Σχέδιο για την πράσινη μετάβαση των λιμανιών ετοιμάζει η κυβέρνηση μέσω του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά και του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), που ενεργεί και ως Αρχή Σχεδιασμού, συμμετέχοντας στο μετοχικό κεφάλαιο των λιμανιών και ειδικότερα για τους Οργανισμούς Λιμένων Πειραιώς, Θεσσαλονίκης και για 16 ακόμα περιφερειακά λιμάνια και συμβάλλει στην εκπόνηση των απαραίτητων Στρατηγικών Σχεδίων Ανάπτυξης (Master Plan).
Τον περασμένο Ιούνιο του 2024 άρχισε σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και με την υποστήριξη εξωτερικού εξειδικευμένου συμβούλου, η εκπόνηση Μελέτης Σκοπιμότητας σε εθνικό επίπεδο για την ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων στους λιμένες της χώρας.
Σε πρώτη φάση το Ταμείο εξασφάλισε ήδη 10 εκατ. ευρώ για τέσσερα λιμάνια: της Ραφήνας, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και της Καβάλας από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό CEF για την ανάπτυξη υποδομών παροχής από τη στεριά ηλεκτρικής ενέργειας σε πλοία το λεγόμενο cold ironig.
Το έργο συνδυάζει:
α) την κατασκευή τεσσάρων θέσεων ηλεκτροδότησης για πλοία της ακτοπλοΐας στο λιμάνι της Ραφήνας. Θα εγκατασταθούν δυτι- κά του λιμένος και εκτός της περιοχής στάθμευσης των οχημάτων.
β) τεχνικές μελέτες για 9 θέσεις ηλεκτροδότησης στο λιμάνι Λαυρίου για το οποίο το ΤΑΙΠΕΔ έχει αρχίσει προσπάθειες για τον μετασχηματισμό του με πρότυπο βιώσιμο λιμάνι.
γ) 11 θέσεις στο λιμάνι της Κέρκυρας και
δ) 9 στον λιμένα Καβάλας.
Το ΤΑΙΠΕΔ συνεργάζεται με εξειδικευμένο εξωτερικό συνεργάτη για την κατάρτιση σχεδίων μείωσης του ενεργεια κού αποτυπώματος των λιμένων Ραφήνας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης και Ρόδου.
Η πρωτοβουλία είναι στο πλαίσιο της δέσμευσης που ανέλαβαν όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Από το 2030 τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα επιβατηγά που θα βρίσκονται σε αποβάθρες σημαντικών λιμένων της Ευρώπης θα πρέπει να ηλεκτροδοτούνται από τη στεριά για το σύνολο της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας σε αυτά. Αφορά λιμάνια που υποδέχονται τουλάχιστον 50 προσεγγίσεις από μεγάλης μεταφορικής ικανότητας επιβατηγά πλοία ή 100 προσεγγίσεις από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η συγκεκριμένη συμφωνία, που περιλαμβάνεται στους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες για τη ναυτιλία, εμπεριέχεται και το θέμα των ναυτιλιακών καυσίμων και η χρήση πιο καθαρών με λιγότερη περιεκτικότητα σε θείο από το 2025 και πιο συγκεκριμένα για πλοία ολικής χωρητικότητας άνω των 5.000 τόνων.
Το ΤΑΙΠΕΔ έχει αναθέσει τη σύνταξη μελέτης μέσω της οποίας θα προσδιοριστούν οι ενεργειακές ανάγκες και οι απαιτούμενες θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων για κάθε λιμάνι ξεχωριστά, θα γίνει εκτίμηση του κόστους των εν λόγω υποδομών, ενώ θα γίνει και ανάλυση κόστους οφέλους (CBA) για να προσδιοριστούν τα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά οφέλη των προτεινόμενων μέτρων, ενώ θα διερευνηθούν και κατάλληλα εργαλεία και δομές χρηματοδότησης.
Επίσης, θα προταθεί σε ποια λιμάνια θα δοθεί προτεραιότητα για την κατασκευή υποδομών ηλεκτροδότησης πλοίων ενώ θα προσδιοριστούν εναλλακτικά σενάρια χρηματοδότησης. Η μελέτη αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος Σεπτεμβρίου 2024.
Παράλληλα το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχουν συστήσει ειδική επιτροπή η θα διαμορφώσει το νομοθετικό πλαίσιο προσδιορίζοντας ποιος θα είναι ο διαχειριστής που θα πουλάει το ρεύμα στα πλοία, αλλά και πώς θα προσδιορίζεται η τιμή.
Σε εκκρεμότητα παραμένει το Προεδρικό Διάταγμα για την ηλεκτροκίνηση των πλοίων.
Τα 20 λιμάνια
Στο μεταξύ, στα 7 δισεκατομμύρια ευρώ ανέρχεται το ποσό που αποφάσισε η Ε.Ε. να επενδύσει σε βιώσιμες, ασφαλείς και έξυπνες υποδομές μεταφορών.
Η Επιτροπή επέλεξε 134 έργα μεταφορών για να λάβουν επιχορηγήσεις της Ε.Ε. από τη διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF). το μέσο της Ε.Ε. για στρατηγικές επενδύσεις σε υποδομές.
Το 83% της χρηματοδότησης θα στηρίξει έργα που υλοποιούν τους κλιματικούς στόχους της Ε.Ε., βελτιώνοντας και εκσυγχρονίζοντας το δίκτυο σιδηροδρόμων, εσωτερικών πλωτών και θαλάσσιων οδών της Ε.Ε. κατά μήκος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).
Είναι 20 λιμάνια στην Ελλάδα, στην Κύπρο, στην Ιρλανδία, την Ισπανία, τη Φινλανδία, τις Κάτω Χώρες, τη Γερμανία, τη Μάλτα, τη Λιθουανία, την Κροατία, και την Πολωνία θα λάβουν οικονομική στήριξη για αναβαθμίσεις υποδομών, ορισμένες από τις οποίες θα τους επιτρέψουν να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά στα πλοία ή να μεταφέρουν ανανεώσιμη ενέργεια.
Διαβάστε ακόμη
Tιμολόγια: «Κόκκινος» ο Ιούλιος στο ρεύμα – Νέο άλμα 73% με υψηλότερη τιμή τα 850 ευρώ η μεγαβατώρα
Τα πάνω κάτω φέρνει ο SSM στις χρηματοδοτικές πιστώσεις
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ