Του Μηνά Τσαμόπουλου
Την ώρα που η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκεται υπό πίεση κάτω από τα πυρά του Γερμανού υπουργού Οικονομικών, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, ναυτιλιακοί φορείς του Πειραιά, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, καταβάλουν προσπάθειες για να καταστήσουν τον Πειραιά σύγχρονο ναυτιλιακό κέντρο.
Κύριο μέλημα όλων είναι ο τρόπος με τον οποίο η ελληνική πλευρά θα μπορέσει να εκμεταλλευτεί, με τον καλύτερο τρόπο, αδυναμίες ή δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ή θα αντιμετωπίσουν ναυτιλιακά γραφεία, ασφαλιστικές εταιρείες και άλλες επιχειρήσεις που ασχολούνται με τη ναυτιλία και έχουν την έδρα τους κυρίως σε κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το επερχόμενο Brexit όποτε και αν έρθει μετά τις νέες πολιτικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν στη Μεγάλη Βρετανία μετεκλογικά με την προσωπική ήττα της Τερέζα Μέι και την απουσία αυτοδυναμίας για τους Συντηρητικούς, έδωσε το έναυσμα.
Ναυτιλιακοί παράγοντες του City παραδέχονται ότι το 9% του τζίρου που πραγματοποιούν ετησίως προέρχεται από ελληνικές εταιρείες και αυτές είναι ο στόχος. Tο Maritime London, το οποίο εκπροσωπεί τη ναυτιλιακή βιομηχανία της Μεγάλης Βρετανίας, και έχει 100 εταιρείες ιδρυτικά μέλη, κάλεσε μέσω του προέδρου του Lord Mountevans, τη βρετανική κυβέρνηση να διατηρήσει το υπάρχον πλαίσιο λειτουργίας του ναυτιλιακού κλάδου στο Μεγάλο Νησί. Η ναυτιλιακή βιομηχανία της Μεγάλης Βρετανίας έχει χαρακτηριστεί το μεγαλύτερο successstory συνεισφέροντας 14 δισεκατομμύρια λίρες κάθε χρόνο στην οικονομία της χώρας. Στον κλάδο εργάζονται 260.000 άτομα
Στο πλαίσιο αυτό και με πρωτοβουλία του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτη Κουρουμπλή, πραγματοποιήθηκε πρόσφατα συνάντηση στο ΥΝΑ με προσκεκλημένους εκπροσώπους των P&I Clubs -Αντασφαλιστές Ναυτασφαλίσεων) που διατηρούν υποκαταστήματα στην Ελλάδα αλλά και εταιρειών της ποντοπόρου ναυτιλίας.
Ο Παναγιώτης Κουρουμπλής απευθυνόμενος προς τους συμμετέχοντες στην σύσκεψη τόνισε ότι «σας προσκαλέσαμε σήμερα για να ξεκινήσουμε από κοινού έναν διάλογο που θα αφορά τη διεκδίκηση της Ελλάδας να φιλοξενήσει τις έδρες των Ρ&Ι Clubsαπό το Λονδίνο, εφόσον φυσικά έχουν τέτοια πρόθεση να φύγουν μετά το Brexit» και προσέθεσε:
«Η σημερινή πολιτική ηγεσία κινείται πολύ γρήγορα και θα προχωρήσει στις απαραίτητες ρυθμίσεις όταν έχει εικόνα των αναγκών της αγοράς, τις οποίες αντιμετωπίζει με κατανόηση. Τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία στηρίζει και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Η Ελλάδα έχει και ιστορικό και πραγματικό δικαίωμα να μπει με αξιώσεις στην κούρσα της διαδοχής του Λονδίνου, ως ευρωπαϊκού ναυτιλιακού κέντρου, στο μέτρο που είναι η σημαντικότερη ναυτιλιακή δύναμη, σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο».
Ο Έλληνας υπουργός ζήτησε επίσης την γνώμη των παρισταμένων ως προς τις ιδέες για μια σωστή οργάνωση και ένα σωστό σχεδιασμό των όσων πρέπει να προηγηθούν εάν καταλήξουν αυτοί οι φορείς σε μια τέτοια λύση.
Τόνισε δε ότι έχει γίνει προετοιμασία για μια συνάντηση το επόμενο δεκαήμερο στο Λονδίνο με τον Πρόεδρο του International Group of P&I Clubs, Hugo Wynn Williams, ούτως ώστε να προετοιμάσουν το έδαφος για περαιτέρω συζητήσεις, εφόσον φυσικά δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες από την εφαρμογή του Brexit στην πράξη.
«Είναι ήδη γνωστό ότι οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχουν δείξει ενδιαφέρον να φιλοξενήσουν τα κεντρικά γραφεία ναυτιλιακών εταιρειών που μετά την εφαρμογή του Brexit θα είναι υποχρεωμένα να φύγουν από το Λονδίνο.
Η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να λείπει από μια τέτοια κινητικότητα διότι διαθέτει το 50% του συνολικού στόλου των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή το 17% του παγκόσμιου στόλου με τον νεότερο σε ηλικία στόλο σε παγκόσμιο επίπεδο.
Εξ’ άλλου όπως ανέφερε ο κύριος υπουργός, ο Πειραιάς αναπτύσσεται με πολύ δυναμικό τρόπο και κερδίζει καθημερινά πολλά περισσότερα από άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια» επεσήμανε στο «businessstories» ο Μιχάλης Λάμπρος Γενικός Διευθυντής της Majestic International Cruises, ο οποίος ήταν παρών στην συνάντηση.
Όσο αφορά τη συζήτηση που ακολούθησε ο Μιχ. Λάμπρος ανέφερε: «Οι εκπρόσωποι των P&IClubs που έλαβαν μέρος στη συνάντηση τόνισαν ότι θα ενημερώσουν τα κεντρικά γραφεία τους και θα κάνουν από την πλευρά τους ό,τι είναι δυνατόν για να βοηθήσουν στην προώθηση των δηλώσεων του κου Υπουργού για την πιθανή εγκατάσταση των γραφείων τους στον Πειραιά, εφόσον τελικά δημιουργηθεί πρόβλημα συνέχισης των δραστηριοτήτων τους στο Λονδίνο μετά την εφαρμογή του Brexit.
Διευκρίνισαν ότι τέτοιου είδους σοβαρές αποφάσεις λαμβάνονται μόνο από τις Γενικές Συνελεύσεις των P&I Clubs οι οποίες πολλές φορές καθυστερούν για διάφορους άλλους λόγους» και προσέθεσε:
«Από την πλευρά των παριστάμενων εκπροσώπων των ναυτιλιακών εταιρειών τονίστηκε ότι από προηγούμενη εμπειρία παρόμοιων περιπτώσεων οι ιθύνοντες των P&I Clubs, προτού συζητήσουν βαθύτερα το όλο θέμα, προτιμούν να έχουν καθαρές αναφορές από εξειδικευμένους δικηγόρους για τα προτεινόμενα από την κυβέρνηση θέματα με λειτουργικές λεπτομέρειες, ξεκάθαρες, σύμφωνα με την ισχύουσα στη χώρα μας νομοθεσία, οι οποίες θα εγγυώνται την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία των εταιρειών χωρίς τον κίνδυνο απότομων και απροειδοποίητων νομοθετικών αλλαγών που θα αλλάξουν το ισχύον καθεστώς λειτουργίας. Σε αυτόν τον τομέα, οι εκπρόσωποι των ναυτιλιακών εταιρειών δήλωσαν ότι είναι στη διάθεση του κυρίου υπουργού και των συνεργατών του για περαιτέρω συζητήσεις και προτάσεις που σίγουρα θα βοηθήσουν στην εξεύρεση σωστής και ολοκληρωμένης πρότασης που θα προσελκύσει θετικά τις ενδιαφερόμενες εταιρείες του Λονδίνου για μόνιμη μετεγκατάστασή τους στον Πειραιά» τόνισε ο Μιχάλης Λάμπρος και κατέληξε λέγοντας:
«Αισιόδοξα σχέδια τα οποία ελπίζουμε ότι όλοι οι ευρισκόμενοι στην Ακτή Μιαούλη και στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής ναυτιλιακοί κύκλοι θα ενισχύσουν και σε αυτή την προσπάθεια εφαρμογής τους το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα τείνει θετικά χείρα βοηθείας. Όλα αυτά βέβαια εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον ρυθμό εφαρμογής του Brexit».