Την περασμένη Δευτέρα οι Ηνωμένες Πολιτείες μέσω του ναυάρχου Μόρλει και παρουσία του πρέσβη Τζεφ Πάιατ παρέδωσαν στον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Παναγιωτόπουλο την πρότασή τους για το κολοσσιαίο πρόγραμμα ναυπήγησης τεσσάρων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό. Ο ανταγωνισμός είναι σκληρός αφού το κονδύλι φθάνει τα 5 δισεκατομμύρια και ο χρόνος κυλάει για τη λήψη απόφασης από την κυβέρνηση.
Στην Αθήνα βρέθηκε ο Αντιπρόεδρος και υπεύθυνος για τη διεθνή στρατηγική και ανάπτυξη (Vice President, International Strategy and Business Development) της Lockheed Martin, ναύαρχος εν αποστρατεία, Τομ Ρόουντεν.
Τον συναντήσαμε σε κεντρικό ξενοδοχείο της πρωτεύουσας και μιλήσαμε για όλα όσα αφορούν το επενδυτικό πρόγραμμα της Ελλάδας για την ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού.
Η συνέντευξη κινήθηκε σε επίσημο πλαίσιο αλλά και σε μορφή συζήτησης όσο προχωρούσε η ώρα. Έχοντας ενώπιόν μας τον Αμερικανό ναύαρχο αποφασίσαμε να πέσουμε κατευθείαν στα βαθιά.
– Κύριε Ρόουντεν η αμερικανική κυβέρνηση κατέθεσε την πρόταση για τη ναυπήγηση των τεσσάρων φρεγατών. Πότε περιμένετε απάντηση;
“Ελπίζω σύντομα” ήταν η πρώτη του αντίδραση. Όμως συνέχισε λέγοντας: “Περιμένουμε την απάντηση της ελληνικής κυβέρνησης, όταν η ελληνική κυβέρνηση θα είναι έτοιμη, λαμβάνοντας μία σωστή και τεκμηριωμένη απόφαση. Είναι πολύ σημαντικό πρόγραμμα για την Ελλάδα και πρέπει να τα κάνουν όλα σωστά και όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Είναι τεράστια απόφαση, το καταλαβαίνουμε και εκτιμάμε τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει η κυβέρνηση το θέμα ώστε να λάβει τη σωστή απόφαση. Εμείς της παρέχουμε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με βάση τις ανάγκες και απαιτήσεις του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού ώστε να καταλήξουν σε μία σωστή και εμπεριστατωμένη απόφαση”.
-Είσαστε και σεις στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας όταν κατατέθηκε ο αμερικανικός φάκελος;
Όχι. Την πρόταση καταθέτει η αμερικανική κυβέρνηση και όχι η Lockheed. Αν καταλήξει σε συμφωνία, θα πρόκειται για συμφωνία μεταξύ της Ελλάδας και των ΗΠΑ, του ελληνικού και του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού. Η Lockheed συνεργάζεται στενά με την κυβέρνηση των ΗΠΑ και διασφαλίζει ότι όλες οι απαιτήσεις των πελατών θα καλυφθούν. Η πιο σημαντική παράμετρος είναι ότι η συμφωνία θα γίνει μέσω του “Foreign Military Sales” είναι ο τρόπος που η αμερικανική κυβέρνηση διαθέτει ή πουλάει σε φίλη χώρα. Αυτό εξασφαλίζει ότι το ρίσκο θα είναι χαμηλό για μία κυβέρνηση που αγοράζει ένα προϊόν από τη Lockheed Martin. Kαι γιατί υπάρχει η εγγύηση της αμερικανικής κυβέρνησης.
– Όμως το σημαντικό είναι αν οι φρεγάτες που προτείνετε καλύπτουν τις ανάγκες της Ελλάδας που βρίσκεται αντιμέτωπη με την τουρκική προκλητικότητα στην ανατολική Μεσόγειο;
Το πλοίο είναι πλήρως ολοκληρωμένο με τα επτά MH60R που μόλις αγόρασε, λειτουργώντας ως μια μονάδα. Είναι “τα μάτια και τα αυτιά του πλοίου….”και το κάνει επιχειρησιακά πιο αποτελεσματικό. Στη Μεσόγειο οι φρεγάτες θα είναι συμβατές με τα πλοία του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού που επιχειρούν στη Μεσόγειο. Οι φρεγάτες αυτές είναι μοναδικού σχεδιασμού για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις με τις οποίες είναι αντιμέτωπη η Ελλάδα στη Μεσόγειο.
– Έχετε προτείνει οι τρεις φρεγάτες να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα και μία στην Ιταλία στα ναυπηγεία Fincantieri. Σε ποια ελληνικά ναυπηγεία όμως είναι το ερώτημα;
Δεν ξέρουμε σε ποια ναυπηγεία. Το θέμα αυτό πρέπει να το ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση.
-Οι διαδικασίες για την πώληση των ναυπηγείων της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά καθυστερούν. Σκέφτεστε, ως εναλλακτικό σχέδιο, να ναυπηγήσετε και τις τέσσερις φρεγάτες στην Ιταλία;
Κοιτάξτε, τα ναυπηγεία της Fincantieri στην Αμερική που είναι ο ναυπηγικός συνεργάτης της LM έχουν φτάσει το ανώτατο όριο των δυνατοτήτων τους. Η πρώτη φρεγάτα είναι που θα ναυπηγηθεί στην Ιταλία. Με τον τρόπο αυτό δίνουμε χρόνο στην ελληνική κυβέρνηση να δρομολογήσει και να ολοκληρώσει τις υποθέσεις με τα δύο ελληνικά ναυπηγεία. Επίσης, η Ιταλία είναι κοντά στην Ελλάδα και θα είναι ακόμα πιο εύκολη η πρόσβαση σε αυτά από Έλληνες εργαζόμενους οι οποίοι θα μάθουν την τεχνογνωσία. Θα ναυπηγήσουμε την πρώτη φρεγάτα στην Ιταλία, χέρι-χέρι με τους Έλληνες.
– Και πότε υπολογίζετε ότι θα μπορέσετε να παραδώσετε την πρώτη φρεγάτα εφόσον από την ημέρα που θα “πέσουν” οι υπογραφές εφόσον η Lockheed είναι η επιλογή της ελληνικής κυβέρνησης;
Έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να πετύχουμε τα χρονοδιαγράμματα που βάζουμε. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Αλλά έχουμε την εμπειρία. Αντιλαμβανόμαστε τα ρίσκα καλύτερα από άλλους.
– Η Ελλάδα όμως τις χρειάζεται… χθες.
“Μπορώ να απαντήσω με σιγουριά ότι δεν μπορούμε να τις παραδώσουμε…. χθες” είπε χαμογελώντας για να προσθέσει: “Είναι ακόμη σε πρώιμο στάδιο η διαδικασία για να μπορούμε να πούμε πότε θα παραδώσουμε τις φρεγάτες”.
Ο Τομ Ρόουντεν στο σημείο αυτό της συνέντευξης επεσήμανε ότι τα αμερικανικά πολεμικά πλοία είναι δοκιμασμένα στον χρόνο και εξελίσσονται συνεχώς, κάνοντας μία σύγκριση με άλλες προτάσεις που είναι στα σχέδια ακόμα.
«Τα πλοία που προτείνουμε να ναυπηγήσουμε έχουν δοκιμασθεί στην πράξη και εξελίσσονται συνεχώς. Έχουν διανύσει 600.000 ναυτικά μίλια ήδη. Και όπως λέμε στο αμερικανικό ΠΝ έχει “περάσει πολύ νερό κάτω από την καρίνα του πλοίου. Η ναυπήγηση πολεμικών πλοίων είναι δύσκολη. Και οι σχεδιαστές μας δουλεύουν σκληρά για να πετύχουν ένα πλοίο που να είναι απολύτως αποτελεσματικό. Αυτά που θα δώσουμε στην Ελλάδα είναι πολύ καλά ελεγμένα, δοκιμασμένα σε αληθινές συνθήκες και αξιόπιστα. Το συγκεκριμένο μοντέλο πολεμικού πλοίου έχουν περάσει και από τεστ του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ», επεσήμανε.
Όσο αφορά την οικονομική διάσταση της αμερικανικής πρότασης τόνισε: “Εστιάζουμε ξεκάθαρα στο να φέρουμε οικονομική ευημερία στην Ελλάδα μέσω του προγράμματος με νέες θέσεις εργασίας και για αυτό θέλουμε να ναυπηγήσουμε εδώ στην Ελλάδα τις τρεις από τις τέσσερις φρεγάτες. Επίσης, θα βοηθηθεί σημαντικά το ευρύτερο επιχειρηματικό και επαγγελματικό σύστημα της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Επίσης θα δημιουργήσουμε συνέργειες με τα ελληνικά Πανεπιστήμια για τη μεταλαμπάδευση της τεχνογνωσίας”.
Οι λεπτομέρειες της πρότασης
Οικονομική Διάσταση
- Βιωσιμότητα Αμυντικής Βιομηχανίας και ευρύτερου οικοσυστήματος (+ στήριξη και αναβάθμιση τοπικών κοινωνιών)
Εθνική Παραγωγή, Συντήρηση και Αναβάθμιση - Εξαγωγή τεχνογνωσίας για την αμυντική βιομηχανία και τον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο
- Αναβάθμιση ΜΕΚΟ εξ’ ολοκλήρου στην Ελλάδα
- Μεγιστοποίηση του Εθνικού Βιομηχανικού Κλάδου, 1.200 νέες θέσεις εργασίας
- Δυνητική συμμετοχή σε Αμερικανικά προγράμματα και εξαγωγές- Δυνητικές εξαγωγές για τους εξωστρεφείς Έλληνες Βιομηχάνους
- 1 MMCS ναυπηγείται στην Αμερική – όπου θα γίνει και η μεταφορά τεχνογνωσίας στο ελληνικό προσωπικό ώστε οι άλλες 3 κατασκευαστούν στην Ελλάδα σε ελληνικά ναυπηγεία + αναβάθμιση ΜΕΚΟ + 20 χρόνια συντήρηση και μετά αναβάθμιση δίνουν ένα μακροχρόνιο ορίζοντα στο πρόγραμμα
- Εθνική Συμμετοχή στο US Constellation Frigate (exposure στο US Navy)
- Διαλειτουργικότητα με το USN
- Σε βάθος 25ετίας η επένδυση του κράτους θα ισοσκελιστεί
- H αμερικανική λύση είναι οικονομικά πιο συμφέρουσα καθώς βασίζεται σε υπάρχουσα λύση και υπάρχοντα όπλα και μέσα σε αυτή συμπεριλαμβάνεται όχι μόνο η αγορά αλλά και η συντήρηση των πλοίον περίπου έως το 2040 τόσο για το πολεμικό όσο και το εμπορικό ναυτικό.
- Η LM θα συνεργαστεί με ελληνικές εταιρείες για το πρόγραμμα
- Η LM συνεργάζεται με επιτυχία πάνω από 60 χρόνια με την Ελλάδα για αμυντικά προγράμματα
- Ομοιοτυπία με όπλα/ τηλεπικοινωνίες κτλ που υπάρχουν ήδη στο ΠΝ με αποτέλεσμα την εναλλαξιμότητα των μονάδων
- Δυνατότητα μεγαλύτερη συμμετοχής σε αποστολές με το ΠΝ της Αμερικής
- Είναι μια λύση μειωμένου ρίσκου και κόστους με υψηλή συμμετοχή στο ΑΕΠ της χώρας μέσω της
συμπαραγωγής - Η Ελλάδα θα κερδίσει σε τεχνογνωσία και εξειδίκευση.
- Εκσυγχρονισμός υποδομών στην Ελλάδα – βαθύτερη συνεργασία με ΗΠΑ
Πολιτική Διάσταση
- Συνέχιση συνεργασίας ΗΠΑ-Ελλάδα σε αμυντικά προγράμματα – MDCA (Military Defence Co-operation Agreement)
- Επιχειρησιακή ομοιοτυπία και διαλειτουργικότητα, κοινή υποστήριξη και οικονομία μεγέθους καθώς δυνατότητα εναλλαξιμότητας φρεγατών
- Η Ελλάδα θα αποκτήσει έναν ισχυρότερο ρόλο στην ευρύτερη γεωπολιτική αρένα και στην ΝΑ Μεσόγειο και θα παίξει σημαντικό ρόλο στην ΕΕ και ΝΑΤΟ ως το ανατολικότερο άκρο της Ευρώπης ενώ θα προστατεύσει τις πρόσφατες συμμαχίες με Ισραήλ και Αίγυπτο και σταθερότητα στην ΝΑ Μεσόγειο
- Εκσυγχρονισμός υποδομών και δυνατότητα maintenance και training hub στην Ελλάδα.
Διαβάστε ακόμη:
Έρχονται κίνητρα για συγχωνεύσεις ή εξαγορές επιχειρήσεων
ΒΟΑΚ: Παρουσία Μητσοτάκη – Καραμανλή η τελική χάραξη του έργου σήμερα στα Χανιά
Γερμανικός Τύπος: Πρωτιά της Ελλάδας για το ψηφιακό πιστοποιητικό – Ο Μητσοτάκης το πάλευε για μήνες