Σε επίπεδα-ρεκόρ, που είχαν να καταγραφούν από το 2008, παραμονές της κατάρρευσης της Lehman Brothers, έχουν εκτοξευθεί οι ναύλοι στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Παράλληλα, έχουν ανεβεί και οι αξίες των πλοίων, με αποτέλεσμα το τελευταίο διάστημα να πραγματοποιούνται αγοραπωλησίες που αποφέρουν κέρδη ακόμα και 80% μέσα σε λίγους μήνες.
Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν πως τα ημερήσια έσοδα των μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν υπερδιπλασιαστεί από το καλοκαίρι και μετά, ενώ οι ναύλοι για τα μικρότερα έχουν αυξηθεί στο ίδιο διάστημα κατά 50%. Πλοία ηλικίας 10 ετών που αγοράστηκαν στις αρχές του 2020 για 10 εκατ. δολάρια πουλήθηκαν λίγο πριν εκπνεύσει ίδιος χρόνος στα 18 εκατ. δολ. Με βάση τα δεδομένα του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, η αξία ενός πλοίου δυναμικότητας 8.000 εμπορευματοκιβωτίων ηλικίας 10 ετών έχει εκτοξευθεί από 15 εκατ. στα τέλη του 2016 στα 36 εκατ. δολ σήμερα.
Πρόσφατο είναι το παράδειγμα της Capital Product Partners LP του Βαγγέλη Μαρινάκη η οποία πούλησε με κέρδος 51 εκατομμυρίων δολαρίων δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ικανότητας 9.288 “κουτιών” το καθένα Η εισηγμένη στο NASDAQ, Capital εισέπραξε συνολικά 195 εκατομμύρια δολάρια ενώ η αξία των πλοίων στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου το 2021 ήταν 72,7 εκατ. και 71,7 εκατ. δολάρια αντιστοίχως ήτοι συνολικά 144,4 εκατ. Άρα η εταιρεία πούλησε με κέρδος 35,4%.
Υπολογίζεται ότι η εταιρεία κέρδισε από τα δύο αυτά πλοία έσοδα από τη διαχείρισή τους συν το ποσόν πώλησης, περίπου 96,7 εκατομμύρια δολάρια.
Μεταξύ των ναυτιλιακών ομίλων που επωφελούνται από την άνοδο αυτή των ναύλων και των αξιών βρίσκονται πολλές ελληνικές επιχειρήσεις όπως η Costamare, η Danaos, η Technomar, η Navios, η Lomar και πολλές ακόμα.
Ενδεικτικά μέσα στον Απρίλιο τα neo-panamax κοντειναράδικα ναυλώνονται κατά μέσο όρο προς 50.000 δολάρια. Πλοίο μεταφορικής ικανότητας 9.000 κουτιών ναυλώνεται προς 55.000 δολάρια την ημέρα.
Τα ναύλα είναι στα υψηλότερα επίπεδα από το 2009, ενώ έχουν μπει πολλές νέες παραγγελίες.
Μόνο μέσα στους τρεις πρώτους μήνες του 2021, υπεγράφησαν 138 νέα συμβόλαια ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής χωρητικότητας 1,4εκ TEU. Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών των container ships αριθμεί 424 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 3,7 εκατ. TEU.
Οι νέες παραγγελίες αντιπροσωπεύουν 38% σε TEU και 33% σε αριθμό πλοίων. Προς το τέλος του 2019 η μεταφορά ενός “κουτιού” 20 κυβικών ποδών το λεγόμενο TEU, από Ασία για Ευρώπη ή Μεσόγειο, κόστιζε 600-700 δολάρια. Σήμερα η μεταφορά αυτή εχει πάει στα 3.700-3.900.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του UNCTAD –Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη το θαλάσσιο εμπόριο μειώθηκε κατά 4,1% το 2020. Όμως οι προβλέψεις για το 2021 είναι αισιόδοξες αφού προβλέπουν ανάπτυξη κατά 4,8% με την προϋπόθεση ότι η παγκόσμια οικονομία θα ανακάμψει.
Με την έναρξη της πανδημίας οι εταιρείες liners έδεσαν πλοία τους, έστειλαν άλλα σε μακρινά δρομολόγια, ακύρωσαν δρομολόγια. Η τακτική αυτή μείωσε την προσφερόμενη χωρητικότητα και αυτό είχε ως αποτέλεσμα ακριβότερα ναύλα άρα και κέρδη και μείωση κόστους καυσίμων.
Υπολογίζεται ότι το 2020 τα κέρδη του κλάδου κυμάνθηκαν μεταξύ 12 και 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ο δρ Ιωάννης Κούστας διευθύνων σύμβουλος της Danaos, αναλύοντας τα τεκταινόμενα επισημαίνει: «Το τέταρτο τρίμηνο του 2020, είδαμε την πιο σημαντική ανάκαμψη στον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων εξ όσων μπορώ να θυμηθώ. Οι συμμετέχοντες στην αγορά έμειναν έκπληκτοι καθώς η χρόνια αποεπένδυση με όρους χωρητικότητας-μείωση της προσφοράς χωρητικότητας – σε συνδυασμό με μια ξαφνική ανάκαμψη της ζήτησης δημιούργησε άνοδο η οποία οδήγησε τη ναυλαγορά και τις τιμές στα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών. Συνέπεια ήταν η τεράστια αύξηση της κερδοφορίας των πελατών μας και σημαντική μείωση του κινδύνου ο οποίος ήταν εξαιρετικά σημαντικός στα τέλη του πρώτου τριμήνου του 2020. Η ναυλαγορά ενισχύθηκε γρήγορα, με αποτέλεσμα να σημειωθούν υψηλά δεκαετιών στους ναύλους σε όλους σχεδόν τους τύπους πλοίων» και προσθέτει: «Τώρα όλοι επικεντρώνονται στο αν η τρέχουσα δυναμική της αγοράς είναι βιώσιμη και για πόσο καιρό. Ευτυχώς, η προσφορά χωρητικότητας θα παραμείνει χαμηλή προς το παρόν. Παρόλο που έχουν γίνει νέες παραγγελίες, το τρέχον βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά. Δεδομένου ότι μεσολαβεί ένα διάστημα δύο ετών ώσπου οι νέες ναυπηγήσεις να πέσουν στο νερό, η αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας αναμένεται να είναι μέτρια για τα επόμενα δύο χρόνια. Αυτό που θα συμβεί στη συνέχεια εξαρτάται πολύ από τις περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες, τους κανονισμούς και φυσικά τη ζήτηση».
Ο οικονομικός διευθυντής της Costamare, Γρηγόρης Ζήκος αναφερόμενος στην οικονομική απόδοση της εταιρείας το 2020 έμμεσα περιγράφει την κατάσταση στον κλάδο: «Εν μέσω μιας ανερχόμενης αγοράς, ναυλώσαμε συνολικά είκοσι μεταχειρισμένα πλοία κατά τη διάρκεια του τριμήνου για περιόδους έως και δέκα ετών, βελτιώνοντας τόσο τα έσοδα όσο και το ποσοστό ναύλωσης του στόλου. Οι νέες ναυλώσεις θα συνεισφέρουν 440 εκατ. δολάρια στον τζίρο, με μέση διάρκεια περίπου τα πέντε έτη. Στην αγορά, ο αδρανής στόλος εμπορευματοκιβωτίων συνέχισε να συρρικνώνεται σε επίπεδα περίπου 1%. Οι τιμές ναύλωσης εμφανίζουν αύξηση, υποστηριζόμενες από την υγιή ζήτηση και τη χρόνια έλλειψη πλοίων».
Η Αγγελική Φράγκου στις αρχές Απριλίου απορρόφησε την εισηγμένη στο NASDAQ Navios Maritime Containers L.P μέσω της επίσης εισηγμένη αλλά στο NYSE Navios Maritime Partners L.P. με τη μετοχή της πρώτης να μην διαπραγματεύεται πλέον στο ταμπλό.
Το TOP 5
Το ΤΟΡ 5 των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών εταιρειών με ισχυρό στόλο από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι σύμφωνα με τη Marine Information Services:
- Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου με 77 πλοία
- Danaos του δρ Ιωάννη Κούστα με 65,
- Technomar του Γιώργου Γιουρούκου με 56,
- Lomar του Γιώργου Λογοθέτη με 52
- Navios της Αγγελικής Φράγκου με 40
Διαβάστε ακόμα:
Αυξάνονται οι κρατικές ενισχύσεις ως και 25% για επενδυτικά σχέδια στις περιφέρειες
Self test εργαζομένων: Λήγει η μεταβατική περίοδος – Πότε γίνονται υποχρεωτικά