Οι επιπτώσεις της πανδημίας στο παγκόσμιο εμπόριο και στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία  διαρκούν περισσότερο από όσο πίστευαν οι αναλυτές μετά τη πρόσκαιρη ύφεση  της εξάπλωσης του ιού.  Το δεύτερο κύμα επανέρχεται, το εμβόλιο αργεί και οι προβλέψεις για την ανάκαμψη του παγκόσμιου εμπορίου  κάνουν λόγο για τέλη του 2021 αρχές του 2022.

Μέσα στο καλοκαίρι η Κίνα έκανε τεράστιες προσπάθειες να καλύψει το χαμένο έδαφος στην παραγωγή προϊόντων και στην εισαγωγή πρώτων υλών οπότε η αγορά ξηρού φορτίου πήρε  ανάσες.  Η βιομηχανική παραγωγή στη χώρα έχει επανέλθει και μένει να δούμε πόσο θα επηρεάσει τη γενικότερη οικονομία.

Η παγκόσμια οικονομία γνωρίζει τη βαθύτερη ύφεση μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το εμβόλιο αργεί και οι προβλέψεις για την ανάκαμψη  κάνουν λόγο για τέλη του 2021 αρχές του 2022. Yπό αυτές τις συνθήκες  η ζήτηση για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων σημείωσε το δεύτερο χειρότερο ρεκόρ της τελευταίας δεκαετίας.

Την 1η Σεπτεμβρίου του 2020 το βιβλίο παραγγελιών για νεότευκτα φορτηγά πλοία έγραφε 614. Αριθμός πολύ μικρότερος σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2019 που ήταν 870 συμβόλαια, του 2018 με 863 και του 2017 με 664 ενώ το 2016 ήταν 1.043. Από τον Ιανουάριο έως και τον Αύγουστο του 2020 είχαν δοθεί 67 παραγγελίες έναντι 98 το αντίστοιχο περσινό διάστημα, 141 το 2018 και 72 το 2017.

Η  κατηγορία φορτηγών πλοίων που συνεχίζει  σώζει τα προσχήματα είναι τα μεγάλα φορτηγά πλοία, τα Capesizes xωρητικότητας 180.000 τόνων. Στις αρχές του καλοκαιριού είχαν ξεπεράσει τις 4.000 μονάδες φθάνοντας τις 4.440. Μέσα στον Ιούλιο έφθασαν και τις 3.025 μονάδες για να πέσουν  κοντά στις 2.000.

Την εβδομάδα από 14 έως 20 Σεπτεμβρίου  ο δείκτης ναυλαγοράς αυξήθηκε κατά 3,3% από τις 1.839 μονάδες στις 1.900 παραμένοντας κάτω από το όριο των 2.000, μειώθηκε κατά 6,2% από τις 1.960 μονάδες στις 1.839 μονάδες.

Ακολουθούν:

– τα Panamaxes που είδαν την ναυλαγορά τους να αυξάνεται ελάχιστα  κατά 0,2% από τις 1.313 στις 1.315 με ημερήσιο ναύλο από 3.988-19.900 δολάρια

-τα Supramax με αύξηση  του δείκτη ναυλαγοράς κατά 2,6% από τις 917 μονάδες  στις 941  και ημερήσιο ναύλο από 3.520 δολάρια έως 23.672  δολάρια και

-τα Handysize με οριακή μείωση   της  ναυλαγοράς κατά 0,4% από τις  560 μονάδες στις 558 και ημερήσιο ναύλο από 7.797  δολάρια έως  12.339 δολάρια.

 Top 10

Έλληνες πλοιοκτήτες φορτηγών πλοίων δηλώνουν συγκρατημένα αισιόδοξοι για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου έχοντας τα μάτια στραμμένα πάντοτε στην Κίνα που δείχνει να μην επηρεάζεται από το δεύτερο κύμα της πανδημίας.

Οι έλληνες έχουν δυναμική παρουσία στον κλάδο. Κορυφαίος είναι ο Πέτρος Παππάς με τη Star Bulk που έχει 117 φορτηγά πλοία.

Ακολουθούν:

2.Αγγελική Φράγκου με τη Navios 88 πλοία
3.Γιώργος Οικονόμου  TMS/Cardiff με 55 φορτηγά
4.Γιάννης Αγγελικούσης με τη Maran Dry και 50 πλοία
5.Ο Πόλυς Βάσου Χατζηιωάννου με την Safe Bulkers και 47 πλοία
6.Οικογένεια Νομικούμε την NOMIKOS A.A. Transworld και 46 πλοία
7.Θεόδωρος Βενιάμης με την Golden Union και 46 πλοία
8. Οικ. Λακσαρίδη με  45 πλοία
9. Συμεών Παληός με τη Diana Shipping και 42 πλοία
10. Θανάσης Μαρτίνος με την Eastern Mediterranean (EastMed) με 39 πλοία