεξαμενόπλοιων και ξηρών φορτηγών, που τώρα διαχειρίζονται οι Maran Tanker και Maran Dry αντίστοιχα. Πιστός στη στρατηγική του, ο Αγγελικούσης έγινε ο κορυφαίος Έλληνας πλοιοκτήτης σε καθένα από τα επιλεγμένα τμήματα της αγοράς – capesize bulk carriers, μεγάλα δεξαμενόπλοια, ιδιαίτερα VLCC και μεγάλα πλοία μεταφοράς LNG. Οταν έφυγε από τη ζωή, το 2021, ο όμιλος Αγγελικούση κατείχε 151 πλοία στους τρεις τομείς λειτουργίας του και θεωρούνταν η μεγαλύτερη αμιγώς ιδιωτική ναυτιλιακή αυτοκρατορία παγκοσμίως.
Η συνεισφορά του στην ελληνική ναυτιλία αναγνωρίζεται ευρέως, κυρίως λόγω της μακροχρόνιας πίστης του ομίλου του στην ελληνική σημαία και της ισχυρής υποστήριξής του στη ναυτική εκπαίδευση στη χώρα. Εκτός από τις επιχειρήσεις επειδή ήταν βαθιά πατριώτης ενδιαφερόταν για την Ελλάδα και τους ανθρώπους της. Το 2010 αποφάσισε να δημιουργήσει το Φιλανθρωπικό Ίδρυμα Αντώνιος και Ιωάννης Αγγελικούσης, με στόχο να βοηθήσει όσους έχουν ανάγκη στην ελληνική κοινωνία. Από τη σύστασή του, το Ίδρυμα έχει παράσχει ουσιαστική υποστήριξη σε παιδιά, νοσοκομεία και σχολεία στην Ελλάδα.
Ο Ιωάννης Αγγελικούσης πάντοτε αναφερόταν στον πατέρα του, τον Αντώνη Αγγελικούση, από τον οποίο, όπως τόνιζε, έμαθε όλα τα μυστικά της δουλειάς που τον οδήγησαν να δημιουργήσει τη ναυτική αυτοκρατορία: «Ξεκίνησα με τη γνώση και τις εμπειρίες του πατέρα μου. Κάθε μέρα που περνούσε στη δουλειά ένιωθα ότι μάθαινα όλο και περισσότερα», έλεγε πριν από χρόνια όταν βραβεύτηκε στα Lloyd’s Awards ως η Προσωπικότητα της Χρονιάς για τη ναυτιλία. Τότε είχε στο πλευρό του και την πολυαγαπημένη του μητέρα, Μαρία Παπαλιού, που είχε πάει για να τον καμαρώσει σε μια μεγάλη προσωπική στιγμή και η οποία έφυγε από τη ζωή το 2008. Ο πατέρας του και ιδρυτής της ναυτιλιακής αυτοκρατορίας, ξέχωρα από επιτυχημένος εφοπλιστής, υπήρξε ήρωας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και παρασημοφορήθηκε δύο φορές από την ελληνική και άλλες δύο από την αγγλική κυβέρνηση για τη δράση και την αυταπάρνηση που έδειξε στη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου.
Η πίστη του Γιάννη Αγγελικούση στις αξίες της οικογένειας ήταν αδιαμφισβήτητη. Δεν ξεχνά τη στήριξη που είχε στις δύσκολες στιγμές, στα ups and downs, όπως συνήθιζε να λέει, από τη σύζυγό του Ελίζαμπεθ, η οποία κατάγεται από το Χιούστον του Τέξας.
«Το σημερινό επιχειρηματικό μου δημιούργημα δεν είναι μόνο δικό μου αποτέλεσμα. Είναι αποτέλεσμα αφοσιωμένων στελεχών και των ναυτικών που ταξιδεύουν με τα πλοία των εταιρειών μας», έλεγε για τους ανθρώπους που δουλεύουν στο πλευρό του.
«Είναι μiα κατηγορία μόνος του στην παγκόσμια ναυτιλία», είναι η απάντηση που παίρνει όποιος ρωτήσει για το διεθνές επιχειρηματικό του μέγεθος.
Διαβάστε ακόμη
«Καμπάνες» έως και 60.000 ευρώ για τους αυθαίρετους της παραλίας
Αλλάζουν όλα στην εφορία με κατάργηση εγγράφων, βιβλίων και παραδοσιακών ελέγχων
Fly Over: Το μπλόκο του ΣτΕ και οι αβεβαιότητες του μεγάλου έργου
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ