search icon

Ναυτιλία

Το ρωσικό πετρέλαιο, η μείωση εισαγωγών από την Ινδία και η Κίνα ως κορυφαίος πελάτης

Ο ρόλος των αραβικών πετρελαιοπαραγωγικών χωρών

Οι  εισαγωγές αργού πετρελαίου της Ινδίας έχουν υποστεί αξιοσημείωτες αλλαγές, ιδίως με την πρόσφατη μείωση κατά 18% των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου τον Αύγουστο του 2024.

Μετά από μια περίοδο αυξημένης εξάρτησης από το ρωσικό αργό, λόγω ελκυστικών εκπτώσεων εν μέσω δυτικών κυρώσεων, τα διυλιστήρια της Ινδίας μείωσαν την πρόσληψη ρωσικού πετρελαίου λόγω λειτουργικών περιορισμών, συμπεριλαμβανομένων των διακοπών συντήρησης.

Παρ’ όλα αυτά, η Ρωσία παραμένει ο κύριος προμηθευτής της Ινδίας, γεγονός που καταδεικνύει τη σημασία του πετρελαίου με έκπτωση στη συνολική ενεργειακή στρατηγική της Ινδίας.

«Ωστόσο, η Ινδία αντιμετωπίζει ανταγωνισμό από την Κίνα, η οποία εισάγει ρωσικό αργό τόσο μέσω θαλάσσιων οδών όσο και μέσω αγωγών, γεγονός που της δίνει μεγαλύτερη ευελιξία στην εξασφάλιση προμηθειών. Η μείωση των ρωσικών εισαγωγών ανέδειξε τις συνεχιζόμενες προσπάθειες διαφοροποίησης της Ινδίας, με τις χώρες της Μέσης Ανατολής, ιδίως το Ιράκ και τη Σαουδική Αραβία, να διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην αντιστάθμιση αυτών των διακυμάνσεων» σχολιάζει ο Γιάννης Παργανάς Director | Intermodal Research και συνεχίζει:

«Η μείωση των ρωσικών εισαγωγών πετρελαίου της Ινδίας τον Αύγουστο του 2024 οφειλόταν κυρίως στη συντήρηση σε βασικά ινδικά διυλιστήρια. Η Chennai Petroleum, η οποία διαχειρίζεται ένα διυλιστήριο 210.000 βαρελιών ημερησίως στη νότια Ινδία, αναγκάστηκε να διακόψει προσωρινά τη λειτουργία αρκετών μονάδων για προγραμματισμένη συντήρηση.

Ομοίως, το διυλιστήριο Bina της Bharat Petroleum Corporation στην κεντρική Ινδία μείωσε επίσης την επεξεργασία αργού λόγω της συνεχιζόμενης συντήρησης σε ορισμένες από τις μονάδες του. Αυτές οι διαταραχές της δυναμικότητας διύλισης μείωσαν τη ζήτηση για ρωσικό αργό, υπογραμμίζοντας την ευαισθησία των επιπέδων εισαγωγών πετρελαίου της Ινδίας σε εγχώριους λειτουργικούς περιορισμούς.

Εξετάζοντας τα στοιχεία, ο Αύγουστος ήταν ο δεύτερος πιο ήπιος μήνας όσον αφορά τις εισαγωγές αργού πετρελαίου το 2024 (18,5 εκατ. τόνοι), πίσω μόνο από τον Φεβρουάριο, όταν η Ινδία εισήγαγε 18,4 εκατ. τόνους.

Κατά τη διάρκεια του 2023 και του 2024 μέχρι στιγμής, οι εισαγωγές της Ινδίας κυμαίνονται σε ένα σχετικά στενό εύρος από 16,4 εκατ. τόνους έως 21,1 εκατ. τόνους και οι 2 κορυφαίοι προμηθευτές, η Ρωσία και η Μέση Ανατολή, ανταλλάσσουν θέσεις ως οι κορυφαίοι προμηθευτές της Ινδίας. Το 2024, για παράδειγμα, το μερίδιο αγοράς της Μέσης Ανατολής μειωνόταν σταθερά από τον Ιανουάριο και το υψηλό 53% σε ένα χαμηλό μόλις 39% τον Ιούνιο.

Αντίθετα, το μερίδιο αγοράς της Ρωσίας ήταν μόλις στο 29% τον Ιανουάριο και αυξήθηκε σταθερά στο 43% τον Ιούνιο, όπου άρχισε η μείωση. Παράλληλα, η Κίνα ανέκτησε τη θέση της ως ο κορυφαίος πελάτης πετρελαίου της Ρωσίας τον Αύγουστο, αφού η Ινδία την ξεπέρασε για λίγο ως κορυφαίος πελάτης τον Ιούλιο. Η Κίνα εισάγει ρωσικό αργό τόσο μέσω δεξαμενόπλοιων όσο και μέσω αγωγών, ενώ η Ινδία βασίζεται μόνο στο θαλάσσιο εμπόριο.

«Τους επόμενους μήνες, η στρατηγική της Ινδίας για την εισαγωγή αργού πετρελαίου θα συνεχίσει πιθανότατα να προσαρμόζεται τόσο στους λειτουργικούς περιορισμούς όσο και στις γεωπολιτικές πιέσεις. Ενώ το ρωσικό πετρέλαιο με έκπτωση θα παραμείνει βασικό μέρος του ενεργειακού της μείγματος, ο αυξανόμενος ανταγωνισμός με την Κίνα και η ανάγκη για πιο ευέλικτες αλυσίδες εφοδιασμού θα ωθήσουν την Ινδία να διαφοροποιήσει περαιτέρω τις πηγές της. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερες εισαγωγές από τη Μέση Ανατολή, μειώνοντας τα τονοχιλιόμετρα. Εναλλακτικά, εάν η Ινδία επιλέξει να προμηθεύεται περισσότερο πετρέλαιο από τη λεκάνη του Ατλαντικού, όπου η παραγωγή αυξάνεται, θα μπορούσε να αυξήσει την παγκόσμια ζήτηση χωρητικότητας για ταξίδια μεγαλύτερων αποστάσεων» επισημαίνει ο Γιάννης Παργανάς.

Διαβάστε ακόμη

Απόστολος Βακάκης: Τα καμπανάκι για το «κόστος πολέμου», οι επιδόσεις και η μετοχή

ΑΑΔΕ: Διπλά τέλη κυκλοφορίας σε όσους δεν τα πλήρωσαν το 2019

Γρηγόρης Σκλήκας: Όλο το πλάνο ανάκαμψης των ΕΛΤΑ – Στόχος η άμεση επιστροφή σε κέρδη

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα 

 

Exit mobile version