search icon

Ναυτιλία

Το ρυθμιστικό πλαίσιο για την απανθρακοποίηση παραμένει περίπλοκο

Όσα συζητήθηκαν στο «1st Chios International Shipping Summit» που διοργάνωσε το τμήμα Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου

Η απανθρακοποίηση και η μετάβαση στην «πράσινη» ναυτιλία ήταν ένα από τα βασικά θέματα που συζητήθηκαν στο «1st Chios International Shipping Summit» που διοργάνωσε το τμήμα Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Το συμπέρασμα που προέκυψε από τις συζητήσεις είναι ότι η μετάβαση σε μία πιο πράσινη ναυτιλία μπορεί να επιτευχθεί μόνο με το συνδυασμό ανάπτυξης τεχνολογιών για τη βελτίωση της αποδοτικότητας των πλοίων και διαθεσιμότητας ασφαλών καυσίμων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών άνθρακα σε παγκόσμια κλίμακα.

Ο Δημήτριος Φαφαλιός, Πρόεδρος της Intercargo, Επίτιμος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αιγαίου, διεύθυνε το συγκεκριμένο πάνελ το οποίο συγκροτήθηκε από μία ομάδα διακεκριμένων ομιλητών προερχόμενων από υψηλού κύρους νηογνώμονες, υψηλόβαθμα στελέχη ναυτιλιακών επιχειρήσεων με εξειδίκευση σε θέματα ενέργειας και εκπροσώπους της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Πιο συγκεκριμένα, συμμετείχαν οι Πάνος Ζαχαριάδης, Fleet Technical Director, Atlantic Bulk Carriers Management Ltd, Σταμάτης Φραδέλος, Vice President Regulatory Affairs, American Bureau of Shipping, Bill Σταματόπουλος, Director, VeriFuel Global Business Development, Bureau Veritas Group, Θεόδωρος Λίλας, Επ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου και Δημήτριος Λυρίδης, Αν. Καθηγητής ΕΜΠ.

Κατά τη συζήτηση αναφέρθηκαν αντιπροσωπευτικά παραδείγματα, που πιστοποιούν ότι η ελληνόκτητη ναυτιλία χαρακτηρίζεται διαχρονικά από την αποτελεσματικότητά της στις εκάστοτε συνθήκες.

Από τη συζήτηση διαπιστώνεται όμως ότι:

– η αποτελεσματικότητα, από μόνη της, δεν αρκεί για την επίτευξη των στόχων της μετάβασης στην πράσινη ναυτιλία.

-το ρυθμιστικό πλαίσιο για την απανθρακοποίηση παραμένει περίπλοκο.

-Σε επίπεδο ρυθμιστικών αρχών, είναι απαραίτητη η συνεργασία και σύγκλιση στη λήψη αποφάσεων τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο (ΙΜΟ) όσο και σε επίπεδο περιφερειακών φορέων, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Για την επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης, επισημάνθηκε η τεράστια σημασία εφαρμογής νέων τεχνολογιών και εναλλακτικών καυσίμων όχι μόνο στα νεότευκτα πλοία, αλλά και στον υπάρχοντα εν ενεργεία στόλο.

Τα εναλλακτικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών ή μηδενικών εκπομπών άνθρακα είναι ζωτικής σημασίας.

Ειδική μνεία έγινε στη συμβολή και τις προοπτικές των βιοκαυσίμων ως εναλλακτική πρόταση και λύση «drop in». Στο πλαίσιο αυτό, παρουσιάστηκε και συζητήθηκε η τεχνολογία συλλογής και αποθήκευσης άνθρακα (Carbon Capture and Storage – CCS) και η δυνητική συμβολή της στην “πράσινη” ναυτιλία, τόσο για τα νεότευκτα πλοία όσο και για τον υπάρχοντα στόλο.

Ωστόσο, διαπιστώθηκε ότι οι τεχνολογίες CCS δεν παρουσιάζουν ακόμα την επιθυμητή τεχνολογική ωριμότητα καθώς η ισχύς που απαιτείται για την υγροποίηση και την αποθήκευση του δεσμευμένου CO2 είναι ακόμα πολύ υψηλή και αντιστοίχως απαιτεί υψηλά κόστη. Επίσης, παρουσιάστηκαν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε πλωτές πλατφόρμες, με στόχο την αξιοποίηση των αναπτυγμένων σχετικών τεχνολογιών από πλοία ανοιχτής θαλάσσης.

Διαβάστε ακόμη

Mέση Ανατολή: Τα τρία σενάρια για τις επιπτώσεις του πολέμου στην παγκόσμια οικονομία (πίνακες)

Ιδρυμα Μποδοσάκη: Στο στάδιο της αξιολόγησης ο διαγωνισμός για το ακίνητο – φιλέτο στο Σύνταγμα (pics)

Άνοιξε το δρόμο για το ντίλ Enel –Macquarie η ΕΕ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version