Του Μηνά Τσαμόπουλου
Τα «ζάρια κυλάνε» στην υπόθεση για την εξαγορά του 40,5% της HSW το οποίο κατέχει η Τράπεζα Πειραιώς.
Ο Όμιλος Γκριμάλντι μέσω των Μινωϊκών Γραμμών κατέχει το 48,5% και συνεχίζει στο στενό «πρεσάρισμα» με στόχο να πάρει τον έλεγχο της εταιρείας. Είναι τόσο κοντά και ταυτόχρονα τόσο μακριά. Το σημείο κλειδί είναι το πόσο βαθειά θα βάλει το χέρι στην τσέπη θα αποφασίσει ο Εμάνουελ Γκριμάλντι. Γιατί ο Ιταλός επιχειρηματίας έχει σχέδιο για να κυριαρχήσει και στο Αιγαίο αφού την Αδριατική την έχει μετατρέψει σε ιταλική υπόθεση στριμώχνοντας του έλληνες, άλλοτε κυρίαρχους της Αδριατικής τα ς προηγούμενες δεκαετίες στα σχοινιά του ανταγωνισμού.
Μέχρι και πέρσι ο Εμ.Γκριμάλντι έκανε λόγο για τον έλεγχο της Αδριατικής, ενώ στις εσωτερικές ελληνικές γραμμές φαινόταν να αρκείται στο δρομολόγιο Πειραιάς-Ηράκλειο. Από τα μέσα του 2016 άλλαξε στόχευση. Μάλιστα φαίνεται ότι στη Νάπολη έδρα του Ομίλου έχουν βρει και το όνομα του νέου επιχειρηματικού σχήματος. Minoan Hellenic Lines.
Επίσης ο Γκριμάλντι «διαφημίζει» την οικονομική ευρωστία του Ομίλου του κάτι που κάνει τους πωλητές να περιμένουν από εκείνον μία προσφορά που θα ανταποκρίνεται στην οικονομική του επιφάνεια σε συνδυασμό και με τη δύναμη που θα αποκτήσει εφόσον ελέγξει την ΗSW.
Πριν από δύο σχεδόν μήνες δήλωνε σε δημοσιογραφικό πηγαδάκι στην Αθήνα στο περιθώριο συνεδρίου:
«Είμαστε ένας όμιλος με κύκλο εργασιών τρία δισεκατομμύρια και κέρδη ύψους 450 εκατομμύριων. Έχουμε συγκεκριμένο επιχειρηματικό και επενδυτικό πλάνο. Είμαστε οι μόνοι που έχουμε τα χρήματα και την τεχνογνωσία για να αναλάβουμε την HSW και να κάνουμε όσες επενδύσεις χρειάζονται».
Ο ιταλικός Όμιλος ακολουθεί επιθετική πολιτική σε ολόκληρη την Ευρώπη, ώστε να γιγαντωθεί και να αυξήσει το μερίδιο του στην αγορά. Για πρώτη φορά, o Εμάνουελ Γκριμάλντι έδειξε με τις τοποθετήσεις του ότι τον ενδιαφέρουν όχι μόνο οι διεθνείς γραμμές, στη Μεσόγειο και στη Βόρειο Θάλασσα αλλά και οι εσωτερικές γραμμές τόσο στην Ιταλία όσο και στην Ελλάδα. Ήδη στην πατρίδα του έκανε άνοιγμα σε νέες γραμμές. Πρόκειται για τις Μπάρι-Βενετία και Σαλέρνο –Γένοβα, ενώ απέκτησε και το 50% της ιταλικής ακτοπλοϊκής εταιρείας TTT Line.
Ο αντίλογος
Υπάρχουν βέβαια και εκείνοι που βλέπουν με επιφύλαξη την απόκτησης της HSW από τον Γκριμάλντι. «Η ενδεχόμενη απόκτηση της Hellenic Seaways, θα δημιουργούσε τις συνθήκες αξιοποίησης των Μινωικών Γραμμών στην Ελλάδα, αφού πλέον θα υπήρχε έτοιμο έργο και δραστηριότητες στην ελληνική αγορά ενώ θα αποκτούσαν συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών τους δηλ. ΑΝΕΚ και BLUE STAR».
Βέβαια υπάρχουν και εκείνοι που θεωρούν ότι οι Ιταλοί θέλουν μέσω της HSW να ξεμπερδεύουν μία και καλή από τους Έλληνες στην…Αδριατική. Επισημαίνουν: « Ο έλεγχος των Κυκλάδων και του Βορειοανατολικού Αιγαίου μέσω της Hellenic Seaways, θα αποτελούσε για τις Μινωικές ισχυρό μοχλό πίεσης προς τις ανταγωνίστριες εταιρείες ΑΝΕΚ και Επιχειρήσεις Αττικής για τα τεράστια συμφέροντα που διακυβεύονται στην αγορά της Αδριατικής. Σ’ αυτή την αγορά, ο όμιλος Γκριμάλντι προσπαθεί με κάθε μέσο να επικρατήσει. Θα χρησιμοποιούσε λοιπόν την Hellenic Seaways ως πολιορκητικό κριό για να αλώσει την περιοχή και να εκμηδενίσει τις ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται εκεί».
Ο όμιλος διαχειρίζεται 130 πλοία εκ των οποίων τα 112 είναι ιδιόκτητα, με μέσο όρο ηλικίας λιγότερο από 12 χρόνια. Συνδέει με τον στόλο του 120 λιμάνια σε 47 χώρες σε τέσσερις ηπείρους.
Ο όμιλος έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει την κατασκευή 12 πλοίων που θα παραδοθούν έως το 2018. Επίσης, μέσα στο 2016 παραδόθηκαν στη θυγατρική, Atlantic Container Line (ACL) τέσσερα νέας γενιάς πλοία συνδυασμένων μεταφορών, εμπορευματοκιβωτίων και αυτοκινήτων Roll on-Roll off. Το κάθε ένα από αυτά έχει μεταφορική ικανότητα 3.800 εμπορευματοκιβωτίων και 1.300 αυτοκινήτων και 28.900 τετραγωνικά μέτρα χωρητικότητα. Ενώνει την Ευρώπη με την Αμερική.